Új kutatásokat valósít meg a TINLAB
A négy intézmény (Miskolci Egyetem, Pannon Egyetem, Hárfa Alapítvány, valamint a konzorciumvezető ELTE) összefogásával megvalósuló TINLAB-program fókuszterületei a digitalizáció társadalmi hatásai; a kultúra, a kompetencia és a humán tőke; a társadalmi innovációs módszertanok meghatározása; valamint az életminőséget javító társadalmi innovációkat érintő K+F projektek. A tudáscentrum kizárólag olyan KFI tevékenységeket valósít meg, amelyek
valódi társadalmi kihívásokra keresnek tudományos igénnyel megalapozott válaszokat.
A fenti célokkal összhangban új tevékenységek indulhatnak, valamint az előző időszak néhány sikeres pilot projektje is folytatódhat. A programok széles spektrumot fednek le: többek között foglalkoznak támogatott lakhatási szolgálatásokkal, közösségi alapú kreatív ipari megoldásokkal, település- és térhasználattal, valamint a vadonélő állatok belterületi megjelenésével kapcsolatos konfliktusokkal.
A kutatók arra is kíváncsiak, hogy a jövő munkáltatói milyen kompetenciákat várnak a munkavállalóktól, milyen munkahelyi innovációk lehetségesek és hogyan lehet inkluzív munkahelyi közösségeket fejleszteni. Vizsgálják a felsőoktatási hallgatók vállalkozási attitűdjeit, a hazai társadalom digitális intelligenciáját is és a tényellenőrzést segítő oktatási anyagokat tesznek közzé.
A gyógypedagógia területén több innovatív diagnosztikus módszer fejlesztése zajlik, külön figyelmet fordítanak az óvodások kognitív fejlődésére, az autizmussal élő gyermekek, valamint a sajátos nevelési igényű tanulók és környezetük támogatására, és vizsgálják a kultúrafogyasztás és a mentális egészség kapcsolatát is.
A kutatók foglalkoznak a társadalmi szövetségek szerepével, a társadalmi innovációs hatásmérési módszertanok fejlesztésével, a megújuló kérdőíves adatgyűjtési módszerekkel, valamint a jövőtechnológiák társadalmi elfogadottságával.
A megvalósuló KFI tevékenységek vezetői:
- Arapovics Mária (ELTE Társadalomtudományi Kar)
- Bogdány Eszter (Pannon Egyetem)
- Csabai Lucia (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar)
- Dúll Andrea (ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar)
- Fehér Helga (Pannon Egyetem)
- Fehérvölgyi Beáta (Pannon Egyetem)
- Hubai László (ELTE Társadalomtudományi Kar)
- Kolosai Nedda (ELTE Tanító- és Óvóképző Kar)
- Lehmann Miklós (ELTE Tanító- és Óvóképző Kar)
- Marton Klára és Kas Bence (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar)
- Mélypataki Gábor (Miskolci Egyetem)
- Mohai Katalin (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar)
- Obermayer Nóra (Pannon Egyetem)
- Perlusz Andrea és Dukic Monika (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar)
- Stefanik Krisztina (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar)
- Svraka Bernadett (ELTE Tanító- és Óvóképző Kar)
- Szabó Balázs (Miskolci Egyetem)
- Szeitl Blanka (ELTE Társadalomtudományi Kar)
- Szekeres Ágota (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar)
- Tausz Katalin (ELTE Társadalomtudományi Kar)
A TINLAB-program a tavalyi év második felétől a Helyreállítási és Ellenállósági Terv részeként zajlik. A tervek szerint – a 2022-es évhez hasonlóan – 2023 nyarán workshopon is bemutatják a kutatások újabb eredményeit.
Jelen publikáció/kutatás a Miniszterelnökség – Nemzeti Hatóság – képviseletében a Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Hivatal által támogatott RRF-2.3.1-21-2022-00013 azonosító számú "Társadalmi Innovációs Nemzeti Laboratórium" című projekt keretében jött létre