„Találkozási pontként működünk”

A Felsőoktatás-menedzsment Intézeti Központ Kutatási Műhelye az ELTE kutatóegyetemi programja keretében szervez beszélgetéseket.

Az „Európai Léptékkel a Tudásért, ELTE” kutatóegyetemi program egyik alprojektje a Pedagogikumban valósul meg. A PPK-BGGyK-TÓK közös projektjének egyik pillére a „A pedagógusképzés tudáshátterének fejlesztése: a tanulás és tanítás tudományközi vizsgálata” címet viseli. A pillér egyik eleme a Felsőoktatás-menedzsment Intézeti Központ Kutatási Műhelye, amelynek munkáját Halász Gábor irányítja.

A 2007-ben alakult központ a felsőoktatás szervezeti és vezetési kérdéseivel foglalkozik. Az itt folyó kutatások célja a felsőoktatás-pedagógiai képzés tudáshátterének megteremtése, a hazai felsőoktatás-politika szakértői hátterének erősítése és a felsőoktatás-menedzsment eredményesebbé tételét célzó, uniós forrásokból történő hazai fejlesztések szakmai támogatása, beleértve ebbe az ELTE-n belüli folyamatokat is. Az ELTE PPK Neveléstudományi Intézetén belül működő egység a hazai felsőoktatási kutatások jelentős, nemzetközileg elismert szellemi műhelye és szakmagazdája a neveléstudományi MA program részeként működő Felsőoktatás-pedagógia szakirányú képzésnek.

A felsőoktatás-menedzsment itthon kevéssé fejlett terület, de az EU-ban kiemelt célként jelenik meg a felsőoktatási intézmények menedzsment-kapacitásának fejlesztése – olyan kérdésről van tehát szó, amellyel nemcsak intézményi szinten kell és lehet foglalkozni. Így adódik, hogy a felsőoktatásban kevés olyan szakmai fórum van, amelyen felsőoktatás-menedzsmenttel, szervezeti és vezetési kérdésekkel foglalkoznak.

A Felsőoktatási-menedzsment Műhely 2008 óta havi rendszerességgel szervez a témához kötődően beszélgetéssorozatokat. A Műhely célja egy olyan szakmai fórum megteremtése az érdeklődő szakemberek részére, amely lehetőséget nyújt az eltérő intézményi gyakorlatok megismerésére, nemzetközi példák tanulmányozására és a felsőoktatás-menedzsment aktuális elméleti és gyakorlati kihívásainak elemzésére. „A meghívotti kör jelenleg olyan 130–140 főt jelent, akik között a témában érintett kutatók és intézményi illetve kormányzati vezetők vannak. A felsőoktatásról tanuló hallgatók számára is nyitott eseményről van szó: a Felsőoktatás-pedagógia MA szakirány hallgatói minden alkalommal kapnak meghívót.” – válaszolta Halász Gábor a résztvevők összetételét érintő kérdésre.

A műhelybeszélgetések a program koncepciója szerint három különböző aspektusból közelítenek a felsőoktatáshoz. Az esetek egy részében konkrét intézményekre fókuszálnak és esettanulmányokként vizsgálják őket. Máskor a felsőoktatásra jellemző szerepköröket és funkciókat elemezik, így például a közelmúltban megvitatták a humán erőforrásokkal vagy tanulmányi ügyekkel foglalkozó munkatársak feladatait. Gyakran valamilyen általános felsőoktatási problémáról beszélnek kifejezetten szervezeti-vezetési perspektívából: így például a közeljövőben elemezni fogják a felsőoktatáson belül zajló innováció kérdéseit.

A kutatóegyetemi projekthez a FMM két szinten kapcsolódik. A finanszírozás részben kutatóegyetemi forrásból történik és szorosan illeszkedik az ötödik alprojekt stratégiájához. A műhelybeszélgetéseken foglalkoznak többek között a tudományos kutatások menedzsmentjének kérdéseivel, az előadók között gyakran szerepelnek a kutató- és kiváló egyetemek képviselői is.

Gyorsan változó tudományterületről van szó, a beszélgetések alkalmat nyújtanak a tudás szintetizálására és rendszerezésére. „Két év alatt, másokkal együtt, rengeteget tanultam, fontos és érdekes információkhoz jutottam hozzá egy olyan közeg tagjaként, amely motiválja és inspirálja a részvevőket. A hallgatóktól és kollégáktól abszolút pozitívak a visszajelzések, szeretik a formát – a vitaindító előadás után közösen, moderálással beszéljük át a témát. Sokszor hallom, ilyen perspektívákból nem is szoktak beszélgetni ezekről a témákról, ezért a műhely munkája nagyon hasznos a résztvevők számára.” – összegezte az eddigi tapasztalatokat az FMM vezetője, Halász Gábor.

A következő műhelyt 2011. február 17-én tartják „A Pécsi Tudományegyetem vezetési és szervezeti modellje” címmel. Bár zártkörű eseményről van szó, amelyen csak meghívottak vehetnek részt, a meghívottak listájára bárki felkerülhet, ha erről egyeztet Halász Gáborral, a halasz.gabor@ppk.elte.hu e-mail címen.

ELTE Kutatóegyetemi Portál

2011.02.09.