Kurzusfelületek létrehozása és összevonása Neptunból Canvas és Moodle rendszerekben

Tóth-Mózer Szilvia | 2017.07.03.
Kurzusfelületek létrehozása és összevonása Neptunból Canvas és Moodle rendszerekben
Ha az LMS rendszerek használatának előnyeiről meggyőződtünk és szeretnénk kipróbálni oktatóként, akkor a Neptunban kell megtennünk az első lépéseket. Bejelentkezést követően válasszuk az Oktatás/Kurzusok menüpontot. A kurzuslistából értelemszerűen válasszuk ki a félévet! 

Kattintsunk annak a kurzusnak a nevére, amelyhez kurzusfelületet szeretnénk létrehozni! Az Alapadatok fülön Extra mezők blokkban a Kiegészítő e-learning rendszernél legördülő menüből választhatjuk ki, hogy Moodle vagy Canvas rendszerben szeretnénk kurzusfelületet létrehozni. A Mentés gombbal erősítjük meg a kérést, és a beállítás rögzítését követő éjjelen létrejön a kért keretrendszerben a kurzus, és innentől szinkronban is maradnak a kurzus főbb leíró adatai, oktatói és jelentkezettek a Neptun adataival.

Amennyiben több kurzusnak ugyanazt a felületet szeretnénk létrehozni, mert nem szeretnénk a párhuzamos gyakorlatok, szemináriumok kurzusfelületét duplikálni, a szinkronban tartásukról gondoskodni, már a kurzusfelület létrehozásánál összevonhatjuk ezeket. Ehhez az szükséges, hogy az Extra mezők blokkban adjuk meg a közös E-learning csoportkódot is, mielőtt mentenénk a beállításokat. A csoportkód formája kötött: [oktató neptunkódja]-[saját csoportkód], ahol az oktató neptunkódja a kurzusok egyik közös oktatója (vagy a kurzusok alapértelmezett tárgyának felelőse), a saját csoportkód pedig a kurzust hivatott azonosítani a féléven és az adott oktatón belül, pl.: "ABC123-TerEgyMut2009". Ismételjük meg az előző lépést valamennyi kurzusnál, amelyhez ugyanazt a kurzusfelületet szeretnénk használni! Figyeljünk arra, hogy ugyanazt az E-learning csoportkódot adjuk meg valamennyi kurzus esetében! Mentéssel rögzítsük igényünket. Másnapra készen áll a kurzusfelület arra, hogy birtokba vegyük és úgy alakítsuk ki, hogy a lehető legtöbb kényelmi funkcióját ki tudjuk használni az oktatói munkánk megkönnyítésére és a tanulás minél jobb támogatására is. 

Az összevont kurzusfelületek esetén érdemes már előre gondolkodni, a külön igényelt kurzusfelületek későbbi összevonása esetén elveszhet az a munkánk, amit egyik-másik kurzusfelület kialakításába fektettünk, nem beszélve a hallgatói munkákról. 

A külön kurzusra járó hallgatók névsora külön-külön is elérhető az egybevont kurzusfelületen, ezek a szekciók, amelyek az összevont kurzusfelületeken automatikusan keletkeznek. A szekciók a naplóban is külön megjeleníthetőek, illetve a feladatkiosztás esetén is differenciálhatunk, hogy egyik feladatot csak az egyik szekciónak vagy a másik szekciónak jelenítjük meg, vagy esetleg szekciónként eltérő határidőt állítunk be. A Neptunnal való adatszinkron miatt a szekciók között nincs átjárás, nem lehet változtatni a hallgatók besorolásán, viszont együttesen is kezelhetők a kurzusfelületen.

A kurzusfelületek összevonása, a szekciók kialakítása hasznos lehet, ha a kurzustartalom azonos, még ha a tevékenységek, határidők csoportonként (szekciónként) eltérőek is. Összevont kurzusfelületet létrehozhatnak az azonos tárgyat tanító oktatók is, ha egymás kurzusához 0%-os oktatóként kérik felvételüket a Tanulmányi Osztályon.