Szakmai programok
Szakmai programok
RÉSZVÉTEL A SZAKMAI PROGRAMOKON:
A részvétel a szakmai program előadásainak 90 százalékán kötelező. Az résztvevők a rendezvény végén oklevelet kapnak a részvételről, mellyel a részvételért kapott 2 kredit igazolható és hazai egyetemükön elszámolható.
PLENÁRIS ELŐADÁS A MEGNYITÓN
Hagyomány, hogy minden évben a Nyári Egyetem megnyitójának részeként az ELTE valamely kiemelkedő oktatója plenáris előadást tart a tudomány egyik izgalmas területéről.
Plenáris előadó és előadás: Dr. Kacskovics Imre, egyetemi tanár az MTA doktora: COVID-19 megelőzésére és terápiájára alkalmas hACE2-Fc fúziós fehérje kifejlesztése
A szakmai programok feltöltése folyamatosan történik, kérjük, kísérjék figyelemmel a változásokat.
GYAKORLATI TUDNIVALÓK
Részvétel az előadásokon:
A részvétel a szakmai program előadásainak 90 százalékán kötelező. A részvétel igazolása a jelenléti ívek alapján történik. Ha egy ösztöndíjat elnyert hallgató a szakmai programok kevesebb, mint 90%-án vesz részt, az adott hallgató részére oklevél nem lesz kiállítva.
Oklevél:
Az előadások minimum 90 százalékán részt vevők a rendezvény végén oklevelet kapnak a részvételről.
A SZAKMAI PROGRAMOK LEÍRÁSA:
A szakmai programok 7 szekció témáiból épülnek fel. A szakmai programok feltöltése folyamatosan történik, kérjük, kísérjék figyelemmel a változásokat.
Bölcsészettudományi Szekció: A modern kori közép- európai nemzetek megkonstruálása és dekonstruálása. A nyelvtechnológiai eszközök megjelenése a fordítás és tolmácsolás során
A kurzus kettős, egy elméleti és egy gyakorlati célt szolgál, mely bevezeti a hallgatókat a modern közép-európai nemzetek keletkezésének és egymás közti kapcsolatainak izgalmas és mindmáig aktuális témakörébe.
A kurzus első része a koncepciók megképződésével, azok kritikáival és a hozzájuk való jelenlegi tudományos viszonyulás bemutatásával foglalkozik, egyúttal áttekintést ad a magyar-szláv kulturális kapcsolatok aktuális kérdéseiről is. A kurzus további célja a kétnyelvű és kétkultúrájú hallgatók megnyerése a magyar és a szláv történelmi és kulturális kapcsolatok megismerésére és tanulmányozására. A különböző népek közti kapcsolatok a nyelvi közvetítés nélkül nem fejlődhetnének, ezért a kurzus második része bemutatja a fordítás és tolmácsolás során megjelent nyelvtechnológiai eszközök okozta kihívásokat és lehetőségeket is.
Programterv
Szerda
9.00- 10.30
Kiss Szemán Róbert: A modern közép-európai nemzetek 19. századi politikai, kulturális és nyelvi megképződése
10.45- 12.15
Kiss Szemán Róbert: A kulturális hamisítások és téveszmék a modern közép-európai kulturális kánonokban
13.30- 15.00
Kiss Szemán Róbert: Az első világháború utáni új közép-európai államok megalakulása és kulturális élete
Csütörtök
9.00- 10.30
Kiss Szemán Róbert: A hagyományos nemzeti tudat közép-európai kritikái és dekonstrukciós kísérletei a 20. században
10.45- 12.15
Benedek Enikő: Nyelvtechnológiai ezközök a fordításban: a nyelvi mérnök
Sereg Judit: Audiovizuális fordítás – új tendenciák a Netflix korában
13.30- 15.00
Szlávik Szilárd: Fordítás, utószerkesztés és lektorálás
Eszenyi Réka: Gépi fordítás és a fordító változó szerepköre
Péntek
9.00- 9.45
Robin Edina: Fordítás és lektorálás: szerepek, feladatok és kompetenciák
9.45-10.30
Van Waarden Franciska: Jegyzeteléstechnika a tolmácsolásban
10.45- 12.15
Seresi Márta: Ember és gép – tolmácsolás a 21. század elején
Móricz Kristóf: Elektronikus segédeszközök használata a tolmácsolásban
Informatikai Szekció: Kvantumszámítás és geoinformatika
1. KVANTUMSZÁMÍTÁS
Az elmúlt években teljesen felgyorsultak az események a kvantumszámítás világában. Elérhető közelségbe kerültek olyan kvantumszámítógépek, amelyekkel egyszerűbb feladatokat már meg lehet oldani, sőt, két olyan “kvantumfölény”-bejelentés is történt, amelyek hagyományos számítógépekkel reménytelen sokáig tartó számítások kvantumszámítógépekkel történő drasztikus lerövidítéséről adnak hírt. Az egyik olyan terület, ahol a kvantumszámítógépek és a kvantumtechnológia megjelenése átírja a játékszabályokat, a kiberbiztonság. Ebben a rövid kurzusban megismerkedhetünk a kvantumszámítás alapjaival, bepillantást nyerhetünk az egymással versengő fizikai megvalósításokba, gondolatébresztőt kapunk a kriptográfia kvantumrezisztens ágairól, és ki is próbálhatjuk első kvantumszámítógépes programjainkat.
