A SAM oktatási rendszerfejlesztési modell
Előző cikkünkben röviden bemutattuk az ADDIE, illetve PADDIE+M oktatási rendszerfejlesztési modelleket. Cikkünk végén már előrevetítettük, hogy a lineáris fejlesztési modellnek lehetnek hátrányai, például a hibák azonosítása és kijavítása terén.
A következőkben a SAM (Successive Approximation Model) modellt mutatjuk be, amely választ próbál adni az ADDIE modellben tapasztalható hátrányokra. De melyek ezek?
Az ADDIE modell hátrányai
-
A fejlesztési fázisok elhúzódhatnak: Előfordulhat, hogy például a fejlesztési fázisban jelennek meg új technikai vagy képzési követelmények, amelyekre reagálnunk kell. Ehhez azonban akár több fázissal is vissza kell lépnünk.
-
Kommunikációs kihívások: az egymásra épülő fázisok miatt sokszor csak a fejlesztési fázisban látják először az érdekeltek a produktumot. Emiatt későn derül ki, hogy az érdekelt felek (pl. megrendelők, felhasználók) és a fejlesztők elképzelései nincsenek összhangban.
-
A tesztelés felületes elvégzése: amennyiben a projekt elhúzódik a fenti okok miatt, annak legtöbbször a tesztelés látja kárát, mivel nem marad idő, illetve költség ennek megfelelő szintű elvégzésére.
A SAM modell alapjai
A SAM modell egy nemlineáris fejlesztési modell, amely az igényeknek megfelelően skálázható. Kisebb projektek esetén egy három iterációs lépésből álló modellt alkalmazhatunk (SAM1).
1. ábra: A SAM1 modell egyszerűbb projektekhez
A SAM1 modell a már ismert, értékelés, tervezés és fejlesztési fázisokat tartalmazza, azonban az egyes ötletekkel önállóan lehet foglalkozni. Így egy ötlet előbb eljuthat a megvalósításig, illetve a prototípusig. Természetesen az egyes ciklusokat többször is el lehet (el kell) végezni a megfelelő eredmény eléréséhez.
Komplexebb projektek esetén a fenti modell kiterjesztése szükséges. Ez már három projektfázist tartalmaz:
-
Preparation (előkészítés)
-
Iterative design (iteratív tervezés)
-
Iterative development (iteratív fejlesztés)
A három projektfázis nyolc iteratív lépésből áll. Az iterativitás azt jelenti, hogy a fejlesztési ciklusban a visszajelzések és tapasztalatok alapján újból és újból finomításra kerül az adott produktum.
2. ábra: SAM2 modell komplexebb projektekhez
Az iteratív lépések:
-
Információgyűjtés: ebben a lépésben ugyanazokra a kérdésekre keressük a választ, mint az ADDIE modell elemzési fázisában (igényfelmérés, célcsoport, tanulási célok stb.).
-
Ötletelés: az ötletelésbe a fejlesztőkön kívül érdemes bevonni a célcsoportba tartozó felhasználókat, és egyéb érdekelt feleket, hogy minél több szempont megvitatásra kerülhessen.
-
Projekttervezés: ebben a lépésben tervezzük meg a projekt haladási ütemét, az egyes mérföldköveket, a felelősöket és a szükséges erőforrásokat!
-
További tervezés: ez a lépés arra utal, hogy nem biztos, hogy minden szempont előkerült az első, előkészítő fázisban, és szükség lehet arra, hogy egy kisebb tervezői csapat pótolja a hiányosságokat.
-
Dizájnterv: a termék vizuális megjelenését és funkcionális működését bemutató terv elkészítését foglalja magába.
-
Alfa: ebben a változatban a felhasználó felület kezdetleges kidolgozása is megtörtént.
-
Béta: a béta verzió már a teljes funkcionalitással rendelkezik, a finomítások során elnyeri azt a változatát, amely már kiadható.
-
Gold: a produktum azon változata, amely ténylegesen kiadásra, publikálásra kerül.
Természetesen a korábban bemutatott Trello (https://trello.com/) alkalmazás ezen modell alapján szervezett projektek adminisztrálására is képes lehet, akár az egyes fázisok külön táblán való elhelyezésével.