Négy új közoktatás-fejlesztési kutatás indul az ELTE-n

2025.07.16.
Négy új közoktatás-fejlesztési kutatás indul az ELTE-n
Kihirdették az MTA 2025-ös Közoktatás-fejlesztési Kutatási Pályázatának eredményét: a 14 nyertes mintegy harmada az ELTE-n kezdi meg a munkát. Botzheim János, Fehérvári Anikó, Szekeres Ágota és Wein Katalin projektjeit négy éven át támogatja az MTA.

Az MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Pályázata olyan kutatásokat támogat, amelyek új eredményekkel alapozzák meg a nevelés és az oktatás fejlesztését, megújítják a pedagógiai gyakorlatot, a tudásátadás és az értékközvetítés pedagógiai szemléletét és módszereit. A pályázatonként kiosztható maximális összeg évi 30 millió Ft.

A felhívásra idén összesen 33 darab érvényes pályázat érkezett évi 876 millió forint támogatási igénnyel. A beérkezett pályázatokat a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program Bírálóbizottsága értékelte. Az Akadémia elnöke a szakmai vélemények figyelembevételével, a Bírálóbizottság javaslatát elfogadva összesen 14 pályázat támogatásáról döntött a rendelkezésre álló, 270 millió forintos pénzügyi keretből.

Az Eötvös Loránd Tudományegyetemről támogatást nyert

  • Botzheim János (Informatikai Kar): Exekutív funkciók felmérése és online rendszerű fejlesztése / EFFORT (21,26 millió FT)
  • Fehérvári Anikó (Pedagógiai és Pszichológiai Kar): Kortárs mentorprogram az iskolai lemorzsolódás megelőzéséért (21,26 millió Ft)
  • Szekeres Ágota (Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar): Autista és tanulásban akadályozott diákok közösségi helyzete, életminősége és pedagógusaik ráhangoltsága (20,55 millió FT)
  • Wein Katalin (Pedagógiai és Pszichológiai Kar): Tanulói és tanári autonómia az idegennyelv-oktatásban: elméleti keretek és fejlesztési folyamatok a magyar közoktatásban (18,43 millió FT).

A kutatócsoportok négyéves kutatási periódusra nyertek támogatást. Munkájukról és kutatási eredményeikről a támogatási időszakban minden évben be kell számolniuk a Bírálóbizottság előtt. Szigorú követelmény velük szemben, hogy tudományos folyóiratokban, a második évtől pedig minimum két, legalább Q1 vagy Q2 tudományos besorolású nemzetközi folyóiratban kell publikálniuk. Konferenciákon és egyéb tudományos fórumokon is be kell mutatniuk a kísérleteken és méréseken alapuló eredményeiket, amelyek a közoktatásban tudományos módszerekkel bizonyíthatóan eredményesek. Mindezek mellett a kutatócsoportoknak saját honlapot is működtetniük kell, ahol munkájuk folyamatosan figyelemmel kísérhető a széles szakmai közösség számára is.

A nyertesek teljes névsora itt érhető el.