Pedagógusképzés a digitális térben

2019.06.18.
Pedagógusképzés a digitális térben
Az ipar 4.0 mintájára megújítandó oktatási módszertanról beszélt Németh István, az ELTE szombathelyi rektorhelyettese a digitális transzformáció kérdéseivel foglalkozó vezetői tanácskozáson, az Infoparlamenten.

Kilencedik alkalommal rendezte meg az Informatika a Társadalomért Egyesület (INFOTÉR) a kormányzati, gazdasági, oktatási és civil társadalmi szereplők szakmai fórumát, az Infoparlamentet, hogy körüljárja a digitalizációval kapcsolatos lehetőségeket és teendőket. Idén a mesterséges intelligencia volt a fő téma, az előadásokat több mint négyszázan hallgatták meg. A rendezvényen a kormány képviselői és telekommunikációs cégek vezetői mellett felszólalt Németh István, az ELTE szombathelyi ügyekért felelős koordinációs rektorhelyettese, a Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ (BDPK) igazgatója is. Előadásában az oktatás és a digitalizáció kapcsolatáról beszélt, kifejtve, hogy a társadalom és a cégek jövőjét nagymértékben befolyásolja, hogy az ipar 4.0 mintájára megvalósul-e az „egyedi tömegtermelés” a magyar oktatási rendszerben.

A pedagógusképzés digitális térben történő újraértelmezéséhez szellemi partnereket keres az ELTE szombathelyi egysége, a BDPK, amely a helyi hagyományokra alapozva, az ország elsőszámú egyetemének részeként és támogatásával újítja meg a pedagógusképzés módszertanát – mondta el. Emlékeztetett: az emberiség számára a tudás mindig kincset jelentett, amellyel gazdálkodhatott, s bár a 21. században új értelmezésben, új szerepkörben fog fellépni, változatlanul a társadalmat és a gazdaságot működtető folyékony arany lesz. Az elmúlt időszakban

a gyerekek szocializációja, technológiai tudása alapvetően változott meg,

és a változást az oktatási rendszer egyelőre nem tudta követni. A digitális eszközök használatában kimerülő törekvések nem elégségesek, nem ezek, hanem  az ipar 4.0 mintájára megváltoztatott tanítási módszerek modernizálhatják az oktatást – fogalmazott.

Németh István szerint az ipar 4.0 attól volt igazán nagy, hogy egységes informatikai rendszerbe fogta a beszállítókat, a termelési láncot és a fogyasztókat, digitalizálta a folyamatokat és a mesterséges intelligencia segítségével optimalizálta a termelést. Az oktatásban is erre van szükség – szögezte le. A duális képzési rendszer bevezetése jó lépés volt, de csak a cégek általános igényeként megfogalmazott optimalizált oktatáshoz vezető út kezdete. A BDPK a szolgáltató egyetem modelljének kialakításán dolgozik, hogy olyan képzési rendszere legyen, amely révén kurzus- és blokkszinten tud szolgáltatni akár a helyi cégeknek is, amelyek aztán maguk határozzák meg, hogyan állítják össze képzéseiket. Az oktatás 4.0 alappillére a pedagógusképzés módszertani újraértelmezése a digitális térben. Ha a leendő tanárokat megtanítjuk az összes technológia használatára, akkor ez öngerjesztő folyamat révén visszahat az egész rendszerre – zárta előadását a rektorhelyettes.

Forrás: ELTE SEK


Korábban:

Az ELTE az Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platform alapítói között