Színház és néző

A konferencia célja, hogy lehetőséget biztosítson minden olyan kutatónak, oktatónak, doktorandusznak és mesterképzésben résztvevő hallgatónak, aki a színházelmélet és/vagy a színházi gyakorlat bármely aspektusával foglalkozik, hogy kutatásairól a szakma képviselői előtt beszámoljon.
Eugenio Barba elhíresült megfogalmazásában „a színház, mint művészet legfőbb alapanyaga a néző és előadó/performer közötti energia/viszony”.
A konferencia központi témája a néző, a nézői tekintet, illetve a színház és a néző viszonyát vizsgáló különféle megközelítési módszerek kutatása,
de további színházelméleti témát is szívesen fogadnak. A szervezők olyan fórumot akarnak teremteni, ahol tudományos szempontból és gyakorlati tapasztalatok alapján egyaránt beszélhetnek a résztvevők arról, hogy a nézők vagy potenciális nézők színházi előadásokhoz való viszonyulása miként képes a közönség összetétele, elvárásai vagy előzetes felkészültsége szerint változni. A konferencia minél tágabb kontextusában szeretné körüljárni azt, hogy milyen jellegzetességeket mutatnak a különféle színházi aktivitásokban megjelenő nézői szokásrendek, illetve azok alakulásának tendenciái.
Merre tart ma a színház-szociológia a magyarországi és a nemzetközi kutatásban? A kortárs színházi alkotások milyen viszonyban vannak, hogyan értelmeződnek az interkulturális kutatások szempontjából? Milyen nézőkkel kapcsolatos felmérések készültek, készülnek, s milyen szempontrendszerek alapján a színházak és a színházi fesztiválok művészi és gazdasági előrelépése érdekében? Milyen mértékben és hogyan változnak a színházi szokások, illetve a kereslet és kínálat viszonya a tradicionális színházi központoktól távolabb eső területeken (Magyarországon, Kelet-Európában, illetve világviszonylatban)? A különböző korosztályok nézéskultúrájának fejlesztése, ennek magyarországi (művészet)pedagógiai megnyilvánulásai milyen eredményeket értek el eddig, és melyek a további céljaik?