Nyílt végű kérdések ellenőrzőlistája
2022.11.17.
A nyílt végű kérdések lehetővé teszik a magasabb szintű gondolkodási készségek mérését, és kevésbé gyors, de a hallgatók tudásának megítélése szempontjából a legtöbb oktató számára megnyugtatóbb eredményre vezetnek. Ebben a cikkünkben egy nyílt végű kérdésekkel kapcsolatos ellenőrzőlistát ajánlunk oktatóink figyelmébe a Risbo Coursera portálon publikált EUR MOOC-ja alapján (Assessment in Higher Education, 2022).
Az ellenőrzőlista segít áttekinteni saját esszékérdéseinket, még éles környezetben történő alkalmazásuk előtt kiszűrhetünk néhány olyan hibát, ami kritikus lehet a valós hallgatói teljesítmény megítélése szempontjából. Az ellenőrzőlista rutonszerű, rendszeres alkalmazása az új kérdések írása közben is vezeti a kezünket.
Kérdés |
igen/nem |
javításra szorul |
A kérdés nyelvtanilag helyes, egyértelmű és tömör? | ||
A kérdés egy témára/problémára fókuszál, ellenkező esetben alkérdésekre van bontva? | ||
A kérdés megfogalmazása pozitív. Ha a tagadás elkerülhetetlen, a tagadószavak ki vannak emelve aláhúzással, félkövérrel vagy nagybetűvel (pl. NEM, NINCS). | ||
A kérdés nem becsapós, szándékosan megtévesztő? | ||
A kérdés felvezetése, kontextusa a kérdéstől megfelelő mértékben elkülönül, a két rész könnyen megkülönböztethető. | ||
Elegendő információ áll rendelkezésre a válasz hosszát és típusát tekintve? | ||
Az instrukció részletezi, hogy a válasznak mire kell kitérnie, mit kell tartalmaznia? | ||
Meg van határozva a minimum és maximum szavak száma? | ||
Ha a választ alá kell támasztani, indokolni kell, vagy érveket felsorakoztatni, akkor az instrukció kitér erre? | ||
Kiderül a kérdésből, hogy milyen szintű gondolkodási készséget igényel a megválaszolása (emlékezés, megértés, alkalmazás)? | ||
A kérdés objektív tudást mér, nem a hallgató személyes véleményét? Amennyiben a hallgató személyes véleményére kérdezünk rá, annak alátámasztására objektíven megítélhető érvek felsorakoztatására kérjük? | ||
A kérdéshez kapcsolódó képek, ábrák, táblázatok, grafikonok funkcionálisak, nem öncélúak? | ||
A kérdéshez tartozó felvezetés nem tartalmaz irreleváns információt (kivéve amennyiben a releváns információk kiszűrése a tanulási eredmény, amit mérni kívánunk)? | ||
A kérdés szövegében helyes és egyértelmű hivatkozások vannak a megadott kontextuális információkra? Nincsenek egymásnak ellentmondó információk? | ||
A kérdés felvezetője világos, és pontos információkat tartalmaz. |
Felhasznált irodalom: Assessment in Higher Education, Open Ended Questions - Checklist