Nemzetközi projekten dolgozik az NDI
Az Európai Pedagógusképzési Doktori Program (EDiTE, European Doctorate in Teacher Education) egyedülálló kezdeményezés. Melyek a program fő ismérvei?
Halász Gábor: Az EDiTE az első olyan európai projekt, amelynek fókuszában a pedagógusképzés áll. Öt európai intézmény – az innsbrucki, a bukaresti, a lisszaboni, a wroclavi egyetemek és az ELTE – vesz részt a programban, az European Network on Teacher Education Policies (ENTEP) szakpolitikai hálózat külső támogatásával. Az elmúlt egy évben lényegében elkészült a leendő képzés innovatív tanterve, amelyet a résztvevők közösen dolgoznak ki. Az EDiTE legfontosabb célja, hogy támogassa a gyakorlat, a szakpolitika-alkotás és a kutatás összekapcsolódását. A programot az Európai Bizottság Erasmus-programja támogatja.
Szabolcs Éva: Nagyon fontos, hogy a kurrikulum kialakításakor rendkívül intenzív egyeztetési folyamat zajlik az egyetemek között: a fogalmak mögötti tevékenységeket is közös nevezőre kell hoznunk, meg kell értenünk az egyes országok sajátosságait. Alapvetően egy angol nyelvű, joint-degree programban gondolkodunk: a leendő hallgatók 60 kreditet közös kurzusok, 120 kreditet pedig kutatási programjuk során szereznek. 2014 őszére egy olyan anyagot állítunk össze, amely már tartalmazza a végleges tantervet és az egyes országok felsőoktatási akkreditációhoz szükséges dokumentumait is.
Az ELTE az egyetlen hazai intézmény, amely részt vesz a projektben.
Halász Gábor: A program gondolata először a már említett szakpolitikai hálózatban, az ENTEP-ben merült fel néhány évvel ezelőtt. Hazánkat e szervezetben Stéger Csilla képviseli, aki jelenleg az Oktatási Hivatal felsőoktatási osztályát vezeti, de korábban a Pedagógiai és Pszichológiai Karon volt doktoranduszunk, ő kereste meg az Egyetemet. A PPK Kari Tudományos Bizottsága pedig a Neveléstudományi Doktori Iskolát kérte meg, hogy vegyen részt a programban és koordinálja a magyar részvételt. Az öt intézet feladata az is, hogy saját országában széles körű konzultációt folytasson. A hazai „kör” nagyon sokszínű: minisztériumi tisztségviselőkkel, gyakorló pedagógusokkal, pedagógusképző intézmények vezetőivel, kutatókkal és hallgatókkal dolgozunk közösen.
Szabolcs Éva: Folyamatos kapcsolatban állunk a Doktori Iskola oktatóival és hallgatóival is, doktoranduszaink pedig egy valóban egyedülálló, nemzetközi projektbe kapcsolódhattak be: komoly kutatási feladatokkal bíztuk meg őket. Többek között áttekintették, hogy az egyes egyetemeken milyen belső kutatási programok zajlanak a pedagógusképzésről, így nagyon fontos adatbázis és elemző keret jött létre. A hallgatók egy része saját disszertációjához is nélkülözhetetlen információkkal gazdagodott.
Milyen kompetenciákkal rendelkeznek majd a végzett doktoranduszok?
Halász Gábor: A programfejlesztők között hamar konszenzus alakult ki arról, hogy egy szakmai orientációjú képzést készítsünk elő: a végzettek a pedagógusképzés területén oktatókként, fejlesztőkként vállalhatnak feladatokat. A program arra is képessé teszi a hallgatókat, hogy leendő szakpolitikusként kritikus szemlélettel értékeljék nemzeti rendszereiket és széles perspektívából, nemzetközi környezetben tekintsenek azokra. Az uniós fejlesztési beavatkozások koordinátorai és a pedagógusképzés kutatói is a program célcsoportjához tartoznak. Nagyon fontos, hogy egy kutatási műhely jön létre, így megoszthatjuk egymással az eredményes gyakorlatokat, figyelhetjük a nemzetközi trendeket.
Szabolcs Éva: Annyiban kiegészíteném ezt, hogy nemcsak az akadémiai és egyetemi közegben dolgozókat érinti majd a képzés, hanem a gyakorlóiskolai vezetőtanárokat és mentorokat is.
Hogyan zajlik a projekt megvalósítása?
Halász Gábor: Az innsbrucki egyetem komplex projektmenedzsmentet végez: videókonferenciákkal, saját belső intranettel, állandó online jelenléttel. Szeptemberben Lisszabonban találkozunk, ott rendezik a félévenkénti projektértekezletet. A szakmai tartalom mellett rendkívül fontos, hogy hatékony menedzsmenttechnikákat ismerünk meg, amelyeket a hazai projektjeinkben is folyamatosan alkalmazunk.
Szabolcs Éva: A projekt zárásakor, 2014 júliusában az ELTE-n szervezünk egy nemzetközi konferenciát, amelyen az összes résztvevő itt lesz. A konferencián prezentáljuk eredményeinket, illetve az európai pedagógusképzési trendekről is szó lesz majd.