Alumni Staféta

2018.12.05.
Alumni Staféta
Alumni Staféta néven folytatódik a hírneves alumnusainkkal a 2016/17-es tanév telén indított körkérdéssorozat. Neves ELTE-s diplomások válaszolnak az ELTE Alumni Központ kérdéseire, majd adják tovább a stafétát egy következő jeles alumnusnak. A stafétát ezúttal Dr. Margócsy István, ELTE-n végzett (BTK '73 és BTK '75) irodalomtörténész, kritikus, az ELTE BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének habilitált egyetemi docense, a XVIII–XIX. Századi Magyar Irodalomtörténeti Tanszék vezetője kapta.

Gyerekként mi volt az első, szakmájához illő ténykedése?

Első gimnazista koromban megnyertem nyíregyházi gimnáziumom számára a Sárospataki Diáknapokon az „irodalmi vetélkedőt”.

Melyik könyv hatott legjobban pályájára?

Claude Lévi-Strauss: Szomorú trópusok

Mi okozza jelenlegi munkájának legnagyobb sikerélményét? Mik a legfőbb frusztrációi?

Siker: ha megjelent tanulmányaimat el is olvassák, s még véleményt is hallok róluk. Frusztráció: hogy az egyetemi hallgatók nem olvassák az irodalmat

Melyik könyv van jelenleg az éjjeliszekrényén?

Jókai Mór fiatalkori elbeszélései (Vadon virágai).

Melyik a kedvenc regénye?

Krúdy Gyula: Napraforgó; Dosztojevszkij: A Karamazov-testvérek; Lawrence Durrell: Alexandriai négyes (és még sokan mások).

Milyen zenét szeret hallgatni?

Klasszikus „komoly” zenét, Purcelltől Bartókig, Wagnertől Kurtág Györgyig; és így tovább...

Mi volt a legjobb tanács, amit valaha kapott?

Az ember csak magában bízhat meg igazán – de az ember magában sem bízhat igazán.

Mi a kedvenc idézete?

„..Mivel pedig a törvények és az indulatok, a megegyezések és a természetes ösztönök, a rend és a forradalom csak együttesen alkotják a teljes életet, és csak együttesen tudják előre vinni az emberek ügyét, hát nem lehetett megakadályozni őket mindebben, csak azt lehetett mondani nekik: »Csináljátok, de aztán magatokra vessetek!« ...” (Gottfried Keller, 1856)

Mi jelenti Ön számára a pihenést!

Városnéző séta.

Érez-e késztetést arra, hogy tanuljon valamit, aminek nincs azonnali vagy gyakorlati értéke? Ha igen, mi lenne az?

Nyelveket, matematikát, zongorajátékot

Milyen körülmények között születtek legjobb és legihletettebb ötletei?

A legváratlanabb helyzetekben és pillanatokban: biztos vagyok benne, hogy „tudós” számára is működik a kiszámíthatatlan „ihlet” kategóriája.

Mi az, amit a nagyközönségnek feltétlenül tudnia kellene az Ön szakmájáról?

Hogy az irodalomtörténet és irodalomtudomány nem egyenlő az írók-költők életrajzával.

Most tudta meg biztos forrásból, hogy egy hónap múlva lesz a világ vége. Mit lenne az, amit még mindenképp szeretne megtenni, megélni?

Egy lengyel aforizmával válaszolnék: „Ne várjatok sokat a világ végétől”. (St. Lec)

Véleménye szerint melyik a legaktívabb évtized egy ember életében?

Általános véleményem nincsen: az én életemben a negyvenedik és hatvanadik évem közti időszak volt a legaktívabb.

Mi a legszebb/jobb emléke az ELTE-ről?

Az Eötvös Collegiumban barátaimmal, kollégáimmal, sorstársaimmal töltött négy év.

Idézze fel egy felejthetetlen vizsgáját!

Esztétika vizsga 1971-ben, a kérdés: mi a természeti szép? Válaszomban elmondtam, ahogy tudtam, a klasszikus német filozófia tételeit. E válasz nem volt elfogadható, a tanár kiigazított: a kristály szépségében a haladó társadalmi osztályok ideológiai nézetei tükröződnek vissza.

ELTE-s Diplomája megszerzése után hogyan indult neki az életnek, álláskeresésnek? Ki/mi segítette karrierjét?

Szakdolgozatom alapján teljesen váratlanul kaptam egy tudományos továbbképzési ösztöndíjat, amelynek tartama alatt megírtam doktori disszertációmat – s ezután felvettek tanársegédnek; nyugdíjazásomig ugyanazon a tanszéken dolgoztam.

Miért az ELTE-t választotta?

Apám sugalmazására, aki erős nosztalgiával élt Eötvös collegiumi egyetemista évei iránt, Budapestre akartam jönni (holott Nyíregyházáról akkoriban minden gimnazista társam Debrecenbe jelentkezett).

Milyen hasznos útravalót kapott Alma Materében?

Sajnos, olyan tanárom, aki számomra „tutorként”, neadjisten „példaként” szerepelhetett volna, nem akadt – de abban az időben (1968–1973) az egyetem már nem akadályozta, hogy a hallgató komolyan foglalkozzon azzal, amivel szeretne.

Végül: kinek adná tovább szívesen az Alumni Stafétát?

Volt tanítványom, nagyon kedves, érdekes ember: Szabó T. Anna.

Előző Staféta
ELTE Alumni