3 előadás és 3 gyakorlat (2 nap)
Oktatók
Zimborás Zoltán, Programozási Nyelvek és Fordítóprogramok Tanszék, és Wigner Fizikai Kutatóközpont
Kutas Péter, Komputer Algebra Tanszék
Kozsik Tamás, Programozási Nyelvek és Fordítóprogramok Tanszék
Javasolt előismeretek: komplex számok, lineáris algebra alapok
2. HARMADIK TÍPUSÚ TALÁLKOZÁSOK EGY TÉRINFORMATIKUSSAL - GYORSTALPALÓ KEZDŐKNEK
A kurzus során a résztvevők megismerhetik, hogy mivel foglalkozik a térinformatika. Mitől olyan különleges az informatikának ezen területe. Áttekintjük a modern adatgyűjtési és feldolgozási és megjelenítési módszereket, láthatunk néhány példát térinformatikai adatbázisokról. A gyakorlati rész során mi is egy napra térinformatikussá válhatunk: megnézzük, hogy a Google Earth segítségével, hogy hozhassunk létre saját térbeli adatsorunkat, és ezt hogyan oszthatjuk meg a nagyvilággal.
Előadás és gyakorlat (1 nap)
Oktató
Ungvári Zsuzsanna, adjunktus. ELTE IK Térképtudományi és Geoinformatikai Intézet
Javasolt előismeretek: Előismeret nem szükséges, de előny a HTML nyelv ismerete.
Jogtudományi Szekció: Válsághelyzetek joga
SZERDA
9 – 10.30 Derogáció szükséghelyzetben az Emberi Jogok Európai Egyezménye alapján - Dr. Sonnevend Pál tanszékvezető egyetemi tanár, dékán, Nemzetközi Jogi Tanszék
10.45 – 12.15 A „válsághelyzet” megítélése a nemzetközi gazdasági kapcsolatok jogában - Dr. Erdős István adjunktus, Nemzetközi Magánjogi és Európai Gazdasági Jogi Tanszék
13.30 – 15.00 Járványhelyzet a háború árnyékában – az 1918-as spanyolnátha járvány tanulságai - Dr. Képessy Imre tanársegéd, Magyar Állam- és Jogtörténeti Tanszék
CSÜTÖRTÖK
9 – 10.30 Kormányzati döntések jog és politika határán válsághelyzet idején - Dr. Fazekas János egyetemi docens, Közigazgatási Jogi Tanszék
10.45 – 12.15 Az ukrán menekülők egészségügyi ellátásai Magyarországon a háború kitörését követően - Dr. Gellérné Dr. Lukács Éva adjunktus, Nemzetközi Magánjogi és Európai Gazdasági Jogi Tanszék
13.30 – 15.00 A COVID-19 kezeléséhez kötődő veszélyhelyzeti különös jogrend hatásai a közigazgatási eljárásjogra - Dr. Bencsik András egyetemi adjunktus, Közigazgatási Jogi Tanszék
PÉNTEK
9 – 10.30 Alapjog korlátozás különleges jogrendben - Dr. Pozsár-Szentmiklósy Zoltán tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, Alkotmányjogi Tanszék
10.45 – 12.15 A különleges jogrend az alkotmányelméletben - Dr. Gárdos-Orosz Fruzsina habilitált egyetemi docens, Alkotmányjogi Tanszék
13.30 – 15.00 Büntetőjogi és szabálysértési tényállások a veszélyhelyzet időszakában - Dr. Ambrus István habilitált egyetemi docens, Büntetőjogi Tanszék
Pedagógiai és Pszichológiai Szekció: Minden, ami ember
SZERDA
9.00- 9.45 A kar általános oktatási-tudományos tevékenységének kalaidoszkópszerű bemutatása - Dr. Felvinczi Katalin
9.45- 11.15 Jogi és erkölcsi dilemmák a fenntarthatóságról - Dr. Dobai Attila Marcelián, EKTI
12.30- 15.00 Budapest szakrális térszerkezete a rendszerváltozás után - Dr. Dobai Attila Marcelián, EKTI
CSÜTÖRTÖK
9.00- 9.45 Edzésterhelés, fáradás, kipihenés, szuperkompenzáció - Dr. Boros Szilvia habil. egyetemi docens
9.45- 11.15 Sportolói kettős karrier - Dr. Faragó Beatrix, Dr. Béki Piroska, ESI
