Egyedülálló kenyai programot indított az ELTE
Darázs Lénárd elsőként gratulált a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar csapatának. Az általános rektohelyettes az afrikai szerepvállalást példaértékűnek nevezte, és hozzátette, hogy a különleges iskolafejlesztési projekt szorosan kapcsolódik az egyetem nemzetköziesítési programjának megvalósításához.
„Külön öröm számunkra, hogy az ELTE és az ADRA Alapítvány küldöttségét Nairobiban Mészáros Zsolt nagykövet fogadta, aki elmondta, hogy hasonló hazai delegáció nem járt még Kenya Magori megyéjében” – hangsúlyozta Papp Gabriella. A Bárczi dékánja kiemelte, hogy a kenyai látogatás során együttműködési megállapodást kötöttek a Kenyatta Egyetemmel, amelynek fő célja a kölcsönös oktatói-hallgatói mobilitások elősegítése, valamint a helyi gyógypedagógiai-módszertani támogatás biztosítása lesz.
A fejlesztő csapat kivételes munkáját Perlusz Andrea, a projekt szakmai vezetője mutatta be. Az iskolafejlesztési projekt a kenyai SUNCEP (Special Underserved and Needy Children Empowerment Program) program egyik alprogramja, amely a fogyatékossággal élő gyermekek lakóhelyi vagy ahhoz közeli iskoláztatási lehetőségét célozza meg. A program első szakaszában a Bárczi szakértői Migori megyében kerestek fel öt általános iskolát.
Az iskolák kiválasztásában nélkülözhetetlen segítséget nyújtott Edwin Wagah, az Ubin-Adam Afrika Foundation elnöke, az ELTE PhD-hallgatója.
Az utazást számos előkészület kísérte, a Bárczi szakemberei online kérdéssorban mérték fel a résztvevő iskolák adottságait és pedagógiai programját, interjúkat készítettek az intézmények vezetőivel, valamint videófelvételeken elemezték az osztálytermi körülményeket. A terepen azonban sokszor rugalmasan kellett alkalmazkodniuk a szabad ég alatt tartott tanórákhoz és az elektromos áram nélküli iskolaépületekhez. Kenya ezen részét az utóbbi években érte el az úthálózat, elhangzott, hogy az öt partneriskola egyike mindössze hat évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit – egyáltalán nem egyedi eset az sem, hogy a gyerekek az otthoni műanyag székkel a hátukon járnak iskolába, hiszen ugyanazon ülnek az iskolában és otthon is.
A helyszíni látogatás során a csapat csaknem 300 kenyai kisgyermek szűrését végezte el, négy fogyatékosságspecifikus területen, a résztvevő gyerekek több mint 50%-a fogyatékossággal élő gyermeknek bizonyult. A szűrési módszertant a helyi pedagógusok is figyelemmel kísérték, így
remény van arra, hogy a jövőben helyben is megvalósíthatóak lesznek a szűrések.
A szakemberek tanácsadást tartottak a kiszűrt fogyatékossággal élő gyermekek szüleinek. Perlusz Andrea kiemelte, hogy a szülők és a pedagógusok is rendkívül nyitottak és együttműködőek voltak. A programba bevont iskolák pedagógusainak különböző workshopokat szerveztek, a gyerekeknek pedig közösségformáló, képességfejlesztő gyermekprogramokat is biztosítottak.
A projekt következő fázisának tervei között szerepel, hogy online konzultációkat tartanak az intézmények pedagógusaival, valamint felveszik a kapcsolatot a Migori megyei Kisii MSOMI Teacher College intézménnyel is. A programban résztvevő öt iskola pedagógusait szakmai tapasztalatszerző látogatásra várják Magyarországon, az egyik iskolát pedig helyi módszertani központtá fejlesztenék. A Bárczi és az ADRA Adventista Fejlesztési és Segély Alapítvány közösen kidolgozta a folytatás szakmai hátterét, jelenleg is várják a Hungary Helps Ügynökség kedvező döntését a benyújtott pályázattal kapcsolatban.
A sajtóbeszélgetésen Sitkei Zoltán, az ADRA ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy a projekt minden egyes résztvevőjére szükség van a közös sikerek eléréséhez. Edwin Waga megindítóan idézte fel gyermekkorának nehézségeit, a halászfalu közösségének áldozatos munkáját annak érdekében, hogy ő iskolába járhasson. Az ELTE PhD-hallgatója hallássérült unokatestvérének kenyai mindennapjait látva döntötte el, hogy minden követ megmozgatva segít a kenyai – sokszor otthon rejtegetett – fogyatékossággal élő gyermekeknek és családjaiknak. Megköszönte, hogy az egyetemi oktatók és gyülekezeti vezetők hittek benne, és támogatták abban, hogy a program elindulhasson. Hozzátette, hogy a kenyai gyerekek már nagyon várják a következő találkozást a magyar szakemberekkel.
Márkus Eszter elmondta, hogy a „világ végén” lévő kisfalvak lakói sokszor nem is tudják, hogy helyben is elérhető számukra megfizethető egészségügyi ellátás, ezért erre is felhívták a figyelmet. Hozzátette, hogy nagyfokú rugalmasságra volt szükségük a helyszínen, de az előzetes várakozásokkal ellentétben
sokkal több mindent meg tudtak valósítani, mint amire eredetileg gondoltak.
Keresztessy Éva több szülővel is kapcsolatban maradt, a hallássérültek vizsgálatával foglalkozó szakember kiemelte, hogy a helyi egészségügyi intézményekkel kell összekapcsolódni, valamint tervezik, hogy fejlesztő eszközöket juttatnak ki a gyerekeknek. Bolla Veronika pszichológusként vett részt a programban, ő azt mondta, hogy talán ezen a területen a legnehezebb az áttörés, hiszen a mentális betegségeket a szülők is nehezebben fogadják el, ezért a következő időszakban ezen a területen is bőven van még tennivaló.
A fejlesztő team tagjai: Bolla Veronika, Erdős Attila, Keresztessy Éva, Kiss Erika, Márkus Eszter, Papp Gabriella, Perlusz Andrea, Sitkei Zoltán, Vámos Tibor, Zászkaliczky Réka. A projektet bemutató fotókiállítás az Ecseri úti épület földszintjén tekinthető meg.
Tagache Primary School, Muhuru Bay X4PG+829, Muhuru, Kenya
Kumoni Primary School, Muhuru Bay, X3R9+HC6, Muhuru, Kenya
Senye Primary School, Muhuru Bay, Migori - Muhuru Rd, Kenya
Tiany Naygod Jope Primary School, 55MQ+7X, Luanda, Kenya
Kanga Onditi Primary School, P.O Box 136, Kenya
A sajtóklubot az MEC_N 141307 jelű pályázat keretében a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatja.