Jelenlét vezetése a Canvasban

Tóth-Mózer Szilvia | 2018.09.13.
Jelenlét vezetése a Canvasban
A nyílt forráskódú Canvas-példányokban egy kis leleményességre van szükség, ha a hallgatói jelenlétet rögzíteni szeretnénk, ugyanis a kifejezetten erre szolgáló funkció nem érhető el. Az alábbiakban bemutatjuk, milyen megoldásokkal élhetünk.

Feladatkiírás

Minden alkalomra létrehozhatunk egy feladatot, aminek neve “Jelenlét” és a dátum lesz. Ha nem szeretnénk pontot adni rá, hagyhatjuk 0 ponton. A jelenlétre az oktatók általában nem adnak pontot, nem számít bele az értékelésbe, de ösztönző lehet az is, ha bizonyos százalékban figyelembe veszi a teljesítésnél. Akár 1 pontos feladatként is fel lehet venni, ha a feladatcsoportnál létrehozunk egy újat, azt, hogy Jelenlét, akkor azt a feladatcsoportot is be lehet állítani úgy, hogy 0% (vagy tetszőleges) súllyal essen latba a végső értékelésnél. Egyesével is van lehetőség beállítani, hogy a feladat ne számítson bele a végső értékelésbe, csak be kell kattintani a pipát hozzá, de a feladatok csoportosításával átláthatóbbá lehet tenni őket.

Az Osztályzat megjelenítése lehet Kész/Hiányos is, ami azt jelenti, hogy legördülő listából kell majd kiválasztani egyiket vagy másikat. Harmadik lehetőségként a Felmentve is választható adott esetben.
A beadás típusánál a Nincs beadott munkát kell beállítani, mert az oktató jelöli a teljesítést, például névsorolvasás alapján, vagy egy olyan beadott munka segítségével rekonstruálja majd ezt, amit az órán oldottak meg a hallgatók. A határidőhöz be lehet állítani a kontaktóra napját.

Többes határidő beállítása

Ha különböző csoportok kurzusfelületét összevontuk, differenciálhatjuk a határidőt, a feladatot kiadjuk az egyik szekciónak egyik határidővel, a másik csoportnak egy másik határidővel. Ebben az esetben persze a feladat neve is módosul, konkrét dátum helyett megadhatjuk a hét intervallumát (pl. Jelenlét 09. 10-16.) vagy a hét sorszámát az éves naptár szerint (37. hét). A hozzárendelésnél a Hozzáadás gombbal jelenik meg újabb feladatkiosztási lehetőség a többes határidő beállítására. A kurzusfelületek összevonásáról ebben a cikkben írtunk.

Naplónézet

Oktatóként az Értékelések menüpont alatt az első oszlopban a hallgató neve, majd az azonosítója, a további oszlopokban pedig a feladatai jelennek meg. A hallgató és a feladat metszetében vezethető az értékelés, a cella jobb felső sarkára kattintva behozható az értékelőfelület, további kattintással eljuthatunk a Gyorsértékelőbe is, ahol az egy feladathoz (jelenléthez) rögzíthetjük a hallgatók értékeléseit egyesével.


Egy jelenlét esetében, ha mindenki jelen van, elég alapértelmezett osztályzatot (Set default grade) beállítani, ami az oszlop tetején, a feladat nevének cellájából, a lenyíló menüben található meg. Ekkor minden hallgatónak azonos értékelése lesz: Kész. Természetesen pontszámmal is működik, ha a jelenlét 1 pontot ér, teljes létszám esetén beállítható egyszerre mindenkinek az 1 pont. A cellába történő kattintással X vagy pipa jelek is gyorsan felvehetőek, pontszám esetén pedig a számjegy begépelésével, enter nyomásával már a következő sorban lévő hallgatónak rögzíthetünk pontot.