Beadandó munka a Moodle-ban - Hogyan tegyük láthatóvá?

dr. Virányi Anita | 2021.12.29.
Beadandó munka a Moodle-ban - Hogyan tegyük láthatóvá?
Beadandó munka a Moodle-ban – hogyan tehetjük láthatóvá minden kurzustag számára?

Szeretné, ha a hallgatók Moodle-ra feltöltött feladatai a többiek számára is láthatóak lennének? Esetleg a feltöltött munkáik közül szeretné a kiválókat példaként elérhetővé tenni számukra? Már erre is van lehetőség a Moodle egyik funkciójával, a Tanulói mappa modul használatával.

Ebben a cikkünkben már írtunk arról, hogy a Canvas-ban hogyan tehető láthatóvá minden kurzustag számára a hallgatók által készített feladat. Ebben az írásunkban bemutatjuk, hogy a Moodle miképpen teszi lehetővé ugyanezt, azaz hogyan szolgálhatja a hallgatók tudásépítését a társaik által készített beadott munka.

Mi az a Tanulói mappa?

A "Tanulói mappa" a Moodle-ban olyan tevékenységmodul, aminek alkalmazásával a hallgatók elkészített beadandó munkája egy helyen gyűjthető össze úgy, hogy az oktató döntésétől függően a feltöltés után azonnal, vagy később a kurzus minden tagja számára megtekinthetővé válik.

Milyen lehetőségei vannak a Tanulói mappa használatának?

A Tanulói mappát alapvetően kétféle módon alkalmazhatjuk:

  • A hallgatók a Tanulói mappa modulba töltik fel a beadandó munkájukat.

  • A hallgatók egy Feladat modulba töltik fel a munkájukat és az onnan válik átemelhetővé a Tanulói mappa modulba.

Beadandó munkák feltöltése a Tanulói mappa modulban

Ha a beadandó feladat jellege olyan, választhatjuk azt, hogy a hallgatók munkáikat rögtön a Tanulói mappa modulba töltsék fel. Ekkor az alábbi lehetőségek segítségével állíthatjuk be a körülményeket:

  • kiválaszthatjuk, hogy a feltöltés után, a publikussá válás előtt oktatóként szeretnénk-e egyenként jóváhagyni a feltöltött munkák megjelenését (ez lehetőséget ad arra, hogy valóban azok a munkák váljanak láthatóvá, amelyek megfelelőek a hallgatók tudásának gyarapításához)

  • meghatározhatjuk a feltölthető munkák:

    • számát

    • fájltípusát

    • maximális méretét.

1. kép:  A Tanulói mappa beállítási lehetőségei a közvetlen feltöltés esetén.

Beadandó munkák átemelése a Feladat modulból

Az is járható út lehet, hogy a hallgatók a korábban megszokottaknak megfelelően az elkészített beadandó munkájukat az értékelési felületet is biztosító Feladat modulba töltik fel. Itt oktatóként a szokott módon szövegesen és pontszámmal/érdemjeggyel értékelhetjük a munkákat. Majd a Tanulói mappa modulban azt állítjuk be, hogy ebből a Feladat modulból emelje át az ott feltöltött munkákat, vagy közülük azokat, amelyeket oktatóként kiválasztunk. Ekkor az alábbi lehetőségek segítségével állíthatjuk be a körülményeket:

  • kiválasztjuk a Feladat modult, amiből importáljuk a hallgatók munkáit.

  • beállítjuk, hogy a hallgatók jóváhagyása szükséges-e az átemeléshez.

  • kiválaszthatjuk, hogy a Feladat modulból minden dolgozat importálása automatikusan történjen meg.

2. kép: A Tanulói mappa beállítási lehetőségei, ha a Feladat modulból kerül át a tartalom.

Ebben az esetben a Tanulói mappa oldalán frissíteni tudjuk a fájlok importálását (ha nem állítottuk be az automatikus szinkront).

3. kép: A fájlok frissítése az átemeléshez.

Az átemelt munkák kapcsán pedig az áttekintésük után egyenként tudjuk jóváhagyni a publikussá válásukat. Ezzel biztosíthatjuk, hogy valóban azok a munkák váljanak megtekinthetővé, amelyeket a hallgatók fel tudnak használni a tudásuk bővítésére.

4. kép: Az átemelt munkák oktatói jóváhagyásának lehetőségei.

Továbbá mindkét típus esetén beállíthatjuk a feltöltés/jóváhagyás intervallumát, vagy csak a végső dátumát. De ezt akár el is hagyhatjuk, ha nincs jelentősége a feladat szempontjából.

Mikor használjuk a Tanulói mappát?

A Tanulói mappa modul használata sokszor hasznos lehet, segítheti a hallgatók tudásának bővítését, vagy példát, mintát nyújthat egy-egy feladat vagy téma feldolgozása kapcsán. Érdemes lehet alkalmazni akkor (a teljesség igénye nélkül), ha:

  • a kurzus témáján belül különböző résztémákat dolgoznak fel a hallgatók egyéni, páros vagy csoportos munkában, és az elkészített munkák mindenki számára szükséges, hasznos tudást jelentenek.

  • szakirodalmi forrásfeldolgozás a feladat, és szeretnénk, ha minden feldolgozás mindenki számára hasznosítható lenne.

  • óravázlat, tanítási tervezet készítése a feladat, és fontos, hogy mindenki mindegyik példát láthassa.

  • ha kreatív munkát készítettek a hallgatók (pl. művészeti képzésben).

  • ha egy felvetett problematika többféle megoldásának bemutatása a cél. 

Mikor ne használjuk a Tanulói mappát?

Az is megfontolandó, hogy nem minden esetben megfelelő megoldás a feltöltött munkák publikussá tétele. Ilyen lehet például az, ha:

  • a téma feldolgozása során szenzitív adatokat is használnak a hallgatók (pl. személyek csoportjának bemutatása, személyekhez köthető tartalom stb.).
  • ha nincs valódi, didaktikai célja a publicitásnak.

Fontos még szem előtt tartani azt, hogy a hallgatók által készített beadandó munka az ő szellemi tulajdonukat képezi, ezért nem javasolt a beleegyezésük nélküli közzétételi opció alkalmazása, akkor sem, ha ezt a beállítások lehetővé teszik.

Összegzés

A Tanulói mappa kiváló lehetőség arra, hogy – kellő megfontolás és a hallgatókkal való egyeztetés után – az elkészített munkák minden további funkció használata nélkül „közkinccsé válhassanak” egy kurzuson belül. Kevés beállítási opcióval ellátott, jól kezelhető modul a Moodle-ban, ami hasznos segítség lehet az oktató és a hallgató számára is.