Egyre több ELTE-s vesz részt a társadalmi felzárkóztatásban
A szakmai vezető, Antalné Szabó Ágnes köszöntő szavai után kiváló mentorhallgatók, Mayer Borbála, Cselényi Luca, Erlein Dániel, Harangozó Ágnes, Schwarcz Anna és Tóth-Antal Rebeka beszéltek az ELTE-n 2020-ban indult program céljairól, az általa kínált lehetőségekről. Beszámoltak arról, hogy mit tanultak, miben fejlődtek a felkészítő és a mentorálást kísérő kurzusokon, milyen élményt adott számukra a mentorálás. Bemutatkoztak a program oktatói is, majd a fórum végén kérdéseket tehettek fel a résztvevők.
Ekkor kért szót a fórumba meglepetésvendégként bekapcsolódó György László államtitkár, aki az online térben személyesen köszöntötte a résztvevőket, és megerősítette, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium elkötelezett amellett, hogy hosszú távon támogassa a programot. A jelen levő hallgatókat arra buzdította, hogy kapcsolódjanak be a programba. Megemlítette, hogy dányi látogatása alapján megbizonyosodott afelől, ez lesz a mentorok életének legnagyobb kalandja. Emellett köszönetet mondott az egyetemi oktatók munkájáért, akik nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a program ennyire élő és értékes legyen.
György László államtitkár az ELTE Tanítsunk Magyarországért! online fórumán
Az ELTE 2020 januárjában csatlakozott az országos Tanítsunk Magyarországért! programhoz, amelyet egyetemünkön a Tanárképző Központ koordinál. Az ELTE minden karáról eddig 334 hallgató végezte el eredményesen a felkészítő kurzust. Az őszi félévben 103 hallgató mentorált 486 fő 6. és 7. osztályos tanulót, februártól pedig 160-nál is több hallgató foglalkozik majd az összesen több mint 700 kisdiákkal. A mentorhallgatók úgy segítenek a közös tanulás és pályakeresés során, hogy mentoráltjaik minél többet képesek legyenek kihozni magukból, miközben kinyílik előttük a világ.
Már induláskor is nagy volt az érdeklődés az ELTE-n a program iránt, és ez nem csökkent az őszi és a tavaszi félévben sem, ezért 2021-ben 10 új felkészítő szemináriumot tervez az egyetem indítani 230-nál is több hallgatóval. Velük párhuzamosan tavasszal 11 mentoráláskísérő kurzus támogatja az aktív mentorhallgatókat, akik a féléves felkészítés eredményes befejezése után kezdhetik el a mentorálást az ELTE egyik Nógrád vagy Pest megyei partneriskolájában: Bagon, Cegléden, Csemőn, Dányon, Dejtáron, Domonyban, Dömsödön, Ecsegen, Héhalmon, Nyársapáton, Örkényben, Pándon, Pilisen, Tápióbicskén, Taron, Tatárszentgyörgyön, Tereskén, Tinnyén, Turán vagy Valkón.
A Tanítsunk Magyarországért! program sikeres szakmai megvalósítását, továbbá a szervezést és az ezzel járó adminisztratív feladatokat az ELTE 5 karáról 19 elkötelezett oktató – Angyal Zsuzsanna (TTK), Bereczkiné Záluszki Anna (TÓK), Farkasné Gönczi Rita (BGGyK), Golyán Szilvia (TÓK), György Eszter (BTK), Juhász Ágnes (PPK), Kiss Edina (TTK), Klemmné Gonda Zsuzsa (BTK), Koósné Sinkó Judit (TÓK), Kovács Máté (BTK), Krisztián Ágota (PPK), Lázár Ildikó (BTK), Lehmann Miklós (TÓK), Pohl, Uwe (BTK), Raátz Judit (BTK), Szabó Éva (BTK), Szesztay Margit (BTK), Tókos Katalin (PPK), Vass Dorottea (BGGyK) –, valamint a Tanárképző Központ és a Kancellária munkatársai támogatják.
Az oktatók a hallgatók számára színvonalas csoportos foglalkozásokat és egyéni konzultációkat tartanak, gazdag elméleti és gyakorlati felkészítést kínálnak, követik és támogatják a hallgatók mentorálását, ötleteket adnak nekik, segítenek a problémák megoldásában, kapcsolatot tartanak a partneriskolákkal, egyeztetnek az iskolai koordinátorokkal, szakmai találkozókat szerveznek a mentorok, az iskolák és az oktatók számára, megbeszélik, megosztják egymással a jó gyakorlatokat, közösen bővítik, fejlesztik a kurzusokat, tananyagokat készítenek, együttműködnek más egyetemek oktatóival, valamint a központi szervezőkkel a program továbbfejlesztésében, igazi szakmai közösséget alkotnak, amelyben ők maguk is sokat tanulnak, fejlődnek.
Mit jelent a hallgatók számára a mentorálás?
„Nehezen tudom megfogalmazni azt az elégedettséget, örömöt, hálát, amit a mentorálás után érzek minden héten. Szinte kivétel nélkül minden alkalomról megmaradt bennem egy-egy pillanat, amikor hangosan nevetünk együtt épp valamin, és úgy könyvelhetem el magamban, hogy ez az alkalom sem telt el haszontalanul.” (Egy mentorhallgató)
„Minden hetem egyik fénypontja, amikor a gyerekekkel lehetek. Nemcsak én adok nekik sok mindent, hanem ők is nekem. Egy önfeledt őszinte mosoly, egy »nagyon várlak, mikor jössz?« kérdés a legjobb, ami ősszel történt velem. Amíg lehetőségem van rá, folytatom a mentorálást…” (Egy másik mentorhallgató)
Akik szeretnének másoknak segíteni, hátrányos helyzetű tanulókat mentorálni, közben maguk is fejlődni, ott a helyük a Tanítsunk Magyarországért! programban.
További információk a programról
Borítófotó: Közösen alkotnak a mentorok és a mentoráltak