12.30- 15.00 A differenciálás elvi és gyakorlati kérdései az esztétikai sportágak oktatásában- Tehetségkiválasztás és gondozás - Dr. Borkovits Margit, ESI
PÉNTEK
9.00- 9.45 Gyermekkori mentális egészség: fókuszban a szülők- Kompetens szülők, kompetens gyerekek - Dr. Miklósi Mónika, Németh Barbara, PI
9.45- 11.15 Gyermekkori mentális egészség: fókuszban a szülők- Trükkök és technikák: nézz bele egy szülőtréningbe - Dr. Miklósi Mónika, Sulyok Rozi, PI
12.30- 15.00 Gyermekkori mentális egészség: fókuszban a szülők- Magunkat kívülről látni, másokat belülről: a mentalizáció fejlődése - Szabó Brigitta
Tanító- és Óvóképző Szekció: Sokszínű kommunikáció a pedagógiai gyakorlatban a 6-12 éves korosztályban
SZERDA
„jó szóval oktasd, játszani is engedd …”
Koósné Sinkó Judit - A kommunikációs készség fejlesztésének lehetőségei az óvodában és az iskolában drámajátékokkal
Az anyanyelv-elsajátítás hosszú folyamatában az iskolában is szükség van arra, hogy játékokkal támogassuk és segítsük a hatékony kommunikációt.
A foglalkozáson olyan játékokat próbálunk ki, melyek a mindennapokba könnyen beépíthetőek, és bármelyik tantárgy óráin használhatóak. A helyesejtési gyakorlatok mellett kipróbálunk beszédprodukciót, beszédészlelést és beszédmegértést fejlesztő játékokat is. Természetesen a nem verbális kommunikáció fejlesztésének lehetőségei sem maradnak el.
Bereczkiné dr. Záluszki Anna - Olvasóvá nevelés: kortárs gyerekirodalmi szövegek feldolgozási lehetőségei játékos tanulási környezetben
A résztvevők megismerik a kortárs gyerekirodalmi kánon jellemző tendenciáit, átfogó betekintést kapnak a legújabb gyerekkönyvek és papírszínházi mesék kínálatába. Innovatív technikákat alkalmazva kipróbálják a kreatív, élményalapú szövegfeldolgozás lehetőségeit. A közös alkotásban, a játékos tevékenységekben saját élményként megélt tapasztalatot a későbbiekben felhasználhatják a tanítási gyakorlatukban, a pedagógusi munkájukban.
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna- Hangok hálójában
A kurzus résztvevői a legkorszerűbb nemzetközi és hazai szakirodalmak, kutatások, jó pedagógiai gyakorlatok tükrében átfogó képet kapnak az ének-zenei nevelés jelentőségéről (személyiségformáló erejéről, társadalmi hátránykompenzáló-, mobilitást segítő erejéről, transzfer hatásairól), az éneklés fiziológiájáról és pszichés egészségre tett hatásairól, a zenetanulás transzfer hatásairól. Ezt követően interaktív formában, saját élményű tapasztalatszerzésre kapnak lehetőséget énekes-zenei játékokon, érzékenyítő gyakorlatokon keresztül. A kurzus célja annak a szemléletnek az erősítése, amely felismeri és tudatosan keresi a zenei nevelés általános képességfejlesztő hatására építő pedagógiai lehetőségeket.
CSÜTÖRTÖK
„Gondolkodásfejlesztés a valós és a digitális térben”
Lénárd András - Gondolkodásfejlesztés kódolással
Az előadás során az elméleti háttér mellett a kódolás gyakorlati oldalát is megismerhetik a résztvevők. Példákat láthatnak, élményeket élhetnek át a 6-12 éves korban megvalósítható kódolási feladatokkal, témahetekkel, projektekkel kapcsolatban. A téma aktualitását az adja, hogy Magyarországon ettől az évtől kezdve tananyaggá is vált a kódolás az alsó tagozaton.
