Newton is autista volt?

Hosszú út vezetett odáig, hogy megértsük, miért esik kétségbe néhány gyerek az iskolai tízperces szünetben, vagy mi segítette Newtont korszakalkotó felfedezéseihez. Az autizmust ma már úgy tartjuk számon, mint erősen sajátos, a tipikustól nagyon különböző módokon eltérő viselkedésmintázatot. De hiába változott e tekintetben jelentősen a társadalom tudatossága, egy autistának mindmáig nehéz megtalálnia azt a rendet, amelyben biztonságban érzi magát, és a környezetére is óriási terhet ró az együttműködés kialakítása.
Győri Miklós a Bárczi habil. egyetemi docense, az MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport (MASZK) vezetője. A podcastban elmondja, mire jutottak kutatótársaival abból a felmérésből, amelyet az autizmussal élők, családtagjaik és segítőik életminőségéről, ellátásuk helyzetéről készítettek. Felidézi a Csillagbusz projektet, amelynek során kisiskolásokat segítettek abban, hogyan érthetik meg autizmussal élő osztálytársaikat, és miként viselkedjenek velük. Bemutatja azt a speciális szoftvert, amelyet az érintettek támogatására hoztak létre, beszél arról is, hogy a DATA projekt a járvány idején különösen fontossá vált, de nem minden család élt vele a megváltozott élethelyzethez való alkalmazkodás során.
A podcast az Első Pesti Egyetemi Rádió FM97.0 szakmai támogatásával készül.