Rehabilitációs platformot indít az ELTE informatikai kara

2020.07.28.
Rehabilitációs platformot indít az ELTE informatikai kara
Az olasz–magyar kutatócsoport DLUB fejlesztése a fogyatékossággal élők terápiájának folyamatosságát támogatja a járvány időszakában és azon túl is Európa-szerte.

A SARS-CoV-2 járvány nemcsak hétköznapi tevékenységeinkre volt hatással, de olyan összetett szakmai feladatokat is online csatornákra terelt, mint az értelmileg sérült emberek rehabilitációja. Az EIT Digital DLUB (Ne hagyd, hogy lemaradjunk) projektje új fejlesztésével az értelmi fogyatékossággal élő gyermekek és fiatal felnőttek terápiás lehetőségeit támogatja a megváltozott körülmények között. Az együttműködő partnerek a FifthIngenio és a Politecnico di Milano, magyar részről pedig az ELTE Informatikai Kar Lőrincz András vezette Neurális Információfeldolgozási Csoportja vesz részt a fejlesztésben.

A folyamatos személyes jelenlétet igénylő terápiás foglalkozások leállásával megnőtt a veszélye a fogyatékossággal élők állapotromlásána k, társadalmi elszigetelődésének és gondozóik túlterhelődésének. A megoldást a terapeuta, a szülő és a páciens együttműködését támogató, a szokásos videohívások funkcióin túlmenő, a személyes jelenlétet leginkább reprodukáló és a terapeuta megfigyeléseit digitálisan támogató telerehabilitációs rendszerben látják a kutatók.

A játékalapú megközelítést alkalmazó innovatív szoftverplatform segítségével a terápiás játékok személyre szabhatóan, a páciens, a terapeuta és a szülő vagy gondozó közötti folyamatos interakción alapulva végezhetők. A terapeuták az ülés előtt konfigurálhatják a játékokat, kiválaszthatják a megfelelő tartalmat, beállíthatják a bonyolultsági szintet, illetve ellenőrizhetik a játék viselkedését és dinamikáját futás közben. A multiszenzoros technológia lehetővé teszi, hogy a különféle terápiás tevékenységek során automatikusan gyűjtött adatok elemezhetővé tegyék a páciens viselkedését és teljesítményét, megkönnyítve ezzel a terapeuta munkáját. A rendszer megalkotói figyelembe vették azt is, hogy a felhasznált technológia (például a webkamera) ne zavarja vagy befolyásolja a páciens viselkedését.

A rendszer kialakításakor a kutatók számos terápiás központtal dolgoztak együtt. A játékok hatékonyságát a központokban végzett empirikus vizsgálatok támasztják alá például az emlékezet és a figyelem előmozdításában, a problémamegoldás, asszociációs funkciók, absztrakciós funkciók, nyelvi képességek területén. A felhő alapú infrastruktúrával támogatott asztali és webes platform a kutatók tervei szerint 2021-től Európa-szerte támogathatja majd a rehabilitációs munkát, akár kizárólagos, akár kiegészítő eszközként attól függően, hogy a terápiás központok milyen ütemben nyithatják meg újból kapuikat.

Az EIT Digital európai uniós innovációs szervezet 2012 óta van jelen Magyarországon. Hazánk 2017-ben vált az EIT Digital teljes jogú tagjává, a szervezet legfontosabb hazai partnere az ELTE, melynek Lágymányosi Campusa egyben az EIT Digital magyar együttműködési központjának helyszínéül is szolgál.

Forrás: ELTE IK