Az LMS rendszerek használatának 6 legfontosabb előnye
1. Minden egy helyen
Sok oktató használ bizonyos online felületeket és szolgáltatásokat, úgy mint az e-mail, amelyen keresztül tájékoztatja a hallgatókat és gyűjti a beadandókat, fájlok tárolására és megosztására igénybe veheti például a Google Drive-ot vagy a Dropboxot, konzultációk, órán kívüli tevékenységek szervezéséhez támaszkodhat a Doodle-re. A Moodle és a Canvas ezeket a funkciókat egyesíti magában, és ennél még sokkal több funkciót is kínál. A hallgatóknak is előnyös, ha egy helyen, rendszerezetten találnak minden fontos tananyagot, feladatot és határidőt, és nem csak egy-egy kurzusukkal kapcsolatban, hanem a félévi összes kurzusukkal kapcsolatban. Kifejezetten kényelmes, ha kevesebb időt kell a hallgatónak az anyagok összegyűjtésével tölteni, és többet szentelhet a tanulásnak.
2. Felépítettség
Az LMS rendszerekbe feltöltött tartalmak (szöveges elemek, multimédia-fájlok, interaktív feladatok, fórumok, tesztek) változatosak lehetnek, és mindemellett a feltöltött tananyagok és tevékenységek jól strukturálhatóak a modulokban. A modulok/blokkok segítségével lehet elrendezni a tevékenységeket és a tananyagokat úgy, hogy azok megfelelő sorrendben jelenjenek meg egymás után, logikusan következzenek egymásból, ez segíti feldolgozásukat. A moduloknál előfeltételek iktathatóak be, és követelmények szabhatóak meg ahhoz, hogy mely esetekben tekintse a rendszer a modulokat/blokkokat elvégzettnek. A modulok/blokkok láthatósága a félév során fokozatosan is engedélyezhető, a tananyagok és a feladatok így mintegy adagolhatóak.
3. Rendszerezett beadandók
A beadandó dolgozatok adminisztrálása elég bonyolult feladat lehet az oktató számára, ha e-mailen keresztül kéri. Ha azonban a Moodle vagy a Canvas rendszert használja az oktató, nem kell többé megkérni a hallgatókat, hogy azonos tárgyát válasszanak az e-mailjüknek, amelynek mellékleteként a beadandójukat küldik, nem kell a határidőre figyelmeztetni őket, hiszen a rendszer is tud ilyen emlékeztetőket küldeni, sőt mi több, ki lehet választani, hogy csak azon hallgatók kapjanak üzenetet, akik még nem adták be a feladatukat vagy nem értek el bizonyos pontszámot.
4. Hallgatói aktivitás nyomon követése
A Résztvevők menüpont alatt látható, hogy melyik hallgató mikor járt utoljára a felületen, így következtethetünk például arra, hogy látták-e az újonnan kiírt feladatokat. Az Előrehaladás megtekintése gombra kattintva a Canvasban megfelelő beállítások mellett ellenőrizhető, hogy egészen pontosan az egyes hallgatók milyen feladatokat oldottak meg (ide tartozik akár az oldalmegtekintés is), illetve a Jelentések menüpont alatt a Moodle-ban egyes tevékenységre rákeresve névsor szerint listázódik például, hogy ki szólt hozzá és ki nem szólt hozzá a fórumhoz.
5. Értékelési útmutatók
Az oktatók segíthetik a hallgatókat a feladatok elkészítésében, ha előre adnak nekik értékelési szempontokat és súlyozzák is ezeket, melyik hány pontot ér. Értékelőtábla (a Canvasban) vagy Rubrika (a Moodle-ben) kialakításával az oktató szempontokat adhat a hallgatóknak 1-1 feladat minőségi kritériumait illetően. Az értékelőtábla és a rubrika gyakorlatilag egy és ugyanaz, csupán elnevezésükben és némiképp a technikai részletekben van különbség, mindkettő a formatív értékelés eszköze, hiszen a hallgató előre láthatja az értékelési szempontokat és önértékelést végezhet, mielőtt beadja a munkáját, ami alapján megbecsülheti, hogy megoldása hány pontot fog érni.
6. Könnyen áttekinthető jegyek és pontok
Nincs szükség külön kis naplóra, táblázatokra, Excel-fájlokra, hogy együtt lássa az oktató az összes hallgató teljesítményeit. A hallgatók eredményei a Canvasban a Értékelések/Naplóban, a Moodle-ben a Pontok menüpont alatt látszanak összesítésben. Az adminisztrációt megkönnyíti, hogy a pontok összeadódnak, akár feladatcsoportonként külön súllyal számíthatóak be, és az egyedileg beállított osztályzási szabályoknak, ponthatároknak megfelelően könnyűszerrel jeggyé alakíthatóak.