A pedagógusok szakmai fejlődésének lehetőségei

A folyamatosan változó társadalmi elvárásoknak és a munkahelyi követelményeknek a pedagógusok csakis állandó tanulás mellett tudnak megfelelni, ezért fontos feltárni, milyen módjai vannak a kompetenciák növelésének, és milyen tényezők segíthetik elő a fejlődést.
Az ELTE Neveléstudományi Intézete 2019-ben indította el a MoTeL (Models of Teacher Learning) kutatást, amely a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének és tanulásának útjait vizsgálta rendszer-, szervezeti és egyéni szinten. (Korábbi interjúnkat a kutatás vezetőjével itt olvashatja.)
Magyarországon a pedagógusok tanulásának jelenleg leginkább támogatott útja a formális képzés, míg nemzetközi szinten egyre inkább az informális, nonformális tanulási utak nyernek teret. Ezért a MoTeL kutatás a pedagógusok szakmai fejlődésének és tanulásának komplex megértését tűzte ki célul.
Most megjelent kötetük iskolai esettanulmányok másodelemzését tartalmazza, és foglalkozik többek között a szakmai fejlődéshez vezető tanulási utakkal, a Covid-19 járvány szakmai fejlődésre gyakorolt hatásával, a reziliencia és a tanulás kapcsolatával, valamint az intézményvezetés szerepével. Megismerhetjük a MoTeL kutatás elméleti hátterét, és a másodelemzés módszertani kérdéseiről is olvashatunk.
Az Akadémiai Kiadónál megjelent tanulmánykötet itt érhető el.