Oktatási rendszerfejlesztés az ADDIE modell alapján
Az e-learninggel foglalkozó szakirodalomban rengeteg (száznál is több) oktatási rendszerfejlesztési modellel találkozhatunk. Az egyik ilyen tradicionális, mai napig népszerű modell az ADDIE.
Miért ADDIE?
A modell neve az angol Analysis (elemzés), Design (tervezés), Development (fejlesztés), Implementation (kivitelezés) és Evaluation (értékelés) szavak kezdőbetűiből származik, amelyek a teljes folyamat öt fázisára utalnak.
Az ADDIE modellben az egyes fázisokat megadott sorrendben kell végrehajtani, miközben az értékelés/felülvizsgálat minden fázisban megjelenik.
1. ábra: Az ADDIE modell felépítése
A következőkben vázlatosan bemutatjuk, hogy a fejlesztőcsapatnak melyik fázisban milyen kérdésekre kell válaszolnia, illetve milyen feladatokat kell elvégezne.
1. fázis: Elemzés
Az elemzési fázis tipikus feladatai:
-
igényfelmérés, a képzés céljának meghatározása
-
célcsoport meghatározása, jellemzők összegyűjtése
-
tanulási célok és igények meghatározása, felmérése
-
tanulási környezet elemzése, felmérése
-
oktatási stratégia és módszer meghatározása
-
előfeltételek és kimeneti követelmények összegyűjtése
-
projektterv elkészítése, határidők meghatározása, felelősök hozzárendelése
-
képzési terv készítése, összpontosítva a fenti, Ki? Mit? Mikor? Hol? Miért? Hogyan? kérdésekre
2. fázis: Tervezés
A tervezési fázis tipikus feladatai:
-
a megvalósítás módjának, formájának kiválasztása (pl. játék, tananyag, szimulációs környezet)
-
kurzus szerkezetének tervezése, tanulási egységek meghatározása
-
kötelező és ajánlott elemek meghatározása
-
forgatókönyvek (storyboard) elkészítése
-
sablonok, sablonkurzusok (blueprint) tervezése
-
arculattervezés
-
megfelelő módszertani eszközök kiválasztása
-
milyen ajánlások, szabványok szerint fejlesztünk (ergonómia, akadálymentesség, SCORM)?
-
tevékenységek, teljesítések meghatározása
-
megfelelő LMS rendszer(ek) kiválasztása
3. fázis: Fejlesztés
A fejlesztési fázis tipikus feladatai:
-
kéziratok elkészítése
-
multimédiás elemek (képek, illusztrációk, animációk, filmek, hangok stb.) beszerzése, elkészítése
-
prototípus fejlesztése
-
feladatok, tesztek elkészítése
-
kurzus tesztelése
4. fázis: kivitelezés, megvalósítás
A kivitelezési/megvalósítási fázis tipikus feladatai:
-
tananyag feltöltése a kiválasztott LMS rendszerbe, a szükséges beállítások elvégzése
-
(pilot) oktatás megszervezése és lebonyolítása
5. fázis: Értékelés
Az értékelési fázis formatív és szummatív értékelési módszereket tartalmaz. A formatív értékelés minden korábbi fázisban jelen van. A szummatív értékelés a képzést követően történik meg.
Tipikus feladatok:
-
annak vizsgálata, hogy elértük-e az elemzési szakaszban megfogalmazott célokat
-
tartalom és működés tesztelése
-
technikai tesztelés
-
hatékonyságvizsgálat
-
tanulói teljesítmény mérése
-
elégedettségmérés, visszajelzések gyűjtése, kiértékelése
-
médiaelemek vizsgálata, aktualizálási, továbbfejlesztési lehetőségek
Az ADDIE modell továbbfejlesztése (PADDIE+M)
Az ADDIE modellnek létezik több, továbbfejlesztett változata is. Például a PADDIE+M modell nem öt, hanem hét fázisból áll. A P (planning) fázis a tervezésre, az M (maintenance) pedig a karbantartásra vonatkozik.
A tervezési fázis kizárólag a projekt céljaira, a forrásokra és az ütemezésre fókuszál. A karbantartási fázis a folyamatos továbbfejlesztésre, a fenntartási időszakban történő folyamatos üzemeltetésre koncentrál. Ide tartozhat a tanulóközösséggel való folyamatos kommunikáció is a közösség fenntartása érdekében.
A folyamatot segítő eszközök
Amennyiben az ADDIE (vagy akár más) tanulásszervezési modellt követjük, hasznos lehet olyan csoportmunka-szoftver, amelyben a projektben résztvevők láthatják az egyes fázisokban elvégzendő feladatokat és azok státuszát. Az egyes feladatokhoz felelősöket és határidőket is rendelhetünk, így hatékonyan dolgozhatunk együtt, akár teljesen online formában is.
Az egyik legnépszerűbb projektmenedzsment eszköz a Trello (https://trello.com/). Ehhez akár olyan sablont is találunk, amely már tartalmazza (angol nyelven) az egyes fázisokat, és az ott felmerülő kérdéseket.
A mintasablon a Trello ezen felületén érhető el.
2. ábra: ADDIE-sablon a Trello alkalmazáshoz
Összegzés
Láthatjuk, hogy az ADDIE alapvetően egy lineáris modell. Ez némely esetben hátrányos lehet. Például egy fázis lezárása előtt nem léphetünk a következő fázisra. Mivel lehet, hogy egy hiba csak egy későbbi fázisban kerül felszínre és annak kijavításához több lépést kell visszalépnünk. Emiatt a fejlesztés időigényes és költséges lehet.
Cikkünk folytatásában egy olyan modellt (SAM) mutatunk be, amely nem lineáris felépítésű, így az esetleges hibák kijavítása is gyorsabb és hatékonyabb lehet.
Források:
-
dr. Molnár Tamás, Debreceni Egyetem, METK: E-learning tananyag fejlesztése, az ADDIE modell alapján
-
Tóth Mariann: E-learning specialist | Az ADDIE modell
-
What Do the U.S Navy and Corporate Training Have in Common? - Clarity Consultants