Ismét ERC-nyertes kutatója van az ELTE-nek
“A vokális tanulás azt jelenti, hogy módosítani tudjuk hangadásainkat egy külső hangminta alapján. A hangutánzás, illetve a veleszületett repertoárba nem tartozó hangok produkálásának képessége az embernek alapvető képessége, ám a többi emlősnél ritka, eddig csupán cetek, fókák, denevérek és elefántok esetében írták le. Legközelebbi főemlős rokonainknál is csak a hangutánzás néhány egyszerűbb elemét sikerült megfigyelni. E képesség evolúciós megjelenése az emberben a mai napig rejtély” – kezdi Faragó Tamás.
A kutatók a K9VocLearn elnevezésű projektben a kutyákat mint új modellfajt fogják vizsgálni. Erre azért van módjuk, mert az ebek a háziasítás és később a fajtaszelekció során hasonló pozitív szelekciónak voltak kitéve, mint az emberek, és azt már tudjuk, hogy a megnövekedett szociális tolerancia és kooperativitásra való hajlam az embernél kulcsszerepet játszhattak a vokális tanulás megjelenésében. Feltételezések szerint a kutyáknál is utat nyithattak a vokális tanulás egyes részképességeinek megjelenéséhez.
“A következő öt évben többek között feltérképezzük a kutyák hangrepertoárját és az egyes hangadások egyedfejlődését. Megvizsgáljuk vokális tanulási képességeiket is, különös tekintettel a fajták és fajtacsoportok különbségeire. A cél az, hogy feltárjuk, mindez milyen kapcsolatban van a kooperációs képességekkel, a farkassal közös őstől való genetikai távolsággal, illetve az úgynevezett domesztikációs szindróma jellemzőinek (rövidebb, gömbölyűbb fej, foltosodás, lógó fül és kunkori farok) előfordulásával. A szelekciós hatások jelentőségének felmérése hozzásegíthet a vokális tanulási képességek evolúciójának megismeréséhez, vagyis az emberi beszéd kialakulásához szükséges képességek megjelenéséről vallhatnak” – beszél a tervekről a kutató.
Faragó Tamás a kutatást az ELTE Etológiai Tanszéken kezdi meg. A Tanszék kutatói több mint húsz éve vizsgálják a családi kutya kognitív képességeit, főként az emberrel való együttműködése során; Faragó Tamás is 2006 óta foglalkozik a kutyák vokális kommunikációjával. A Miklósi Ádám vezette tanszéken az utóbbi hat évben már ketten (Kubinyi Enikő és Andics Attila) nyertek ERC-támogatást, ami egyedülálló eredménynek számít ezen a területen.
“A kutyák vokális tanulási képességeinek mérése kevéssé kutatott terület, így tudományos módszertanát is ki kell alakítanunk. A viselkedéstesztek mellett hasznos eszközeink lesznek a vizsgálatok során a tanszéken már sikerrel alkalmazott eljárások, például az agyműködés időbeli és térbeli jellegzetességét leíró, nem-invazív EEG és a funkcionális MRI. Használunk majd viselkedésgenetikai módszereket és nagysűrűségű diffúziós optikai tomográfia (HD-DOT) technikát is. Az utóbbi új, infravörös fényt használó agyi képalkotó megoldást éppen most fejlesztjük a tanszéken, hogy kutyákon is mihamarabb alkalmazhassuk. A citizen science adta lehetőségekkel élve szeretnénk a kutatásba a gazdák széles körét bevonni, hazai és nemzetközi szinten egyaránt. Tovább erősítjük a tanszéki bioakusztikai kutatásokat, és új, gépi tanulásos módszerek bevonásával is bővítjük a lehetőségeinket” – összegez Faragó Tamás.
Gyűjtőcikkünk az Európai Unió Horizont Európa programjának korábbi ELTE-s győzteseiról
Forrás: ELTE Biológia Intézet
A képeken Faragó Tamás és kutyája, Joel (Fotó: Gáti Oszkár Dániel)