Speciális szükségletű hallgatók vizsgáztatása Moodle teszttel – többletidő beállítása

Dr. Virányi Anita | 2022.11.30.
Speciális szükségletű hallgatók vizsgáztatása Moodle teszttel – többletidő beállítása
A regisztrált speciális szükségletű hallgatók számára biztosítani kell a megfelelő támogatást a vizsgák során is. Ilyen lehet a hosszabb felkészülési idő („többletidő”) is. Ez a Moodle teszt használatára tervezett vizsgáztatásnál is könnyedén biztosítható, cikkünkben bemutatjuk, miként.

Bevezetés

Az egyetemen a regisztrált speciális szükségletű hallgatók számára fogyatékosságuk típusától, mértékétől függően különböző támogatást és/vagy mentességet biztosítanak a jogszabályok a tanulmányi és vizsgaidőszakban egyaránt (ELTE HKR). A hátránykompenzáló támogatás sokféle lehet, de minden regisztrált speciális szükségletű hallgató igazolásában szerepel, hogy neki mire van szüksége, mi az, ami az adott tanulmányi vagy vizsgahelyzetben lehetővé teszi számára, hogy tudását valóban megmutathassa. Gyakori például, hogy hosszabb felkészülési időt kell biztosítani egy érintett hallgató számára, mint amennyit a nem speciális szükségletű hallgatók számára megállapítottunk. Abban az esetben is így van ez, ha Moodle felületen összeállított teszt segítségével vizsgáztatunk. De nem kell megijednünk, nem szükséges a speciális szükségletű hallgató(k) számára külön tesztet más időbeállítással elkészíteni: megoldható néhány kattintással a hallgatók számára készített teszt felületén is az, hogy az a diák, akinek plusz időre van szüksége, ezt minden további nélkül igénybe tudja venni. A megfelelő beállításokkal számára tovább „tart nyitva” a tesztfelület. Leggyakrabban 30%-kal több idő biztosítására van igény, de érdemes minden esetben az érintett hallgatóval egyeztetni a számára szükséges támogatás mértékét. Természetesen egy hallgató számára szükség szerint nem csupán egy támogatás biztosítható, ezt mindig az adott hallgató egyéni szükségletei határozzák meg.

Hol és hogyan tudom beállítani a „többletidőt”?

A Moodle felületen készítsük el a használni kívánt tesztmodult, és állítsuk be minden paraméterét úgy, ahogyan arra szükségünk van (időintervallum, elérhetőség, kérdések közötti navigálás, pontozás stb.). Kerüljenek bele a kérdések is, úgy és annyi, ahogyan és amennyit alkalmazni szeretnénk.

Ezt követően tudjuk beállítani a hosszabb időt a kitöltésre, a következő lépésekben:

1. kattintsunk a teszt címére
2. a baloldalon levő Adminisztráció blokkban rákattintunk a Felhasználó felülírásai opcióra (1. kép)

1. kép: A Felhasználó felülírása funkció megnyitása.

3. a megjelenő oldalon a Felhasználói felülírás hozzáadása feliratú kék gombra kattintunk (2. kép)

2. kép: A felülírás hozzáadása.

4. a megjelenő újabb oldalon a Keresés szó utáni mezőbe begépeljük az érintett hallgató nevét (3. kép)

3. kép: Az érintett hallgató kikeresése a listában.

5. lejjebb görgetve az oldalon beállítjuk a szükséges módosításokat; lehet eltérő:

a. a megnyitás dátuma, időpontja
b. a lezárás dátuma, időpontja
c. az időkorlát (pl. 30 perc helyett 40 perc)
d. az engedélyezett próbálkozások száma

6. a változtatások mentése
7. ezt a lépéssorozatot annyiszor ismételjük meg, ahány hallgatónak eltérő beállításokat szeretnénk megadni.

Összegzés

A fentiek alkalmazásával egyszerre biztosítani tudjuk ugyanannak a tesztnek a használatával a speciális szükségletű hallgatók és a nem speciális szükségletű hallgatók számára is a megfelelő vizsgafelületet. Ezzel érvényesülnek a hallgatók alapvető jogai, és nem elkülönített módon jelenítjük meg a számukra létrehozott vizsgafelületet. Az inkluzív szemlélet, az egyenlő bánásmód, az esélyegyenlőség biztosítása és az eredményes számonkérés egyaránt érvényesül.

Felhasznált források

Sz.n. (2022). ELTE Szervezeti és Működési Szabályzata II. kötet, Hallgatói Követelményrendszer (ELTE HKR). [2022. november 15-től érvényes változat]. XIII. fejezet. p. 165-171. URL: https://www.elte.hu/dstore/document/689/ELTE_SZMSZ_II.pdf (Utolsó letöltés: 2022. november 29.)