Hogyan írjunk tanulási eredményeket a generatív mesterséges intelligenciával?

Chogyelkáné Babócsy Ildikó | 2024.04.11.
Hogyan írjunk tanulási eredményeket a generatív mesterséges intelligenciával?
A nagy nyelvi modellek egy évvel ezelőtti színpadra lépésük óta komoly népszerűségnek örvendenek a felhasználók körében. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően felhasználhatóságuk egyre szélesebb körben nyújt segítséget – amennyiben mind a felhasználás körét, mind a rendszer számára nyújtott inputokat sikerül megfelelően behatárolni.

Sokak számára ma már csak az a kérdés, hogy a mesterséges intelligencia használatával mi a célja: kiváltani szeretné vele a munkáját, vagy megkönnyíteni, támogatni? Ugyanígy sokszor felmerülő kérdés, hogy használhatjuk-e ezeket a modelleket olyan helyzetben, amikor saját tudásunkkal nem tudjuk validálni az eredményt – és ha igen, hogyan? Cikkünkben ezekre keresünk választ, egy minden oktató számára fontos, de nem feltétlenül a szakterülete körébe tartozó példán – a tanulási eredmények írásán – keresztül.

Tanulási eredményekben határozzuk meg egy szak, képzés, vagy akár egyetlen óra kimeneti követelményeit: vagyis azt, milyennek szeretnénk látni a hallgatót az adott tanulási egység elsajátítását követően – minden egyetemi tantárgy esetében olyan tanulási eredményeket kell kijelölnünk, amelyek támogatják a szak képzési és kimeneti követelményrendszerében meghatározott céljainak elérését.

Tegyük fel, hogy azt kaptuk feladatnak: írjunk/gondoljuk újra a tanulási eredményeket az egyik kurzusunkhoz! Ez pedagógiai végzettséggel sem mindig egyszerű munka. ELTE-s oktatóink számára hamarosan elérhető, „Tanulási eredmény alapú pedagógiai tervezés” című, hatórás self paced kurzusunk szakszerű segítséget nyújt oktatóinknak – a kurzusban megérthetik és elsajátíthatják a sok szempontnak egyszerre megfelelő tanulási eredmények írásának képességét. Ebben a cikkben pedig azt járjuk körül, hogyan érdemes irányítani a nagyobb nyelvi modelleket, ha szeretnénk használni a segítségüket, de még nem rendelkezünk kiforrott tudással a tanulási eredmények írása terén.

Hogyan adjuk meg a promptot?

Az elmúlt időszak tapasztalatai megtanítottak bennünket arra, hogy a generatív mesterséges intelligencia használatánál az emberi beavatkozás kulcsfontosságú: a program válaszának színvonalát meghatározza a prompt(ok) minősége, és nem maradhat el a folyamat végén annak ellenőrzése, hogy a válasz tartalmaz-e pontatlanságot, hibás állítást, kitalációt. Számít maga az eszköz is: a három legnagyobb ingyenesen hozzáférhető rendszer közül ChatGPT 3.5 nincs összekötve az internettel, így válaszait a legjobban felépített prompt esetén is korlátozza „tudása”: a program adatokkal való feltanítása pillanatnyilag 2022 januárjáig tart. Ha tehát a ChatGPT-t hívjuk segítségül, és olyasmit várunk el tőle, ami ezt követően jött létre (például szakunk legfrissebb, 2023-ban változtatott képzési követelményeinek ismeretét és használatát), akkor ezeket az információkat meg kell neki tanítanunk.

Mivel a saját szakterületünkön igen, de a tanulási eredményekhez kapcsolódó szaktudással nem feltétlenül rendelkezünk, bármelyik modellel könnyen validációs problémákba ütközhetünk – ha csak tanulási eredmények írására kérjük, honnan fogjuk tudni, hogy jól oldotta-e meg a feladatot? További tájékozódás nélkül sehonnan – ezért nem is így érdemes használni. Azonban ha a prompt megírásakor „pedagógiai szakértő” szerepbe helyezzük az eszközt, és megadjuk, milyen forrásokat használjon fel a válaszához, könnyebben fogjuk tudni ellenőrizni válaszait (még ha teljesen biztosak továbbra sem lehetünk abban, hogy releváns válaszokat nyújt majd).

