Online kurzusfelület mellett hogyan tartsuk keretek között a munkát?

Tóth-Mózer Szilvia | 2018.07.03.
Online kurzusfelület mellett hogyan tartsuk keretek között a munkát?
Az online kurzusfelületek, de akár az e-mail is keltheti azt az illúziót, hogy oktatóként mindig rendelkezésre kell állni, mindig elérhetőek vagyunk. A hallgatók és az oktatók számára is érdemes azonban odafigyelni arra, hogy a hatékonyság érdekében az online munkával töltött időt keretek között tartsák.

Azt, hogy az oktató mikor érhető el, várhatóan milyen gyakran olvas e-mailt és válaszol a feltett kérdésekre, fontos tisztázni már a kurzusfelület bevezetőjében, az általános információk között. Persze nem számít udvariatlanságnak, ha egy hallgató este 11-kor küld e-mailt az oktatójának, mégis tudnia kell, hogy választ csak másnap délelőtt 11 óra körül fog kapni. A hallgatók szükségletéhez igazodva, a kiadott feladatok jellegétől és a határidőktől függően ki lehet jelölni olyan idősávokat, amikor az oktatóval kapcsolatba lehet lépni online. Persze az kevés lesz, ha csak szerdán 9:00 és 10:00 között van ilyen idősáv. Ki kell kísérletezni, hogy mi a megfelelő gyakoriság, de van olyan ajánlás is, miszerint – órarendtől függően – érdemes délelőtt 9:00 óra körül megválaszolni az előző délután óta érkezett kérdéseket, illetve 16:00 óra körül írni azoknak, akik 9:00 óra után küldtek e-mailt.

Az alábbiakat ajánljuk megfontolásra:

  • Vasárnap éjfélre állítaná be egy feladat leadási határidejét? Gondoljon bele, hogy a határidő lejárta előtt valószínűleg lesznek olyan hallgatói kérdések, amelyekre sürgős választ várnak. Ebből az következik, hogy vagy dolgoznia kell a hétvégén vagy segítség nélkül maradnak a hallgatók – és egyik sem jó megoldás.
  • Előfordulhat, hogy hallgatóinak többsége napközben dolgozik. Ha így van, számukra nagy segítség, ha délután is van lehetőségük kapcsolatba lépni az oktatójukkal.
  • A kurzusfelület látogatásának gyakorisága fontos ahhoz, hogy a hallgatók érezzék a tanári jelenlétet, ugyanakkor ha az oktató bármikor rendelkezésre áll, az hamar terhessé válhat számára.
  • A Canvasban rendelkezésére áll naptár, amelyben minden kurzusának összes eseményét és határidős feladatát láthatja egyszerre, vagy rászűrhet egy-egy kurzus naptárbejegyzéseire is. Ha szívesebben használ külső naptáralkalmazást, például a Google Naptárt, a Canvas naptárát megjelenítheti új naptárként abban is a Naptár hírfolyam kódjának köszönhetően.
  • Amellett, hogy e-mailekre és fórumbejegyzésekre válaszol az oktató, néha intenzívebb kapcsolatra, szinkron kommunikációra van szükség. Erre is kijelölhető időintervallum, akár heti rendszerességgel, mint egy online fogadó óra, vagy egy zh-hoz, leadandó dolgozathoz közeledve több ilyet is lehet hirdetni. A Canvasban lehet használni az Ütemező funkciót arra, hogy a hallgatók bejelentkezhessenek (online) konzultációra. Ebben a cikkünkben írtunk az Ütemezőről.

Felhasznált irodalom: Smith, R. M. (2014): Conquering the Content. Wiley, Hoboken.