125 éves a gyógypedagógus-képzés Magyarországon
Magyarországon az 1800-as években jöttek létre az első gyógypedagógiai intézetek, ami hamarosan maga után vonta a speciális tanerőképzés elindítását is. Sorban nyíltak a képzőtanfolyamok, ahol egy-egy speciális gyógypedagógiai, akkoriban „emberbarátinak” nevezett intézménytípus nevelési-oktatási feladataira készítettek fel. Ezeket többnyire az adott speciális szakterület elsőként létesített anyaintézményei szervezték és működtették, képzési programjaikat valamilyen pedagógiai – tanári vagy tanítói, esetleg lelkészi – előképzettségre építve.
A fordulópont 1899-ben következett be, amikor Náray-Szabó Sándor orvos, államtitkár a fogyatékos gyermekek oktatásának központosítására a Vallás és Közoktatásügyi Minisztériumban megalakította a Gyógypedagógiai Ügyosztályt, és elindította a speciális tanerőképző tanfolyamok egyesítésének folyamatát. Így jött létre és kezdte meg működését 1900-ban Vácott a Gyógypedagógiai Tanítóképző, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar jogelődje.

A hazai felsőoktatatás világszintű újítása volt, amikor bevezette a gyógypedagógia minden szakirányának – tehát a siketekkel, vakokkal, beszédhibásokkal és gyengeelméjűekkel foglalkozó szakembereknek – egy intézetben való, egységes tanítását felsőfokú szinten. Ez annak köszönhető, hogy már az 1802 óta működő váci siketnéma intézetben megtapasztalták:
a hatékony fejlesztéshez általánosabb tudásra is szükség van.
Mindmáig az a tapasztalat, és ehhez igazodik az ELTE képzése is, hogy a gyógypedagógusoknak nem elég egy-egy fogyatékossági típusban elmélyedni, szükség van a szélesebb körű, hosszabb ideig tartó és emelt szintű képzésre.
Sokat vitáztak kezdetben azon is, hogyan hívják ezt a képzést és tudományt. Fontosnak tartották, hogy a folyamatban vagy egyes fázisaiban orvos, később pedig pszichológus is jelen legyen, de abban is biztosak voltak, hogy a sérültekkel való törődés, fejlesztés mégis csak alapvetően pedagógiai fókuszú tevékenység, így szilárdult meg a gyógyító nevelés vagy gyógyító pedagógia elnevezés. Bár mára már ez is meghaladottá vált, a fejlődés egy fontos állomásaként tekinthetünk rá.
Az intézmény alapvető feladata a fogyatékos és a nem fogyatékos emberekkel kapcsolatos ismeretek megalapozása, folyamatos bővítése és átadása. Mint Regényi Enikő adjunktus mondja, a Bárczin a gyógypedagógiát mindig is multidiszciplinárisan és evidenciaalapon, példaadó emberségből és emberséggel tanították és művelték.

A szakma gyakorlásához sokféle magas szintű tudásra van szükség, ezt az intézmény vezetői és munkatársai a kezdetektől a nemzetközi szakmai közösség elismerése mellett biztosították és példázták. A képzést mindmáig intenzív kutatómunka alapozza meg, e kutatások során pedig
nem egyszer születnek világszinten figyelemre méltó eredmények.
Ranschburg Pál (1870-1945) kiemelkedő elme- és ideggyógyász, a kísérleti pszichológia és a gyógypedagógiai pszichológia magyarországi megteremtője volt, iskolateremtő kísérleti laboratóriumában fedezte fel a homogén gátlást (az ún. Ranschburg-fenomént). Mellette kezdett el dolgozni, majd kapott önálló labor vezetésére megbízást Szondi Lipót (1893-1986), a sorsanalízis és a Szondi-teszt nemzetközi hírű megalkotója. Az orvosi diplomával szintén rendelkező Bárczi Gusztáv (1890-1964) a siketnéma és nagyothalló gyerekek tanításának nemzetközi gyakorlatát dolgozta ki, 1934-ben leírta az agykérgi eredetű siketnémaság kórképét, a kezelésre kidolgozott hallásnevelési eljárása pedig világszerte ismertté tette a nevét.
