Online órák, webináriumok, workshopok, meetingek tervezése

Tóth-Mózer Szilvia | 2021.01.04.
Online órák, webináriumok, workshopok, meetingek tervezése
Online tartani a szinkron órákat annak is kihívásokat okoz, aki évek óta otthonosan mozog az online tanulásmenedzsment rendszerekben, mint amilyen az ELTE-n a Canvas és a Moodle. A jelenléti oktatáshoz képest kevésbé tudjuk érzékelni a hallgatók valódi jelenlétét, figyelmét, energiaszintjét, ezért az online órák tervezésekor jól meg kell fontolnunk, hogy mikor és milyen aktivitással ösztönözzük a hallgatói részvételt. Ráadásul a spontán megoldások kevésbé sikeresek, ezért egy interaktív online óra előkészítése komoly tervezőmunkát igényel.

Miből is áll egy online óra?

A Sessionlab.com oldalon összeállíthatjuk egy-egy online óra, webinárium vagy workshop tervét. A tervezőeszköz platformfüggetlen, nem lényeges, hogy az online óránkhoz Teams-et, Zoomot vagy Meetet használunk. Az online órát különböző építőelemekből, blokkokból (tevékenységtípusokból) építkezve rakhatjuk össze, amelyek teljes mértékben személyre szabhatóak: elméleti részek váltakozhatnak gyakorlatokkal, vitákkal, kérdés-válasz szekciókkal. Ezeket a könnyebb átláthatóság kedvéért csoportokba/szakaszokba rendezhetjük. A blokkoknak és a csoportoknak szintén egyedi címet lehet adni. Az eszköz segíti tudatosítani, hogy hogyan épül fel a foglalkozás, milyen céljaink vannak, milyen gyakran és milyen hosszan építünk be a hallgatóság aktivitását kiváltó gyakorlatot, milyen instrukciókat adunk. Egy helyen lehet kezelni a háttéranyagokat, csatolt fájlok vagy linkek formájában, és ha nem online tartanánk, akkor a beszerzendő anyagokat, eszközöket is fel lehet sorolni. A tervünk tehát majd blokkokból (tevékenységtípusokból) áll, az alapértelmezett kategóriák egy webinárium esetén például a következőek:

  • Hangalámondásos szöveg (pl. ppt)
  • Előadói beszéd (tehát ún. élőfejes, az előadó arca látszik)
  • Szavazás/felmérés
  • Gyakorlat
  • Vitafórum
  • Kérdések és válaszok
  • Szünet

Minden blokktípusnak egyedi színe van, így már ránézésre is láthatjuk, a tervezett online óránk mennyire lesz "színes". 

Néhány egymást követő blokk (tevékenység), időtartammal, besorolással

A kezdési idő megadásával, és az egyes blokkokhoz beállított idő alapján látni fogjuk, hol tartunk az online óra/webinárium időtervében, meddig fog tartani. Rugalmasan változik a vége, ahogy több, hosszabb tevékenységet tervezünk, vagy éppen csökkentünk az egyes blokkokra tervezett időn. Két oszlopunk van, az egyikben címszavakban rögzíthetjük a blokk tartalmát, a másikban rögzíthetjük minden blokkhoz a célokat, szükséges anyagokat, instrukciókat, csatolmányokat, vagy éppen a gyakorlat hátterét, forrását, alkalmazásának indoklását. És van külön oszlopunk a besorolatlan ötleteinknek, amikor még az ötletelés fázisában vagyunk.

Inspiráció és gyakorlatgyűjtemény

Ingyenes változatban is használhatunk a Sessionlab előre elkészített sablonjaiból, vázaiból, és böngészhetjük saját gyakorlatgyűjteményét inspirálódás céljából. Kategóriák és címkék segítenek a keresgélésben. Vannak energetizáló, csoportépítő, döntéselőkészítő, ötletgenerálást elősegítő stb. gyakorlatok, amik közül válogathatunk, és adaptálhatunk a saját óránkra egyet-egyet. Olyan általános megközelítést képviselő,és mégis, a beszélgetéseknek jó keretet adó tevékenységminták vannak, mint a Gondolkodó kalapok vagy a World Cafe.

A Sessionlab blogja is értékes tájékozódási forrás nem csak online tanulásszervezéshez.

Ingyenes és fizetős lehetőségek

Elő kell fizetnünk, ha szeretnénk megosztani az elkészült tervünket link segítségével (például oktatótársunkkal, kollégáinkkal vagy egy pályázat keretében), vagy ha közösen szeretnénk dolgozni a terven valakivel. PDF-formátumban ingyenes a letöltés, de ezen kívül az online változatban is többféle nézet elérhető, részletesebb és vázlatosabb forma is. Az ingyenes változatban jelenleg 10 tervünk lehet, előfizetéssel ez korlátlanná válik, és lehetséges párhuzamos tevékenységek tervezése (breakout roomok, csoportmunkák kidolgozása). Az ingyenes változatban nem lehet változtatni a kategóriák (tevékenységtípusok) színkódolásán és nevein sem, viszont a különböző  típusú foglalkozástervekhez külön készlet tartozik (más egy online órához és egy webináriumhoz is) például. 

Miért érdemes kipróbálni?

A tervezőalkalmazás segít

  • előre átgondolni az időkereteket,
  • tudatosítani, hogy milyen gyakran iktatunk be a frontális-előadásszerű-monologizáló részek közé a hallagtók aktivitására építő tevékenységet,
  • egy helyre gyűjteni az alkalmazott forrásokat, linkeket, szükséges anyagokat, leírni az egyes részek, gyakorlatok célját,
  • megismerni olyan gyakorlatokat, amelyek hatékonyan támogatják a tanulást, a hallgatók aktivizálását,
  • olyan kész sablonokkal indítani a tervezést, amelyek inspirálóan hatnak a munkaformák beépítésére,
  • referenciamunkát bemutatni felettesnek, oktatásszervezőnek, projektmenedzsmentnek.

Egy tevékenységnek és lépéseinek vázlatos leírása, célok, anyagok és háttér rögzítésével, prezentációra való hivatkozással