Az aktív órai részvétel jutalmazása pontokkal
Az, hogy a hallgató bejár az órára, még önmagában nem garantálja sem azt, hogy fejben is jelen van, figyel, sem azt, hogy bekapcsolódik az óra menetébe. Sokféle kurzuson volna elvárható, hogy a hallgatók megszólaljanak, kifejtsék a véleményüket, diskurzusokat folytassanak, érveljenek. A részvételért járó pontok a jelenléti pontokkal ellentétben nem olyan egyszerűen megítélhetők. Sorra veszünk néhány nehézséget, majd megfogalmazunk néhány javaslatot.
A részvételért járó pontok érzékeny pontjai
Az oktató vagy helyben könyveli ezeket a pontokat, ami nagy létszám esetén meglehetősen bonyolult lehet, vagy utólag próbál visszaemlékezni, hogy hallotta-e a hangját aznap egy-egy hallgatónak, ez pedig torzításhoz vezet.
Ha az értékelés csak igen/nem, 1/0 értéket vehet fel, és további támpont nincs, akkor könnyen a mennyiség helyeződik előtérbe a minőség helyett. Megszólalnak a hallgatók, de nem biztos, hogy érdemben szólnak hozzá.
Ha a skála szélesebb, másik veszély leselkedik a részvétel értékelésére. Sok hallgató sérelmezi, hogy a részvételi pontok egy diskurzusra épülő órán erősen szubjektívek, és nem kapnak egzakt kapaszkodókat, hogyan kaphatnának több pontot, ami könnyen demotiválja őket.
Ha a motivációnál tartunk: a nem maximalista hallgatók mérlegre tehetik a részvételi pontok értékét: ha csekély mértékben számít bele a végső érdemjegybe, akkor hajlamosak lesznek minimalizálni ilyen irányú tevékenységeiket.
Vegyük mégis azt a lehetőséget, hogy motiváltak, de az órai beszélgetés limitált ideje és a résztvevői létszám kompetitív helyzetet teremt: a hangosak, erőszakosabbak, akik magukhoz merik és tudják ragadni a szót, nem kívánt módon dominálhatják az órát. A csendesebb hallgatókat rendkívül nehéz helyzetbe hozzuk, ha ebben a közegben kell teljesíteniük. Ráadásul kontraproduktív a rendszerünk, ha az órai megnyilvánulásoknak átgondolt, alátámasztott gondolatmeneteknek kellene lenniük.
Ha már itt tartunk, miért is ragaszkodunk csak a szóbeli produkcióhoz? És ahhoz, hogy mindez az órán történjen? Ha nem is teljes mértékben kellene átállni, de jó tekintetbe venni, hogy online térben, az LMS-ben (Canvasban, Moodle-ben) is menedzselhetőek és jól követhetőek a fórumbeszélgetések. Bár didaktikai funkcióját tekintve ez a megoldás nem mindenben egyezik meg az órai élénk (?!) eszmecserével, jó alternatíva lehet egyszer-egyszer, ha a kutatómunkát, felkészültséget is értékelni szeretnénk, nem csak a spontán beszédprodukciót.
Érdemes ugyanis összetevőire bontani, mit is várunk el és mit is értékelünk, amikor aktív órai részvételt kérünk a hallgatóktól. Léteznek értékelőtáblák is, amelyekkel közvetíthetjük az elvárásainkat, ami iránytű lehet a hallgatóknak önértékeléshez és eszköz az oktatónak a pontok megítéléséhez. A részvétel elismerésénél ugyanakkor fontos szempont, hogy ne rójon óriási adminisztrációs terhet az oktatóra.
Részvételi pontok szinkronizálása a Canvas-szal
Wooclap egy olyan, interaktív előadásokat támogató eszköz, ami lehetővé teszi, hogy prezentációjához hallgatói egy kód segítségével csatlakozhassanak, és szavazhassanak, válaszokat küldhessenek be, tudáspróbákban vehessenek részt. A hallgatók eredményei exportálhatók, lementhetők, mi több, ha a hallgatók kontaktórás alkalommal (legyen az akár online, akár offline) megválaszolják a bemutatóba beszúrt kérdéseket, amik között pontgyűjtésre alkalmas, teljesítménymérő kérdések is voltak, a pontszámok automatikusan a Canvas naplójában is megjelenhetnek majd!
Tudta? Az ELTE előfizetése lehetővé teszi, hogy Ön ELTE-s oktatóként használhassa a Wooclapet a Canvas LMS-hez kapcsolódóan! Minden hallgató azonosítható, bekapcsolódhat az óra menetébe, jelezheti, ha elvesztette a fonalat, számot adhat a tudásáról, és részt vehet a véleményekre és tapasztalatokra rákérdező felmérésekben.
Próbálja ki Ön is a Wooclapet, fedezze fel a Wooclap az ELTE oktatói számára nyújtott lehetőségeit! Tudjon meg többet a szoftverről oktatóinknak szóló self-paced kurzusunkon! Jelentkezés: https://www.elte.hu/jelentkezes-selfpaced
Javaslatok az aktív órai részvétel értékelésével kapcsolatban
Miután sorra vettük a buktatókat, hozunk pár jó tanácsot is ezek elkerülésére, vagy legalábbis ellensúlyozására.
-
A hallgatók hozzászólásait ne csak az értékeléssel, pontokkal motiváljuk. Próbáljuk meg a részvételt konstruktív visszajelzéssel, elismeréssel honorálni.
- Alakítsunk ki bátorító légkört, miszerint nincs rossz kérdés, értéktelen megjegyzés, de edukáljuk a hallgatókat, miképpen fogalmazhatnak meg jobb kérdéseket, hogyan tehetnek jobb megfigyeléseket, mik lehetnek az elemzési szempontjaik.
- Ne rögtön árazzuk be a hozzászólásokat, mert az gátat emel a beszélgetésben, de ne is késleltessük sokáig, hogy tisztában legyenek a hallgatók az aznapi teljesítményükkel, ne később csodálkozzanak rá, és legyen esélyük időben javítani.
- A tanulási eredményeket tudatosítani fontos. Kevésbé tűnik erőltetettnek vagy értelmetlennek a követelmény, ha a hallgatók is tudják, miért van az aktivitásukra szükség.
- Ha a hozzászólásokkal valóban fejleszteni szeretnénk a hallgatók készségeit, akkor ne csak egyszerűen leosztályozzuk azt, hanem adjunk támpontot, hogyan lehetnek jobbak. Tanulhassanak abból, ha egyik órán kevesebb pontot szereznek, mit tehetnek, hogy következő órán jobban menjen.
- Ne büntessük a visszahúzódóbb hallgatókat, találjunk alternatívát a hangos megszólalások, hozzászólások helyett mit tehetünk még az értékelés tárgyává, például hogy elküldhetik gondolataikat az óra előtt vagy után a kurzus fórumában. Vagy legalábbis időnként más séma szerint vagy más feladattal pontozzuk a részvételt.
- Ügyeljünk saját munkaterhelésünkre, miképpen adminisztráljuk a pontokat, hogyan tudjuk beépíteni a jegybe anélkül, hogy bonyolult számításokat kellene végeznünk. Legjobb, ha az LMS-re bízzuk a számolást! Olvasson a követelmények beállításáról ebben a cikkben!
- Próbáljuk ki egy alternatívaként a Wooclapet, változatos feladataival!