Éltes Mátyás (1873-1936) az értelmi fogyatékosok nevelése, oktatása terén ért el jelentős eredményeket a korabeli modern pszichológiai és pedagógiai irányzatok felhasználásával, Tóth Zoltán (1883-1940) a vakok emlékezetével és szókincsével kapcsolatosan közölt adataival, valamint a tudományelméleti alapmű elkészítésével szerzett elismertséget, Göllesz Viktor (1930-1999) pedig a rehabilitáció fontosságára hívta fel a figyelmet.
A magyar gyógypedagógia tudományának egykori és mai állapota között a leglényegesebb eltérés az, hogy e tudomány a századfordulón természettudományos indíttatású „magyarázó” tudományként kezdett kialakulni, napjainkra viszont antropológiai érzékenységű,
társadalomtudományi hangsúlyú „megértő” tudománnyá kezd válni.
A Bárczi a világon talán az egyetlen olyan egyetemi kar ma, ahol a gyógypedagógia és a fogyatékosságtudomány együtt, egymásra kölcsönösen hatva működik a tudás bővítésében és megosztásában egyaránt. Mint Papp Gabriella jelenlegi dékán mondja, a Karon a „Semmit rólunk nélkülünk!” elv jegyében participatív oktatók is részt vesznek a képzésben: nem csak „róluk” tanítanak, hanem „velük” együtt formálják a hallgatók tudását.
A Kar kiemelkedő mai innovációja az Együtt oktatunk! participatív felsőoktatási módszertan, ami felkerült az ELTE know-how listájára is. A három rendszerelemből álló konstrukció elméleti hátterét a Fogyatékosságtudomány (Disability Studies) adja. A Disability Awareness Training (DAT) participatív szemléletformáló program célja, hogy növeljék a munkahelyek nyitottságát a fogyatékossággal élő munkavállalók iránt. A program vállalati környezetben valósul meg. A kenyai iskolafejlesztési projekt keretében a Bárczi munkatársai kenyai kisgyermekek szűrését végzik négy fogyatékosságspecifikus területen, megtalálják a szükséges egészségügyi beavatkozásokat, és az inkluzív módszertant megismertetik a helyi pedagógusokkal, tanácsadást tartanak a szülőknek, a gyerekeknek pedig képességfejlesztő gyermekprogramokat biztosítanak.
A Karon jelenleg is intenzív, az országban egyedülállóan széles körű kutatási-fejlesztési tevékenység folyik, 8 tudományos műhelyen. Az MTA-ELTE Nyelvfejlődési Zavarok Kutatócsoport szűrőeljárásokat és intervenciós módszereket dolgoz ki nyelvi eltérést és nyelvfejlődési zavart mutató gyermekek és a velük foglalkozó pedagógusok részére, az MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport (MASZK) eszközöket és módszertanokat fejleszt az autizmussal élők és családjaik, valamint a szakemberek számára. Többen tagjai az MTA-ELTE Pszichomotoros Fejlődés Kutatócsoportnak is. Idén először nyerte el Az ELTE Ígéretes kutatója címet bárczis kolléga, ugyanő elnyerte a Bolyai-ösztöndíjat is 2024-ben.
Az adatgyűjtés 2025. áprilisban zajlott, az ábra az ekkor aktív hallgatói létszámot tartalmazza.
Az intézmény munkatársai kezdettől fogva a fogyatékos emberek életminőségének javítását, társadalmi helyzetének megerősítését célzó aktív szakmapolitikai tevékenységet is folytattak, mára pedig rendszeres konzultációs kapcsolat és képviselet épült ki a gyógypedagógiai, fogyatékosságügyi, egészségügyi és szociális szakmai és civil szervezetekkel, támogatva a fogyatékos emberek életét meghatározó döntési fórumok munkáját.
Évfordulókban igazán bővelkedik a 2025-ös év. Idén 50 éve, hogy az 1975-ben még önálló főiskola felvette Bárczi Gusztáv nevét, éppen negyedszázada, hogy az intézmény az ELTE részévé vált Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar néven, 15 éve pedig a Szenátus döntése alapján nevéből eltűnt a „főiskolai” jelző, és egyetemi karrá vált.
A jubileumi évet a Kar rendezvények sorozatával ünnepli meg. A sort a Magyar Tudomány Ünnepén 2024 novemberében megrendezett szakmai konferencia nyitotta meg, legutóbb pedig a gyógypedagógia nemzetközi napján szerveztek színes programot közös sétával, filmvetítéssel, előadásokkal és kiállításokkal.