Nyílt végű kérdések ellenőrzőlistája

Tóth-Mózer Szilvia | 2022.11.17.
Nyílt végű kérdések ellenőrzőlistája
A nyílt végű kérdések lehetővé teszik a magasabb szintű gondolkodási készségek mérését, és kevésbé gyors, de a hallgatók tudásának megítélése szempontjából a legtöbb oktató számára megnyugtatóbb eredményre vezetnek. Ebben a cikkünkben egy nyílt végű kérdésekkel kapcsolatos ellenőrzőlistát ajánlunk oktatóink figyelmébe a Risbo Coursera portálon publikált EUR MOOC-ja alapján (Assessment in Higher Education, 2022).

Az ellenőrzőlista segít áttekinteni saját esszékérdéseinket, még éles környezetben történő alkalmazásuk előtt kiszűrhetünk néhány olyan hibát, ami kritikus lehet a valós hallgatói teljesítmény megítélése szempontjából. Az ellenőrzőlista rutonszerű, rendszeres alkalmazása az új kérdések írása közben is vezeti a kezünket.

Kérdés

igen/nem

javításra szorul

A kérdés nyelvtanilag helyes, egyértelmű és tömör?    
A kérdés egy témára/problémára fókuszál, ellenkező esetben alkérdésekre van bontva?    
A kérdés megfogalmazása pozitív. Ha a tagadás elkerülhetetlen, a tagadószavak ki vannak emelve aláhúzással, félkövérrel vagy nagybetűvel (pl. NEM, NINCS).    
A kérdés nem becsapós, szándékosan megtévesztő?    
A kérdés felvezetése, kontextusa a kérdéstől megfelelő mértékben elkülönül, a két rész könnyen megkülönböztethető.    
Elegendő információ áll rendelkezésre a válasz hosszát és típusát tekintve?    
Az instrukció részletezi, hogy  a válasznak mire kell kitérnie, mit kell tartalmaznia?    
Meg van határozva a minimum és maximum szavak száma?    
Ha a választ alá kell támasztani, indokolni kell, vagy érveket felsorakoztatni, akkor az instrukció kitér erre?    
Kiderül a kérdésből, hogy milyen szintű gondolkodási készséget igényel a megválaszolása (emlékezés, megértés, alkalmazás)?    
A kérdés objektív tudást mér, nem a hallgató személyes véleményét? Amennyiben a hallgató személyes véleményére kérdezünk rá, annak alátámasztására objektíven megítélhető érvek felsorakoztatására kérjük?    
A kérdéshez kapcsolódó képek, ábrák, táblázatok, grafikonok funkcionálisak, nem öncélúak?    
A kérdéshez tartozó felvezetés nem tartalmaz irreleváns információt (kivéve amennyiben a releváns információk kiszűrése a tanulási eredmény, amit mérni kívánunk)?    
A kérdés szövegében helyes és egyértelmű hivatkozások vannak a megadott kontextuális információkra? Nincsenek egymásnak ellentmondó információk?    
A kérdés felvezetője világos, és pontos információkat tartalmaz.    

Felhasznált irodalom: Assessment in Higher Education, Open Ended Questions - Checklist