Varga Ágnes: A Zene Tere

Varga Ágnes: A Zene Tere
A cikk az V. Tudománykommunikációs Versenyen szenior kategóriában megosztott első helyezést ért el.

Játsszunk Zenét!

Szeretsz énekelni a zuhany alatt? Elindul a lábad, ha meghallod a zenét? Jobban megy az edzés, ha rajtad a füles? Alig várod, hogy hazaérj, elterülj a kanapén és bekapcsold a kedvenc számod? Dúdolva ringatod álomba a gyermeked…

A zene mindenütt ott van. Észrevétlenül színezi át a napjainkat.

Akkor is, ha nem jártunk zeneiskolába. Akkor is, ha esetleg  rémes ének óráink voltak. Ha nem ment a szolfézs, ha elnémíttattak a kórusban, ha a radiátort verte a szomszéd, mikor gyakoroltunk.

Kortalan, ősi, univerzális nyelv. Élmény és játék. Közös tér, ahol mindenki elfér!  

Zenével a fejlődésért

Pár évtizede a Mozart-effektus híre bejárta a nagyvilágot. Sokan nem tudják, de időközben kiderült, hogy az állítás tudományosan megalapozatlan. Az viszont bizonyítást nyert, hogy a zene számos képességet fejleszt, ami az úgynevezett transzferhatásnak köszönhető. A zenélés és a feldolgozása ugyanis olyan agyi területek segítségével történik, amelyek elsődlegesen más feladatok ellátására szolgálnak. Zenei tevékenység közben az érintett régiókban tartós strukturális és funkcionális változások mennek végbe, ami az említett egyéb feladatok elvégzésében is minőségi változást eredményez.

Zenélés közben tehát tanulunk és sok mindenben ügyesebbek leszünk. A jó hír az, hogy az immár időskorban is bizonyított agyi plaszticitásnak köszönhetően mindez kortalan: zenélni 0-tól 200 éves korig mindig érdemes!

Kontrollált zenei folyamatok

Számos kutatás igazolta, hogy a zene kitűnő eszköz a kognitív kontroll fejlesztésére. Miért fontos ez nekünk? A kognitív kontroll olyan számunkra, mint a repülőtéren a légiirányító központ. Ez a komplex rendszer felelős ugyanis a célorientált viselkedésért: szabályozza a bennünket érő, egymással versengő ingerek, emlékek és várakozások, viselkedéses válaszok kezelését, mindig az aktuális célt szem előtt tartva. E folyamatok minősége kiemelkedő jelentőséggel bír minden életkorban, hiszen fontos szerepet játszik a tanulási folyamatokban, az iskolai előmenetelben, a munkaerőpiaci boldogulásban, befolyásolja a fizikai, pszichikai és mentális egészséget, hozzájárul a 21. századi ember jobb életvezetéséhez és életminőségéhez. A kognitív kontroll méltán keltette fel a pedagógia kutatási és alkalmazott területének érdeklődését, a gyógypedagógiában pedig a fejlődés-neurológiai rendellenességekhez kapcsolódóan nyert fokozott figyelmet: többek között az autizmus spektrum zavara, a figyelemzavarok és a nyelvfejlődési zavar viszonylatában.

Hogy hat a zene a kognitív kontrollra? A zenei tevékenységek ismétlődései és kontextusváltásai eredményeként egyre kevesebb kontroll szükséges a megcélzott folyamatok kivitelezéséhez, az automatizálódás pedig kapacitást szabadít fel egyéb kognitív kontroll műveletek számára.

Új fejlesztési módszer zenével

Kutatásunkban egy olyan zenei módszert tesztelünk, amely célzottan fejleszti a kognitív kontrollt – amellett, hogy a zenélés élményére épít. Szeretnéd kipróbálni? Gyere el demó alkalmaink egyikére, vagy tudj meg többet a www.zenetere.hu oldalon!

Játsszunk zenét: vár a zene tere, gyere!