Canvas-feladatok - hogyan lássa mindenki?
Gyakori kérdés, hogy a kurzusrésztvevők feladatmegoldásait hogyan lehet a többi résztvevő számára is megmutatni. Cél lehet az, hogy tanuljanak egymás munkáiból vagy véleményezzék egymás feladatmegoldásait. Természetesen ez a divergens gondolkodást igénylő feladatok esetén járható út, azaz olyan esetekben, amikor többféle módon is teljesíthető az oktató által kiírt feladat. Ezek klasszikusan esszé jellegű beadandók, fórumhozzászólások.
Társértékelés
Egy feladatkiírásban általában csak az oktatónak lesz jogosultsága megtekinteni a hallgató munkáját, azonban ha társértékelőket is rendelünk a feladathoz, akkor ezek a hallgatók is láthatják egy-egy társuk munkáját. A társértékelők számának meghatározása az oktatótól függ, ha például azt szeretné, hogy egy 20 fős csoportban mindenki mindenki munkáját értékelje, akkor 19 főt rendel társértékelőként a feladathoz, ez azonban egy rendkívül magas szám, általában csak 2-3 társértékelő kijelölése szokás. Ez a lehetőség azonban nem csak a társ munkájának megtekintését teszi lehetővé, hanem elvárja az értékelést is, pontszámmal, értékelőtáblával, esetleg megjegyzéssel kiegészítve. A társértékelés nem tudja teljes mértékben kiváltani az oktatói értékelést. A társértékelésről ebben a cikkben olvashattak már.
Oldalak
Egy másik lehetőség, ha egy-egy oldalnál beállítjuk, hogy hallgatók is szerkeszthessék. Ezek az úgynevezett wiki oldalak. Nem tanácsos azonban, hogy nagyobb csoportban feltétlenül mindenkinek ugyanahhoz az oldalhoz, ugyanahhoz a kérdéskörhöz kelljen írni, mert az egyéni hozzájárulások nehezen követhetővé válnak annak ellenére, hogy a rendszer tárolja az oldal előzményeit és szerkesztőit. A wiki oldal jó arra, hogy a hallgatók összeadják tudásukat, korrigálják egymást, közösen fejlesztenek tananyagot. Tudni kell, hogy a wiki oldalt egyszerre egy ember szerkesztheti, valós idejű kollaborációra nem alkalmas, vagyis a mentésnél ügyelni kell arra, hogy egymás munkáját ne írják felül a hallgatók, így szerencsésebb kevesebb számú szerkesztőt rendelni egy-egy oldalhoz, ami az instrukcióadás által érhető el. Oldalanként és személyenként nem korlátozható, hogy ki szerkesztheti az adott oldalt.
Csoportok
Hogy a hallgatók egymással interakcióba léphessenek és közösen dolgozhassanak, megoldásaikat megosszák egymással, jó eszköz a Résztvevők menüpont alatt a csoporthalmazok kialakítása. Egy csoporthalmazon belül több csoport kialakítása lehetséges és szükséges, például az első modulhoz tartozhat akár kétféle csoportmunka, amelyekben más-más összetételű és nagyságú csoportokat szeretnénk létrehozni a résztvevőkből, így a két csoportmunkához két csoporthalmaz tartozik majd. Az egy csoportba tartozó résztvevők a Canvason belül külön munkafelülettel rendelkeznek, ahol fórumokat indíthatnak, fájlokat tölthetnek fel, oldalakat szerkeszthetnek. Erre a munkaterületre az oktató rálát, de a többi kurzusrésztvevő nem. Ez a felület jó a munkafolyamat dokumentálására, piszkozatok, munkaanyagok megvitatására, de a többi csoport számára nem látható, ami itt történik. Az eredményeket a közös kurzusfelületen kell megosztani majd.
Fórum
A fórum az a lehetőség, ahol akár a kurzus összes résztvevője láthatja a hozzászólásokat, amelyekhez fájlokat is lehet csatolni, így mindenki megoszthatja saját gondolatait, ötleteit, megoldásait. Itt egymás értékelése nem egy kötelező elem, de a fórum beállításainál meg lehet jelölni, hogy az egyes bejegyzésekre lájkokat, kedveléseket lehet adni, és ezeket a kitüntetett válaszokat a rendszer előrébb sorolja a megjelenítésben. A fórum is értékelhető az oktató számára értékelőtáblával, pontszámokkal, de maradhat nem értékelt fórum is. A fórum kialakítható úgy is, hogy a hallgatónak előbb hozzá kell szólnia az adott kérdéshez, és csak azután látja a többiek megoldásait. Ennek előnye, hogy szabadon gondolkodhat a saját válaszán anélkül, hogy befolyásolná őt, hogy a többiek mit írtak, illetve nem érzi azt, hogy mások véleményét másolja, hiszen nem tudja, hogy kik vannak vele azonos véleményen, és kik nem.
Külső eszközök
Népszerű megoldás, hogy külső alkalmazásokat csatornázunk a Canvas-kurzusfelületünkre, például beágyazunk egy online faliújságot, ahová fel lehet tölteni fájlokat, cetliket, jó brainstorming eszköz, látványosabb a fórumnál. Gondoljuk végig viszont, hogy a hallgatóknak ezeken a felületeken külön kell regisztrálni, a feladatmegoldásaik pedig a Canvas Gyorsértékelőjében nem követhetőek olyan könnyen, mintha a rendszeren belül töltenek fel beadandót vagy írnak fórumhozzászólást, ami az oktató részéről külön energiát igényel.
Mindezen előnyök és korlátok ismeretében érdemes átgondolni, hogy milyen típusú feladatokat írunk ki a kurzusrésztvevők számára.