TTK-s siker a Nők a tudományban pályázaton

2022.01.03.
TTK-s siker a Nők a tudományban pályázaton
Harmadik helyezést ért el Radnóti Katalin főiskolai tanár az MTA versenyfelhívásán Róna Erzsébet magkémikusról írt munkájával.

A Magyar Tudományos Akadémia Nők a Kutatói Életpályán Elnöki Bizottsága 2021-ben pályázatot hirdetett a magyar nők tudományban elért eredményeit bemutató, elsődleges forrásokon alapuló tanulmányok írására. Az eredményhirdetésre decemberben került sor.

A pályázaton Radnóti Katalin, az ELTE Anyagfizikai Tanszék főiskolai tanára 3. helyezést ért el Róna Erzsébet élete és munkássága című munkájával.

Marie Curie Nobel-díjakat érő tudományos teljesítménye közismert, arról azonban kevesebbet tudunk, miként hatott tevékenysége a nők tudományos pályán való részvételére a 20. század elején, kik voltak a követői. Holott a tudós személye és az általa kutatott témakör, a radioaktivitás többeket is a kutatói pálya felé vonzott, hazánkban Götz Irén és Róna Erzsébet indult el a nyomában. Radnóti Katalin pályázatában Róna Erzsébet (1890 Budapest – 1981 Oak Ridge, USA) életét, sikereit és nehézségeit mutatja be. A tudós pályafutásának első évei kötődnek hazánkhoz, ezután évekig Berlinben, majd Bécsben és 1941-től az USA-ban élt. A korszak olyan meghatározó tudósaival dolgozott együtt a nukleáris kémia területén, mint Kasimir Fajans, Otto Hahn, Lise Meitner, Stefan Meyer, Marie Curie, Irene és Frederic Joliot-Curie, Ernest Rutherford, Enrico Fermi, de jól ismerte Szilárd Leót is. Első kézből értesült olyan jelentős felfedezésekről, mint például a mesterséges radiokativitás, a maghasadás. A Nobel-díjas Hevesy György vele közösen végezte első hazai nyomjelzéses vizsgálatait. Az itthon kevéssé ismert kutató munkássága bekerült a Tennessee Women's Hall of Fame-be, a szervezet azokat a kiváló nőket ismeri el, akik az amerikai egyesült államokbeli Tennessee állam gazdasági, politikai és kulturális életére jelentős hatással voltak.

Radnóti Katalin az ELTE Fizikai Intézet munkatársa, fő kutatási területei a fizikatanítás pedagógiája, a konstruktivista tanuláselmélet és alkalmazási lehetőségei a fizika tanításában, a fizikával kapcsolatos előismeretek, félreértelmezések kutatása és a modern fizika tanításának megújítása.

A díjazottakkal – így Radnóti Katalinnal is – a Bíráló Bizottság elnöke, Pető Andrea beszélgetett.