Pintér Marianna- Matematikai ismeretszerzés a XXI. században
Jerom Bruner szerint a mentális reprezentációnak három alapformája különböztethető meg:
- cselekvéses reprezentáció, amelynek során környezetünk tárgyainak segítségével, konkrét tevékenységgel történik az ismeretszerzés
- képi reprezentáció, amely esetén a konkrét tárgyi tevékenységek során megszerzett ismeretekre alapozva, az ismeretszerzés szemléletes képek, elképzelt szituációk segítségével történik
- szimbolikus reprezentáció (fogalmi reprezentáció) az előző két szinten megszerzett tudást alapul használva, az új ismeretek elsajátítása már elszakad a konkrét tárgyi megvalósulásoktól. Az ismeretszerzés matematikai szimbólumok, és a nyelv segítségével történik.
A tanulás irányításakor arra kell törekedni, hogy a tanítványaink a cselekvéstől a vizualitáson át az elvont fogalmi tanulásig fejlődve fokozatosan járják végig az új ismerethez vezető utat.
A XXI. században bekövetkezett technikai fejlődés lehetővé teszi, hogy e három reprezentációs szintet kibővítsük egy negyedikkel, hiszen a digitális eszközök fejlődésével a digitális tananyagok megjelenése új reprezentációs szintet alkot. A résztvevőknek lehetősége nyílik arra, hogy egy konkrét matematikai tartalom mentén megismerjék és kipróbálják az egyes reprezentációs szinteken a fogalmak megértését segítő eljárásokat, továbbá az algoritmusok elsajátítását segítő eszközöket. Előadásunkban konkrét mintát mutatunk a megismerési folyamatban megjelenő hagyományos és digitális eszközök egymást segítő alkalmazására.
Bagota Mónika - Gondolkodásfejlesztő matematikai játékok alkotóműhely
Az óvodás és kisiskolás korú gyerekek gondolkodásfejlődését szolgáló néhány játék bemutatása, elemzése. A különféle gondolkodási módok – alkotó, analógiás, algoritmusos, logikai, rendszerező, összefüggésekben való, valószínűségi, problémamegoldó gondolkodás – és közülük a 6-12 éves korosztályra jellemzőbb módok megismerése.
Az alkotóműhely célja olyan játékok feldolgozása, amelyek elsődlegesen a gyerekek gondolati tevékenységeinek, egyes matematikai fogalmainak fejlesztését szolgálják, továbbá a gondolkodás azon összetevőinek áttekintése, tudatosítása, amelyek a matematikával való játékos foglalkozás során szerepet kaphatnak.
PÉNTEK
„Szavak másként”
Bércesi-Dienes Erika - Bábok szíves - színes szóval (180 perc)
A szövegértést segítő feladatok kreatív játékokkal, fő téma a bábozás
Bábok készítése mese részletekhez, kapcsolódva az irodalmi rész témáihoz (pl. papírszínház)
- mozgás, látvány kapcsolása a szóhoz.
Árnyba be – árnyból ki játék kézzel és bábukkal.
Fenyődi Andrea- Etika – az erkölcsi gondolkodás fejlesztése gyermekközpontú megközelítéssel
Az interaktív előadásban bemutatjuk a magyar általános iskolai etikaoktatás fő jellemzőit, céljait, kapcsolódását más fejlesztési területekhez és sajátos koncepcióját. A kilenc éve bevezetett tantárgy újdonságnak számít, és a gyermeki tapasztalatokra, alakuló világnézetre építkezve aktív, sokszínű módszertant alkalmaz. Mindez a pedagógusszerepre is hat, újfajta tanítási megközelítést igényelhet. A résztvevők megoszthatják gondolataikat a felvetett kérdésekről, a gyakorlati példák, ötletek révén pedig gazdagíthatják pedagógiai tudásukat.
Természettudományi Szekció: Vírusok és járványok a természettudományok szemszögéből
Az éhínség, a háborúk és a járványok az emberiség legfontosabb ellenségei közé tartoznak évezredek óta. Napjainkban szerencsére mindhármat jelentős mértékben sikerült visszaszorítani, ebben a sikerben a természettudományok adta megértésnek és eszközöknek meghatározó a szerepük. A 2022 évi ELTE Kárpát-medencei Magyar Nyári Egyetem programjának természettudományi részét a járványokkal kapcsolatos ismereteknek szenteljük. A Covid járvány kitörés és immár többször megélt visszatérései figyelmeztető jel mindannyiunk számára: a veszélyt amit a vírusok és az általuk okozott betegségek jelentenek nem szabad lebecsülni, akkor sem ha ma már tudásban és technológiában is sokkal fejlettebbek vagyunk mint elődeink.
