Sokszínű kémia

2022.04.22.
Sokszínű kémia
Az ELTE TTK Kémiai Intézete közreműködésével ingyenesen elérhető, online kémiaérettségi-előkészítő indul az Egis Gyógyszergyár Zrt. támogatásával. A programban a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a Semmelweis Egyetem és a Szegedi Tudományegyetem oktatói is részt vesznek.

A hiánypótló oktatási kezdeményezés elsősorban a kémiaérettségi előtt álló diákoknak nyújt segítséget. Az érdeklődők a sokszinukemia.hu címről elérhető weboldalon a kezdeményezésben részt vevő négy egyetem oktatóinak előadásából sajátíthatják el a tudnivalókat, illetve felkészülésükhöz az előadásokat kísérő prezentációkat is igénybe vehetik.

A 35 előadásból álló elméleti tananyag átfogó ismertetése mellett további 10 előadásban számolási típuspéldák megoldása segíti az összefüggések megértését, a tanultak gyakorlati alkalmazását. A 20-30 perces videók regisztráció nélkül megtekinthetők, a prezentációk letölthetők. A készítők remélik, hogy hozzájárulhatnak a közeljövőben érettségizők sikeres vizsgájához, valamint a kezdeményezés hosszú távon a vegyész-, vegyészmérnök-, illetve az orvosi, gyógyszerészi pályát választók számára is kedvező hatással lesz.

„A gyógyszeripar tudásközpontú iparág, számunkra tehát alapvető fontosságú, hogy jól képzett fiatal kollégákat alkalmazhassunk – mutatott rá András Klára, az Egis Gyógyszergyár Zrt. humánerőforrás-igazgatója. – Aki kémiával kapcsolatos hivatást választ, az nem pusztán egy csodálatos tudományág mellett kötelezi el magát, hanem a jövőjét is biztosítja, hiszen ezek a szakmák nagyon keresettek a munkaerőpiacon.” Hornyánszky Gábor, a BME Vegyészmérnöki és Biomérnöki Karának docense hangsúlyozta: fontos, hogy a diákok minél felkészültebben kezdjék meg tanulmányaikat a felsőoktatásban. „Nagy lelkesedéssel vettünk részt a közös munkában – idézte fel. – Bízunk benne, hogy a diákok is megelégedéssel fogadják az elkészült eredményt.”

„Mi, akik nap mint nap tanítjuk, műveljük – és persze szeretjük is – a kémiát, fontosnak érezzük, hogy segítsük a jövő generációját, hogy megismerje ezt a tudományt” – fogalmazott Szalai István, az ELTE TTK Kémiai Intézet egyetemi tanára, aki elmondta: közös meggyőződésük, hogy jól döntöttek azok, akik a kémia tudományágát választották továbbtanulási irányul.

Béni Szabolcs, az SE Gyógyszerésztudományi Karának docense arra is kitért, a biztos tudás a diákok későbbi pályafutására is hatással van: „A jól felkészült hallgatóink könnyen veszik az egyetemi akadályokat, már a képzés elején sikerélményeket szereznek, így folyamatosan motiváltak maradnak, és jól képzett diplomásként kerülnek a munkaerőpiacra.” „Példaértékű, értékteremtő vállalkozásnak tartjuk ezt a projektet – mutatott rá Zupkó István, az SZTE Gyógyszerésztudományi Karának dékánja, azt is elmondta: minden alkalmat megragadnak a természettudományok, kiemelten a kémia népszerűsítésére, és törekszenek arra is, hogy a gyógyszerész hivatás szépségeibe bepillantást nyújtsanak, és megmutassák: elismert, felelősségteljes munka várja a gyógyszerészeket.

Holtzer Péter, a Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány (SZ2A) elnöke felhívta a figyelmet: a közoktatásban egyre kevesebb a természettudományos tárgyakat tanító tanár, a kémiatanár-hiány pedig már országos méretű. Tavaly megjelent, Szakmány Csabával és Szalay Lucával közös tanulmányuk részletes körképet ad a kémiaoktatás helyzetéről. A tanulmány szerint 2657 feladatellátási helyről, a feladatellátási helyek 60 százalékából hiányzik kémiatanár. A legrosszabb a helyzet Nógrádban, ahol a kémiatanár-hiány eléri a 70%-ot. A természettudományos tárgyakat oktató tanárok átlagéletkora 50 év, minden évben kb. 4 százalékuk éri el a nyugdíjkorhatárt (6–700 fő), a pályára lépő fiatal pedagógusok száma 200-250 között mozog. 2020 szeptemberében összesen 42 olyan hallgató kezdte el az osztatlan tíz féléves tanárszakos tanulmányait az ország tanárképző egyetemein, akiknek az egyik szakjuk kémia.