Stratégiákat adjunk a gyerekeknek!

A kutatók egy metaanalízis keretében összegyűjtötték a készségeket célzó legkülönbözőbb programok hatékonyságáról szóló bizonyítékokat, így 100 tanulmány összesen majdnem 9000 gyermekre vonatkozó eredményét vonták össze vizsgálatukban.
Megerősítették, hogy
a gyermekkori végrehajtó működések fejleszthetők,
de különböző intervenciós irányzatok bizonyulnak hatékonynak tipikusan és nem tipikusan fejlődő gyerekek esetében. Azon programokat találták kiemelkedően hasznosnak, amelyek keretében viselkedésszabályozást segítő stratégiákat adtak át a gyerekeknek. A nemtipikusan fejlődő (neuropszichológiai rendellenességgel diagnosztizált vagy viselkedésproblémákat mutató) minták számára kifejezetten az ilyen stratégiák tanítása (például lépések megtervezése, célok felállítása) és a biofeedbackkel támogatott relaxáció volt a leghatékonyabb, míg a tipikusan fejlődő minták esetében a mindfulness-alapú programok emelkedtek ki.
Érdekes módon azok a módszerek, amelyek explicit módon gyakoroltatják a végrehajtó működéseket (például a munkamemória számítógépes tréning), tipikus mintákon kis vagy közepes hatással jártak, nem tipikus minták esetében – tehát azon gyerekeknél, akiknek valójában szükségük lehet extra támogatásra pedig egyáltalán nem voltak hatásosak. Ennek fényében
a kutatók az explicit tréningezés helyett az implicit megközelítéseket ajánlják,
amelyek stratégiákat nyújtanak a gyerek számára a hatékony viselkedésszabályozáshoz, mint például a mindfulness meditáció. A vizsgálat eredményeinek kiemelten fontos tanulságai vannak az oktatás számára.
Forrás: ELTE PPK