Tananyag-fejlesztés nemzetközi összefogásban

2020.02.06.
Tananyag-fejlesztés nemzetközi összefogásban
Erasmus+ projekt indult az ELTE Bárczi mint konzorciumi partner részvételével inkluzív iskoláscsoportokat támogató modulháló kifejlesztésére.

A Tehetségpontként működő Abacusan Stúdió irányításával 2019 végén indult el a RIDE projekt (Robots are among us. Robotics for the Inclusive Development of Atypical and Typical Children). Az Erasmus+ program támogatásával 4 ország 7 szervezetét összefogó együttműködés célja olyan pedagógiai módszertani csomag kidolgozása, mely innovatív oktatási eszközök felhasználásával nyújt lehetőséget pedagógusok számára, hogy hatékonyan tudják fejleszteni tanulóik szövegértését, algoritmikus gondolkodását, téri-vizuális feldolgozását, kooperációs képességét, kreativitását.

A tervbe vett modulháló

a robotika segítségével támogatja a 8–14 éves korosztály oktatását

inkluzív csoportokban, a tanulók egyéni szükségleteihez igazodva, akár szakkörbe, akár tantárgyi órába beépítve. A modulháló 10 szöveg feldolgozásán keresztül, feladatlapokkal, építési és programozási ötlettárral, tanári útmutatókkal, módszertani segédanyagokkal, pedagógus képzéssel segíti majd a különböző területeken fejlesztést vagy éppen tehetséggondozást igénylő gyermekek támogatását. A kidolgozandó tananyagok építenek az Abacusan Stúdió „Keltsd életre!” eszközcsomagjával kapcsolatos eddigi szakmai tapasztalatokra, jógyakorlatokra.

A programban résztvevő egyetemek (az ELTE és a bolzanói UNIBZ) a tananyagfejlesztésben működnek közre, és biztosítják az egyes fejlesztési területekhez kapcsolódó tudományos hátteret, a tananyagok tesztelésének tudományosan megalapozott módszertanát.

A robotikaoktatással és tananyagfejlesztéssel foglalkozó cégek (a konzorciumvezető Abacusan és a spanyolországi Interonline) az ArTeC robotikában rejlő széles lehetőségek ismeretével, termékfejlesztési és projektmenedzsment tapasztalatukkal, pedagógus képzési gyakorlatukkal járulnak hozzá a projekt sikeréhez.

Az iskolák (a Rákospalotai Meixner Általános Iskola, az olaszországi Comenius Iskola és Romániából a Scoala SF. Nicolae) a kidolgozott tananyagok tesztelésében, a tananyagokra és a pedagógusképzésre adott visszajelzésekben, valamint a projektben résztvevő gyerekcsoportok közötti kommunikáció és kapcsolattartás segítésében vállalnak szerepet.

A Bárczi Gyógypedagógiai Pszichológiai Intézetét, valamint a Gyógypedagógiai Módszertani és Rehabilitációs Intézetét képviselő oktató-kutatók, Mohai Katalin egyetemi adjunktus, Miksztai-Réthey Brigitta egyetemi tanársegéd és Kálózi-Szabó Csilla egyetemi adjunktus a tananyagfejlesztés mellett a kidolgozott módszertani csomag tudományos hatáskutatásában is részt vesznek egy másik egyetemi konzorciumi partner, a Libera Universita Di Bolsano kutatóival együtt.

Forrás: ELTE Bárczi