Semmiből született csodák
Idén április 27-én rendezték meg a Lányok Napja STEM területekhez közel álló szakmákat népszerűsítő pályaorientációs programot diáklányok részére. Az Informatikai Kar is kitárta kapuit a felső tagozatos általános- és a középiskolás lányok előtt, akik interaktív programokon keresztül, gyakorló szakemberektől ismerhették meg a tudományok, a technológia és az informatika világát.
A kar munkatársai bemutatták a legnépszerűbb generikus modelleket a ChatGPT-től, a NeRF-en át egészen a StableDiffusion-igA világ legnagyobb techóriásai napról napra építik be ezeket a rendszereket különböző alkalmazásaikba, így
a szemünk előtt szabja át az MI a mindennapjainkat.
„2022 a kreatív MI éve volt. Szinte hetente jelentek meg olyan új generációs generatív technológiák, amelyek mára teljesen átalakították a mesterséges intelligenciához fűződő viszonyunkat. Ezek az új technológiák nemcsak a mesterséges intelligenciát kutató fejlesztőknek vagy akadémikusoknak szélesítik az eszköztárát, hanem a hétköznapi emberek számára is fontos új alkalmazásokat adnak, amellyel bárki alkotó lehet. Fontos, hogy a középiskolás lányok is megismerjék ezeket, hiszen mire ők dolgozni kezdenek, e technológiák alkalmazása mindennapossá válhat” – mondta Gyöngyössy Natabara, a tanszék doktorandusz hallgatója.
A látogatók játékos demonstrációk segítségével elkészíthették például kedvenc tárgyaik háromdimenziós modelljét, és azt is megtudták, hogyan tud az MI valósághű fényképeket generálni a világ legmenőbb helyeiről. A foglalkozás végén kis fejtörő erejéig kipróbálhatták a ChatGPT4-et is, végigjárva azokat az instrukciós módszereket (például a gondolatmenet alapú lekérések vagy az önreflexió mechanizmusa), amelyekkel az MI rendszer teljesítménye megsokszorozható.
Nyisztor Nelli, a Bosch fejlesztőmérnöke, a kar PhD-hallgatója előadásából a lányok megismerhették, hogyan lesz a folyamatos tanulás során egy adatbázis-szakértőből az önvezető autózás területén dolgozó szenzortervező mérnök. „Az egyik legfontosabb tapasztalatom, hogy helytől, kortól és időtől függetlenül képesnek kell lennünk a folyamatos tanulásra és megújulásra, hiszen a
tegnap szerzett tudásunk egy pillanat alatt elavulhat.
Mindig hinnünk és bíznunk kell magunkban, hogy bármilyen problémával nézünk majd szembe kutatóként vagy mérnökként, képesek leszünk megérteni és megoldani azt”– hangsúlyozta Nyisztor Nelli.
A délután fókuszában az élményalapú tanulás állt, a lányok a T@T Kuckóba látogattak el, amely otthont ad a programtervező informatikus és informatikatanár szakos hallgatóknak az innovatív tanulási környezet és módszertan fejlesztéséhez. Lajkó Míra leendő informatikatanár arról is mesélt, miért szép és kihívásokkal teli a tanári pálya. „Úgy kell átadni a tudást a gyerekeknek, hogy az informatikaórák újszerűek, interaktívak és játékosak legyenek. Meg kell találni az utat hozzájuk, nincs annál nagyobb siker, mint mikor látjuk, hogy kezdenek megérteni egy problémát és elkezdenek a gyakorlatban alkalmazni egy ismeretet” – mondta el az ELTE tanárszakos hallgatója.
„Ma a lányok megtudhatták, hogyan tudnak házilag is elkészíteni egy VR szemüveget, amelyet később alkalmazni és használni is tudnak iskolai projektmunkáik során. Az ELTE Informatikai Kar T@T Kuckója, a STEAM alkotóműhely az egyik legfontosabb színtere a különböző interdiszciplináris projektek fejlesztésének. A 21. század a digitalizáció elsöprő fejlődésének időszaka, ahol
a jövő nem a kritika nélküli digitális tartalomfogyasztók, hanem az 'okos' tartalomfejlesztők kezében lesz.
Erre kell a fiatalokat felkészíteni, hogy egyaránt sikeresek legyenek a munkaerőpiacon és a magánéletben is” – mondta Turcsányi-Szabó Márta docens, a Média- és Oktatásinformatika Tanszék oktatója, a T@T Kuckó alapítója.
A VR szemüveg mellett a foglalkozás másik eleme a megjelenítendő tartalom elkészítése volt, ahol a résztvevők megismerhettek olyan applikációkat, amelyekkel programozási tudás nélkül tudnak különböző tárgyakat 3D-ben digitalizálni.
Forrás: ELTE IK