A szerep és a források mellett sok időt spórolhatunk konkrét kérdésünk kisebb lépésekre bontásával is: például elsőként tájékozódjunk arról, a prompttal kellően be tudjuk-e szűkíteni a program számára a felhasználható információk körét – vagyis mielőtt „kiadnánk” a konkrét feladatot, felmérjük, értékelhető-e az anyag, amivel dolgozni fog. A modellekkel való chatelés lehetősége (sőt, a promptok utólagos szerkesztése) lehetővé teszi a lépésenkénti haladást, finomítást, annak folyamatos ellenőrzését, hogy egy kontextusban vagyunk-e a programmal. Jelen cikkben az áttekinthetőség érdekében egy „megaprompttal” dolgozunk, ami sok kisebb beszélgetésláncból csiszolódott egy használható, összetett utasítássá.

Ha a cikkben előforduló, mesterséges intelligenciához fűződő fogalmak, módszerek ismeretlenek az Ön számára, de szívesen tanulna a generatív mesterséges intelligencia működéséről és használatának alapjairól, valamint a promptolás technikájáról, ajánljuk figyelmébe (ELTE-s oktatóink számára elérhető) „Egy prompt és más semmi…?” képzésünket.

A megaprompt

Mindhárom modell az alábbi prompt angol verzióját kapta utasításnak. A táblázatban összehasonlíthatjuk a rendszerek válaszait, a programok nevére kattintva pedig megtekintheti a teljes beszélgetéseket.

„Ön olyan pedagógiai szakértő, aki az összes hatályos EKKR és a Magyar Képesítési Keretrendszer szakértője.

  1. Foglalja össze magyar nyelven, mit tud a tanulási eredményekről, és milyen információkra van szüksége ahhoz, hogy a felsőoktatásban oktatott tantárgyamhoz releváns tanulási eredményeket írjon.
  2. Használja az MKKR-t, illetve az ELTE PPK honlapján található vonatkozó dokumentumokat: segítsen megírni a pedagógia BA szak didaktika tantárgyának tanulási eredményeit. 6 tanulási eredményre van szükségem, kezdje a tanulási eredmények felsorolásával: 2 ismeret, 2 készség és 2 attitűd.
  3. Vegyük az első tanulási eredményt. Értékelje táblázatban, hogy ez a tanulási eredmény SMART-cél-e, és ha nem, javítsa ki, hogy azzá váljon. Ha javít, akkor a javított változatot használja a továbbiakban válaszai alapjául.
  4. Milyen tanulási tevékenységekkel tudnám biztosítani, hogy a tanulók elérjék ezt a tanulási eredményt?”
  ChatGPT Copilot (jegyzetfüzet) Gemini
1. A tanulási eredmények azok a megfogalmazott célok, melyeket a tanulási folyamat végére el kell érnie a hallgatónak. Ezek a célok hozzájárulnak ahhoz, hogy a hallgatók fejlesszék tudásukat, készségeiket és attitűdjeiket. A releváns tanulási eredmények megfogalmazásához szükséges információk közé tartozik a tantárgy tartalma, céljai, az elvárt szint, valamint a hallgatók előzetes tudásának és képességeinek figyelembevétele.

A tanulási eredményekről és a releváns tanulási eredmények megírásához szükséges információkról

 

A tanulási eredmények a tanulási folyamat eredményeként elvárt tudásra, készségekre és kompetenciákra vonatkoznak. A tanulási eredmények kidolgozásához szükséges információk közé tartozik a tanítandó tárgy tartalma, a tanulók jelenlegi tudásszintje, a tanulási célok, és az, hogy milyen szintű mesterségbeli tudást vagy készséget kell a tanulóknak a tanulmányok befejezésekor bemutatniuk.

Tanulási kimenetek a felsőoktatásban

A tanulási kimenetek olyan kijelentések, amelyek megfogalmazzák, hogy a hallgatók mit tudnak majd, mit értenek meg és milyen képességekre tesznek szert a tanulási folyamat végére. A kimeneteknek a hallgatóközpontúaknak kell lenniük, vagyis azt írják le, hogy a hallgatók mit fognak tudni tenni, nem pedig azt, hogy az oktató mit fog tanítani.

A releváns tanulási kimenetek megírásához a következő információkra van szüksége:

A tárgy neve és kódja

A kreditérték

A tanulási célok (mit szeretne elérni a tárggyal?)

A hallgatók előzetes tudása

A tantárgy helye a képzési programban

2. A pedagógia alapszak Didaktika tantárgyának tanulási eredményeinek megfogalmazása az alábbiak szerint: A pedagógia BA didaktika kurzusának tanulási eredményei: Az alábbiakban találhatók a tanulási eredmények, amelyeket a MKKR és az ELTE PPK weboldalán található releváns dokumentumok alapján állítottam össze: A pedagógia BA szak Didaktika kurzus tanulási kimenetei az MKKR és az ELTE PPK alapján:
2.1

Tudás:

  • Ismeri a pedagógiai folyamatok elméleti alapjait.
  • Áttekintést nyújt a különböző pedagógiai módszerekről.

