Robotika a gyógypedagógiai gyakorlatban

2023.05.17.
Robotika a gyógypedagógiai gyakorlatban
A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete (MAGYE) szakosztályi napjának az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar adott otthont. 

A hibrid formában tartott konferencián Szekeres Ágota, MAGYE Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakosztály vezetője, Mucsiné Erdei Mónika, a MAGYE elnökségi tagja, valamint Reményi Tamás MAGYE-elnök köszöntötte a résztvevőket. 

Mucsiné Erdei Mónika az oktatási robotikához kapcsolódó XXI. századi képességek fejlesztéséről tartott előadást, amelyben szólt a tanulás építőköveiről, a hideg és meleg végrehajtó funkciókról, valamint az oktatási robotika céljáról, a megoldóképesség fejlesztéséről.

Kálózi-Szabó Csilla (ELTE BGGYK) a Robotikai tananyagfejlesztés hatáskutatása. Szemelvények a RIDE projektből című előadásában a gyerekekhez közelálló programozás és az irodalmi szövegek feldolgozásának összekapcsolásáról beszélt. A diszlexia-barát és sok képi megjelenítést alkalmazó projektet a négydimenziós modulmátrixon keresztül ismertette, rövid videóban bemutatva a tanulók által elkészített robotokat is.  

Padlórobot bevezetése tanulásban akadályozott kisiskolások oktatási folyamataiba című előadásban Besenyő Judit, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyakorló Általános Iskola tanára saját tapasztalatait ismertette. Az elmúlt négy évben ennek az érdekes és ígéretes eszköznek a használatával sikerült a 2–3. osztályos tanulásban akadályozott gyermekek algoritmikus gondolkodását fejlesztenie. A méhecske alakú eszköz – amely a téri irányokat saját készítésű, 15x15 cm-es négyzetekből álló területen járja be – motiválttá teheti a gyermekeket ingerekkel terhelt világunkban a figyelem fókuszálásra és fenntartására, miközben a csoportos munkának köszönhetően nagyban segíti a szociális kompetenciák fejlődését.

A délutáni programot a Gyógypedagógiai Szemle kerekasztal-beszélgetése zárta,  „Cikket írtam, te jó ég!" címmel a résztvevők azt járták körül, miért is jó publikálni gyakorló gyógypedagógusként.

Forrás: ELTE BGGYK