Fájlok vagy oldalak? Kurzustartalom e-könyvben? Tananyagkészítés a Canvasban
Egy online tanulásmenedzsment rendszerben, mint amilyen a Canvas és a Moodle, a tananyagot elérhetővé tehetjük, ha feltöltjük a Fájlok közé. Ez tipikusan akkor áll fenn, amikor van egy pár PDF fájlunk vagy word formátumú jegyzetünk, összefoglalónk, tanulmányunk, esetleg ppt-nk. Kérdésként merülhet fel, hogy ha a fájlok között elérhető az olvasnivaló, akkor mi szükség Oldalak kialakítására. Ugyan első ránézésre a két lehetőség egymás alternatívájának tűnik, mégis van néhány alapvető különbség.
A hosszú szövegek olvasására a hallgatók nem szívesen vállalkoznak online, ezeket inkább kinyomtatják vagy e-könyv olvasóra küldik, hogy a szöveg olvasása közben ne legyenek számítógéphez kötve, és a szemüket is kíméljék. Ha papíron vagy e-könyv olvasón megvan a szöveg, jegyzeteket kiemeléseket fűzhetnek hozzá, ugyanakkor az online tanulási környezetben nem lesz adatunk arról, hogy ezeket a fájlokat megnyitották-e, hacsak egy modul részévé nem tesszük az egyes dokumentumokat, és megtekintésüket követelményként nem állítjuk be. A fájlok feltöltésénél is törekedjünk az áttekinthetőségre, az informatív mappa- és fájlnévadásra, valamint a logikus mappastruktúrára.
Az Oldalak előnyei a Fájlok közé feltöltött tananyagokkal szemben, hogy kisebb egységekre lebontott tananyagokat alakíthatunk ki, a szövegeket formázhatjuk, címsorokkal tagolhatjuk, kiemeléseket tehetünk színekkel, félkövér és dőlt betűtípusokkal, szövegdobozokkal, képekkel illusztrálhatjuk, videókat, interaktív elemeket helyezhetünk el rajtuk, illetve a linkek segítségével össze is kapcsolhatjuk az oldalakat, így hivatkozhatunk egy szöveg olvasása közben lényeges másik tananyagelemre.
Az Oldalak méretükből fakadóan könnyebben befogadhatóak. Az Oldalak kidolgozásánál lényeges, hogy egy átlagos asztali számítógép vagy laptop monitorának méretét vegyük alapul, körülbelül úgy, hogy az olvasónak ne nagyon kelljen görgetni az oldal olvasása közben. A követelmények beállításával nyomon követhető a hallgató számára és az oktató számára is, hogy melyik Oldal lett megnyitva, hol tart a kurzus résztvevője a tananyag feldolgozásában. Az oldalak létrehozására és szerkesztésére alapértelmezett módon az oktató jogosult, azonban egyes oldalakat kialakíthatunk úgy is, hogy a hallgatóknak is legyen jogosultságuk írni rá, így bevonhatók a tananyagkészítésbe és interaktívabbá tehető a tanulási folyamat.
Úgy is eljárhatunk, hogy a törzsanyagot az Oldalak segítségével dolgozzuk ki, a gazdagító tartalmakat tanulmányokat meghagyjuk eredeti formájukban, és a Fájlok közé töltjük fel őket, és az Oldalakon hivatkozunk rájuk mint forrásokra.
Az egész kurzustartalomra igaz, hogy generálható belőle egy e-könyv formátumú fájl, amit a résztvevő letölthet, és kényelmesen olvashat e-könyv olvasó készülékén.
Bizonyos készülékeknél az epub formátum nem lesz megfelelő, így először még a fájlt konvertálni kell, például mobi formátumra, például az Online-convert.com oldalon. A Fiók/Beállítások/Kurzustartalom letöltése menüpontra kattintva a hallgatók kiválaszthatják azt a kurzusfelületet, aminek a tartalmát exportálni szeretnék.
A kurzusfelület kidolgozásakor ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a tananyagot változatos tevékenységekkel egészítsük ki, így segítve a feldolgozást.