„De jó, Anna, nagyon vártunk már!”

2022.03.23.
„De jó, Anna, nagyon vártunk már!”
Több száz ELTE-s hallgató vesz részt abban az országos mentorprogramban, amelyben hátrányos helyzetű kisiskolásokat segítenek Nógrád és Pest megyei iskolákban. A Tanítsunk Magyarországért! programban részt vevő mentorokkal és partneriskolai pedagógusokkal beszélgettünk.

Az országos projekt célja, hogy a nehezebb helyzetben lévő hazai kistelepüléseken lakó gyermekeknek is biztosítsák annak a lehetőségét, hogy sikerrel boldoguljanak az életben. Az általános iskolás tanulók mellé szegődő mentorok abban támogatják őket közös tanulással és élményekben gazdag programokkal, hogy kihozzák magukból a maximumot.

A Dányi Széchenyi István Általános Iskolában jelenleg 22 ELTE-s mentor vesz részt az iskola mindennapjaiban, a hallgatók az egyéni fejlesztések, hospitálási feladatok mellett kirándulásokat és különleges programokat is szerveznek a gyerekeknek. Podmaniczky Ágnes elmondta, hogy a dányi gyerekek gondoskodó, szerető családtagokként tekintenek a mentorhallgatókra, a szülők is bizalommal fogadják őket. Az intézményvezető hangsúlyozta, hogy a program hozzájárul a diákok érzelmi fejlődéséhez, és kiemelt szerepet tölt be az intézmény inkluzív iskolai programjának megvalósításában is.

A mentorhallgatók különböző motivációkkal érkeznek a programba. Magyar Boglárka pedagóguscsaládban nőtt fel, Schwarcz Anna gyógypedagógiai, míg Sziládi Róbert ifjúságsegítői háttérrel kezdte el a mentorprogramot. A mentorok kiemelték, hogy a program során rengeteget tanulnak önmagukról is, sokszor spontán módon alakulnak a foglalkozások, olyan helyzetekben kell kreatívan helytállniuk, amelyeket nem tanítanak az egyetemi tankönyvek.

Schwarcz Anna mentoráltjai pályaválasztás előtt állnak, az egyetemi hallgató büszkén mesélte, hogy mindhárom mentoráltja "továbbtanul, és a hozzájuk leginkább passzoló szakma felé veszik az irányt”. Magyar Boglárka karácsonykor 117 dejtári gyermek ajándékozását szervezte meg. „Elképesztő ereje volt akkor a szeretetnek, és nagyon hálás voltam, a gyerekek azóta is megölelnek, ha meglátnak a folyosón” – mondta. Sziládi Róbert az ecsegi fiatalokkal foglalkozik, bízik abban, hogy minden leendő pedagógus számára megadatik az az érzés, hogy számítanak rá és a munkájára a rá bízott tanulók. 

A mentorok szerint a program megerősíti őket abban, hogy érdemes egyéni fejlesztéseket, különleges programokat ajánlani a gyerekeknek, hiszen hónapról hónapra tapasztalják, hogy a kisdiákok egyre érdeklődőbbek és magabiztosabbak lesznek. Fontos szempont az is, hogy a mentorok egyszerre lesznek egy pedagógiai közösség és egy település életének szereplői, a sokszínű feladatok rengeteg kreativitást, szakmai-mentális felkészültséget igényelnek. A hallgatók egy féléves felkészítő kurzus után kezdik el a mentorálást. A szervezők minden félévben várják új hallgatók jelentkezését az ELTE bármely karáról.

Egyetemünkön 2020-ban indult el a program, és azóta 2021-ig összesen 520 mentorhallgató bizonyította, hogy a hallgatóink nemcsak a tanulmányokban, hanem a társadalmi felelősségvállalásban is élen járnak. A programot az ELTE-n a Tanárképző Központ koordinálja, Antalné Szabó Ágnes szakmai vezetésével.

Fotók: Schwarcz Anna