Robotprogramozás a közoktatásban

2019.04.06.
Robotprogramozás a közoktatásban
A hazai oktatásban már elkezdődött a szemléletváltás, ennek kiteljesítéséhez azonban az egységes kormányzati vízió és az iskolai IT-eszközökre vonatkozó normatív finanszírozás mellett arra is szükség van, hogy a pedagógusképzésbe és az iskolai teljesítményértékelésbe egyaránt beépüljön a digitális kompetenciák mérése, ezen készségek nélkül ugyanis senki nem fogja megállni a helyét a jövő munkaerőpiacán – derült ki az ELTE TÓK Digitális Pedagógiai Tanszék harmadik alkalommal megrendezett konferenciáján.  

A teltházas konferencia résztvevőit Márkus Éva, a Tanító- és Óvóképző Kar dékánja és Lénárd András, az ELTE TÓK Digitális Pedagógia Tanszék vezetője köszöntötte. Márkus Éva felidézte, hogy Magyarországon 150 éve indult el a tanító- és óvóképzés a Budai Képzőben, a mai Tanító- és Óvóképző Kar elődjében, és reményét fejezte ki, hogy a harmadik alkalommal megrendezett Robotika konferencia hozzájárul ahhoz, hogy a pedagógusképzés lépést tartson napjaink kihívásaival. Herczog Gábor, az óvodai oktatásban használt Bee-Bot robotokat is forgalmazó Stiefel Eurocart Kft. ügyvezető igazgatója méltatta az évek óta kiváló együttműködést a TÓK Digitális Pedagógia Tanszékével, amelyre igazi szakmai műhelyként tekintenek. Felhívta a figyelmet arra, hogy Nyugat-Európában már 3 éves kortól oktatják az analitikus gondolkodást, a robotprogramozást, amely ma már olyan alapkészségnek számít, amelyet mindenkinek el kell sajátítania, különben nem fogja megállni helyét a közeljövő munkaerőpiacán.

Csépe Valéria kutatóprofesszor, az MTA TTK Agyi Képalkotó Központ Neurokognitív Fejlődés Kutatócsoport vezetője, az ELTE PPK Pszichológiai Intézet Kognitív Pszichológiai Tanszék korábbi egyetemi tanára arról beszélt, hogy a hazai oktatásban szemléletváltásra van szükség, mivel még mindig vannak iskolák, amelyek fenntartással viseltetnek a robotika oktatásával szemben. Szerinte a tudás ma már sokkal több, mint leiratokba rendezett tananyag, a tanítás pedig nem pusztán az ismeretek kommunikációját, hanem a tudásépítés aktív támogatását is jelenti. A robotok és okoseszközök szerepe az oktatásban azért is különösen fontos, mert általuk a diákok megélhetik az ágencia, a hatóképesség élményét, elsajátíthatják az algoritmikus gondolkodást. A kompetenciák fejlesztését egészen a digitális állampolgárságig kell folytatni,

digitális kompetenciák nélkül egy országban sincs versenyképesség, érték és minőség

 – fogalmazott. A professzor azzal zárta előadását, hogy a digitalizáció az oktatásban egyszerre cél és eszköz, amelynek egyszerűen nincs alternatívája.

Horváth Ádám, a Digitális Oktatási Stratégia (DOS) implementálását támogató szakmai szervezet, a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ (DPMK) divízióvezetője a szemléletváltással kapcsolatban Henry Ford mondását idézte: „Ha megkérdeztem volna az embereket, hogy mit akarnak, azt mondták volna, hogy gyorsabb lovakat”. Jóslata szerint a jövőben szinte egyetlen szakma képviselői sem ülhetnek a babérjaikon, az automatizálás a mezőgazdaságtól az oktatásig minden területen változásokat fog hozni. Az átalakulás ugyanakkor nem jelenti azt, hogy ezek a munkakörök teljesen megszűnnek – hiszen a munkát végző robotokat valakinek be is kell programoznia –, viszont át fognak alakulni. Példaként a korábban a készpénz kiadásával foglalkozó banki alkalmazottakat említette, akik az ATM-ek megjelenésével ma már másfajta feladatokat látnak el. Monoton, gyors munkában soha nem leszünk jobbak a robotoknál,

az embereknek a jövőben inkább a kreativitás terén és csoportmunkát igénylő komplex feladatok ellátásában kell jeleskedniük.

Biztató fejleménynek nevezte, hogy a kormány 2016-ban elfogadta a Digitális Oktatási Stratégiát, a DMPK ennek folytatásaként azt szeretné elérni, hogy az érettségibe beépüljön a digitális kompetenciák mérése. Tervezik azt is, hogy brit mintára, az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) és más partnerek bevonásával létrehozzanak egy több ezer mérnököt tömörítő szervezetet, amely a digitális kompetenciák népszerűsítésével és a tanárok képzésével foglalkozna a hazai iskolákban. Az áttöréshez a kormányzati oldalról egységes vízióra, szabályozási keretekre és mindenekelőtt az iskolában használt informatikai eszközökre vonatkozó normatív finanszírozásra lenne szükség. Utóbbival kapcsolatban a Digitális oktatási Stratégia évi 72 milliárd forint összegű ajánlást fogalmazott meg.

Reményi Zoltán, a HTTP Alapítvány elnökhelyettese a Körülöttünk élő robotok című előadásában arról beszélt, hogy az emberek többsége a robot kifejezést hallva kizárólag a humanoid szerkezetekre gondol, azonban a szakmai terminológia ideszámít minden olyan gépet vagy eszközt, amely önálló feladatmegoldásra képes. Példaként említette a modern autók vezetést segítő számítógépes rendszereit, a tempomatot, a sávtartó automatikákat vagy a parkolást segítő rendszereket. Idetartoznak még a mobiltelefonról vezérelhető robotporszívók, a mért életfunkcióink alapján személyes edzéstervet összeállító alkalmazások vagy az Amazon Alexa digitális személyi asszisztens, amely – ha megfelelően vezetjük digitális naptárunkat – a jelenlegi földrajzi helyzetünk és a pillanatnyi forgalmi adatok alapján képes kiszámolni, mikor kell elindulnunk ahhoz, hogy biztosan odaérjünk a következő találkozónkra.

A konferencia második felében a résztvevők panelbeszélgetéseken és workshopokon ismerhették meg a robotika oktatásával kapcsolatos eszközöket, kiadványokat és legjobb gyakorlatokat.

Robotika, kódolás kisgyermekkorban 3. konferencia

Robotika, kódolás kisgyermekkorban 3. konferencia

0

/

0

0

/

0