A járványok megértése során kibontakozik a komplex természettudományos problémák varázslatos világa. Ebben a világban a fizikai, kémiai, biológia, matematika és földrajzi ismeretek a maguk természetes összefonódásában jelennek meg és adják meg közösen a válaszokat. A fehérjék szerkezetének felderítése és jelenlétük kimutatása, a vírusok élettani hatásainak megértése, a járványterjedés matematika modellezése, csak ebben a komplex természettudományos szemléletben lehet sikeres. Az ELTE Kárpát-medencei Magyar Nyári Egyetem hallgatói ebbe a világba kapnak bevezetőt, az érintett tudományterületek kiemelkedő képviselőinek előadásai és a velük való beszélgetések során.
ELŐADÁS TERVEK
Takács Bálint - Halotti táblázatoktól a szuperszámítógépekig: a járványok matematikai modellezésének története a kezdetektől napjainkig
Az utóbbi évek Covid-19 járványa megmutatta, hogy a járványok matematikai modellezése elengedhetetlen a vírus elleni sikeres védekezéshez. Előadásomban John Graunt halotti táblázataitól kezdve végig haladunk a matematikai epidemiológia legfontosabb állomásain: bemutatjuk a leggyakrabban használt SIR és SIS modelleket, megtudjuk, mi az a sokat emlegetett "R nulla" érték, hogy végül elérkezzünk a mai kor kihívásaihoz: a szuperszámítógépek által megoldott késleltetett parciális differenciálegyenletekhez.
Backhausz Ágnes - Járványok terjedése véletlen hálózatokon
A járványok modellezésére használt matematikai eszközök között fontos szerepe van a véletlen modelleknek, véletlen hálózatoknak. Ebben a megközelítésben az egyének közötti kapcsolatok rendszerét véletlenszerűen alakítjuk ki, úgy, hogy ez minél jobban hasonlítson a valóságban megfigyelt hálózatokhoz, ezután pedig a járvány terjedése is egy véletlen folyamattal írható le. Az előadásban áttekintjük, hogy a hálózatokon terjedő véletlen járványterjedést milyen tényezők befolyásolják legjobban, ebből mire következtethetünk például az oltások sorrendjének kialakításánál, és hogy milyen szerepe van annak, ha maga a hálózat is véletlenszerű.
Ari Eszter - A magyarországi COVID-járványt meghatározó vírusváltozatok genetikai vizsgálata
Kun Ádám - Átlag Ármin kalandjai a járványgörbén innen és hullámokon túl
A járványok lefolyását, ahogy ökológiában a populációk növekedését és kölcsönhatásait, tömegjelenségként írhatjuk le. A tömegjelenség átlagolást jelent, azaz átlagos emberek és átlagos kórokozók dinamikáját vizsgáljuk. Ezek az egyszerű(bb) modellek is érthetővé tehetnek jelenségeket, amelyeket most – sajnos – testközelből is megfigyelhettünk. Ilyen megérthető jelenség a járványhullámok kialakulása vagy az időbeli késleltetés a fertőzöttek felfutása és a kórházban ápoltak száma között. A S(E)IR kompartmentmodellekben differenciálegyenletek írják le a fogékonyak (Susceptible), kitettek (Exposed), fertőzők (Infectious) és gyógyultak (Recovered) dinamikáját.
A modellek természetesen bonyolíthatóak a kórokozó, az általa okozott betegség és az emberi populáció viselkedésének egyre pontosabb és több részletre kitérő ismeretében. A modellek viszont csak annyira lehetnek jók, amennyire a betáplált adatok. Azaz, ha elég jól ismerjük a kórokozót, a betegséget és a népesség viselkedését (és viselkedésének változását), akkor jobban tudjuk előre jelezni a közeljövő történéseit.
A VIII. Kárpát-medencei Szakkollégiumi Konferencia Szekció
A VIII. Kárpát-medencei Szakkollégiumi Konferencia szakmai programjába kizárólag azon külhoni hallgatók jelentkezését várjuk, akik saját kutatási témájuk eredményeit kívánják bemutatni a szélesebb nagyközönség előtt legfeljebb 20 perces előadásban az alábbi tudományterületekről: bölcsészettudomány, természettudomány, társadalomtudomány, gazdaságtudomány, orvostudomány, pedagógia, informatika.