Szexuális felvilágosító tananyag készült az ELTE-n

Mint Zsákai Annamária, az ELTE Embertani Tanszék habilitált docense, a kutatócsoport vezetője elmondta, az általános és középiskolai oktatásban tanító tanárok számára elérhető segédanyagok száma a szexualitás témakörében még mindig minimális. Korábban intimitás-coaching szakértők, szexuálpszichológusok egyénileg és szakmai csoportokba szerveződve kínáltak szexuális felvilágosító programokat az iskoláknak, legtöbbször nem ingyenesen, hanem komoly összegekért. Ezért is fontos, hogy megjelent és mindenki számára ingyenesen elérhető a kutatócsoport által összeállított, új, elektronikus tananyag, amelynek segítségével a remények szerint még az egészségmagatartás fejlesztésében esetleg jelenlévő esélyegyenlőtelenséget is lehet csökkenteni.
A tananyag tematikájában és eszközarzenáljában is innovatív.
A szexuális felvilágosítás minden fontos témakörét lefedi, nem csak a fogamzásgátlás és tiniterhesség témakörére koncentrál. Célja a kutatócsoport felmérése alapján beazonosított leggyakoribb tévhitek eloszlatása, a diákokban felmerülő kérdések megválaszolása. Az egyes témaköröket részben hagyományos módon (szövegekkel, ábrákkal, tanári segédletekkel), részben a diákok számára ma élvezetesebb eszközökkel (narrált animációkkal, szabadulószobával) mutatják be, a témakörökhöz gyakorlófeladatok kapcsolódnak, a diákokat szószedet segíti a definíciók közötti eligazodásban. A tananyag számítógépen is tökéletesen használható, de igazából okostelefonokra optimalizálták.
A kutatók a munkát online kérdőíves felméréssel kezdték. Az összegyűlt válaszok elemzése során megállapították, hogy a 9-13 éves gyermekek nagyobb valószínűséggel a családtagoktól és szakértőktől, míg a 14-18 évesek inkább a barátoktól és a médiából tájékozódnak az egészség, a nemi érés, az egészségkockázati magatartás, a közösségimédia-használat, a környezettudatosság témakörökben, és
a fiúk nagyobb valószínűséggel választják a médiát információforrásként, mint a lányok.
Fény derült arra is, hogy a konvencionálisabb életmódot folytató serdülők kevesebb ismerettel rendelkeznek a közösségi média tudatos használatával kapcsolatban, a 9-13 évesek pedig több tévhittel rendelkeznek a vizsgált témákban, mint a 14-18 évesek, különösen a szexualitással, nemi éréssel kapcsolatban.
Az elektronikus tananyagot eddig a gimnáziumokban tanító kollégák és az egyetem tanárszakos szakdolgozó hallgatói az általuk tanított osztályok biológiaóráin próbálták ki, és a pedagógusok, illetve a diákok visszajelzései alapján folyamatosan bővítik, alakítják. Már kiegészítették a fogalomjegyzéket, a tanári segédletet, beépítettek egy új fejezetet az önvizsgálatról, bővítették a gyakorlófeladatok számát, megjelenítettek egy gondolattérképet. Javítottak a tananyag megjelenésén, a honlapsablonon, a legördülő menüsoron, a színvilágon is.
A tananyagfejlesztői munkát, az ehhez kapcsolódó kutatást a Magyar Tudományos Akadémia Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program támogatta. Az elkészült tananyag az alábbi linken mindenki számára ingyenes elérhető.