Interaktív előadást támogató digitális megoldások 1.
Az óra elején megvalósuló ráhangolódó szakasznak több célja is lehet: akár a hallgatók figyelmének felkeltése, érdeklődésük megnyerése, akár az előzetes ismeretek feltárása. Előbbi jó célt szolgálhat az előadás teljes időtartama alatt, hiszen az elköteleződés a figyelem fenntartását is támogatja. Utóbbi kapcsán pedig világossá válhat számunkra, hogy milyen mélységig szükséges magyaráznunk az adott tananyagot, illetve milyen előzetes ismeretekhez tudjuk kötni mindazt, amit az előadás keretében fontosnak tartunk elmondani, bemutatni. Ezek megvalósításához rendelkezésünkre állnak - többek között - a Kahoot és a Mentimeter online alkalmazások.
Előzetes hallgatói tudásszint felmérését támogató digitális megoldások |
|
---|---|
|
|
Mi jellemzi az adott felületet? (Tóth-Mózer és Misley, 2019 nyomán) |
|
|
|
Segédanyagok,oktatóvideók |
|
|
Példák a Kahoot előadás keretében történő felhasználására:
-
Az óra elején a hallgatók az oktató menedzselésével egyénileg, okostelefonjukon keresztül egy 5 kérdésből álló, ráhangolódó kvízt töltenek ki, amiből kiderül számukra (de legalábbis megtippelhetik), mi lesz az óra témája.
-
Az óra elején a hallgatók párokban/3 fős csoportokban okostelefonjukon keresztül egy 10 kérdésből álló, előzetes ismereteket feltáró kvízt válaszolnak meg, amiből kiderül az oktató számára, hogy milyen előzetes ismereteik vannak a témával kapcsolatosan és mennyire mozognak otthonosan a tananyagban.
-
Az óra elején a hallgatók egyénileg, okostelefonjukon keresztül egy 10 kérdésből álló, az előző óra/órák anyagára fókuszáló kérdéseket tartalmazó kvízt válaszolnak meg, mely egyben pontok gyűjtésére is alkalmas: a legalább 8 kérdésre helyesen válaszoló hallgatók pontot gyűjtenek, ami a félév végén összesítésre kerül és beleszámít a félév végi osztályzatba.
Példák a Mentimeter előadás keretében történő felhasználására:
-
Az óra elején a hallgatók egyénileg, okostelefonjukon keresztül írásos választ adnak arra a kérdésre, hogy "Mi jut eszedbe, ha azt hallod: alkotmányos jog?” (értelemszerűen ez az adott óra témája, fókusza). Az oktató megadja, hogy a hallgatók legfeljebb 5 fogalmat írjanak és megvárja, míg legalább a csoport fele/háromnegyede válaszolt – a beküldött szavakból a felület szófelhőt készít, melynek a többek által is írt szavai nagyobb méretűek. Így jó alkalmat ad ezen fogalmak közös megbeszélésére, az előzetes ismeretek feltárása mellett a témakör hallgatói érdeklődésre építkező felépítésére.
-
"Vajon miről lesz szó a mai előadás alkalmával?" – indíthatjuk így is az órát, felkeltve a hallgatók érdeklődését. Amennyiben a téma a reneszánsz költészete, úgy érdemes például egy Balassi Bálintot ábrázoló képet betenni és megszavaztatni a hallgatókkal, hogy ki található a képen/milyen korszakhoz köthető a képen látható személy stb.
-
Indítsuk az órát provokatívabb kérdéssel, felvetéssel! Megkérdezhetjük a hallgatókat, hogy mit gondolnak egy állításról, mennyire értenek egyet vele. Például amennyiben a különböző pszichológiai irányzatok, fejlődéstörténet bemutatása a célunk, akkor skálás feleletválasztós kérdés formájában megkérdezhetjük a hallgatóktól az alábbit: 'Mennyire értetek egyet az alábbi állítással?': “A behaviorista pszichológiai szemlélet még ma is megállja a helyét.” A válaszok függvényében alakíthatjuk a téma felvezetését, de akár kérhetjük is a hallgatókat, hogy egy-egy mondatban szóban is indokolják, miért az adott állítást jelölték meg.
Szívesen olvasna további módszertani tippeket, javaslatokat az előadása interaktívvá tételére?
"Interaktív előadást támogató digitális megoldások" cikksorozatunk következő írásában az előadás ismeretanyagának elmélyítéséről, a tanultak alkalmazását támogató digitális megoldásokról olvashatnak, ezt követő cikkünkben pedig bemutatjuk a hallgatók előadással/órával kapcsolatos reflexióinak megismerésére, a tanultak ismétlésére és gyakorlására alkalmas online platformokat és azok használatát.
Felhasznált források
-
Tóth-Mózer Szilvia és Misley Helga (2019): Digitális eszközök integrálása az oktatásba. Jó gyakorlatokkal, tantárgyi példákkal, modern eszközlistával. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest. URL: http://mindenkiiskolaja.elte.hu/wp-content/uploads/2019/09/Digitális-eszközök-integrálása-az-oktatásba_INTERA.pdf