Tudás:

  • Ismerje a didaktika alapvető fogalmait és elméleteit.
  • Értse a tanítási módszerek és stratégiák alkalmazásának jelentőségét a tanulói eredmények előmozdításában.

Tudás:

  • A hallgató ismeri a didaktika alapfogalmait és az oktatás elméleti modelljeit.
    • A hallgató ismeri a különböző tanulásirányítási módszereket és azok alkalmazási lehetőségeit.
2.2

Készségek:

  • Képes alkalmazni a pedagógiai elméleteket a gyakorlatban.
  • Képes tervezni és kivitelezni hatékony oktatási módszereket.

Készségek:

  • Képes legyen alkalmazni a didaktikai elméleteket és módszereket a tanítási gyakorlatban.
  • Képes legyen kritikusan értékelni és alkalmazni a didaktikai kutatás eredményeit a tanítási gyakorlat fejlesztésében.

Készség:

  • A hallgató képes önállóan didaktikai tervező munkát végezni.
  • A hallgató képes a tananyagot a különböző korosztályok sajátosságaihoz igazítani.
2.3

Attitűdök:

  • Nyitott a változatos pedagógiai megközelítésekre.
  • Elkötelezett a folyamatos pedagógiai fejlődés mellett.

Attitűdök:

  • Mutasson nyitottságot és rugalmasságot a didaktikai módszerek és stratégiák alkalmazásában.
  • Legyen elkötelezett a folyamatos szakmai fejlődés és a didaktikai gyakorlatok innovatív alkalmazása iránt.

Attitűd:

  • A hallgató elkötelezett a folyamatos szakmai fejlődés iránt.
  • A hallgató nyitott az új pedagógiai módszerek megismerésére és alkalmazására.
3.

Először tekintsük át az első tudás alapú tanulási eredményt és ellenőrizzük, hogy SMART cél-e:

Tanulási eredmény: "Ismeri a pedagógiai folyamatok elméleti alapjait."

SMART cél:

  • Specifikus: A tanuló pontosan tudja, mely pedagógiai folyamatokról van szó.
  • Mérhető: Megállapítható, hogy a hallgató mennyire ismeri az elméleti alapokat.
  • Elérhető: A hallgatók számára elérhetővé tehető az elméleti alapok tanulmányozása.
  • Releváns: Fontos, hogy a hallgatók megértsék a pedagógiai folyamatok hátterét.
  • Időzített: A tanulmányok során megfelelő időt biztosítanak a pedagógiai folyamatok elméleti megértésére.

Az első tudás eredményének értékelése: Az első tudás eredmény ("Ismerje a didaktika alapvető fogalmait és elméleteit") a SMART célok szerint értékelve:

SMART Elem / Értékelés / Indoklás

  • Specifikus: Igen. A tanulási eredmény egyértelműen meghatározza, mit kell a tanulónak tudnia.
  • Mérhető: Igen. A tanuló tudását tesztekkel és vizsgákkal lehet mérni.
  • Elérhető: Igen. A tanulási eredmény elérhető a tanulók számára a tanfolyam keretein belül.
  • Releváns: Igen. A tanulási eredmény releváns a didaktika kurzushoz.
  • Időben meghatározott: Igen. A tanulási eredményt a tanfolyam végére kell elérni.

Az első tanulási kimenetet SMART módszerrel történő értékelése

Eredeti tanulási kimeneti: A hallgató ismeri a didaktika alapfogalmait és az oktatás elméleti modelljeit.

Nem SMART, mert nem elég konkrét és nem tartalmazza az értékelés módját.

Javított tanulási kimeneti (SMART): A hallgató az év végére képes lesz felsorolni és definiálni a didaktika 10 legalapvetőbb fogalmát, valamint képes lesz összehasonlítani és különbséget tenni az oktatás 3 leggyakoribb elméleti modellje között szóbeli vagy írásbeli számonkérés keretében.

4.

A hallgatók ezt a tanulási eredményt elérhetik az alábbi tevékenységekkel:

  • Előadások és szemináriumok látogatása a pedagógiai elméletekről.
  • Gyakorlati példák elemzése és viták az elméleti alapokról.
  • Olvasmányok és kutatások a pedagógiai irodalomban.

A tanulási eredmény elérésének biztosítása, mérés és értékelési skála

A tanulási eredmény elérésének biztosítása érdekében a tanulók részt vehetnek:

  • előadásokon,
  • szemináriumokon,
  • csoportos projekteken
  • és önálló kutatásokon.

Tanulási tevékenységek, mérési módszerek és értékelési skála az első tanulási kimenethez

Tanulási tevékenységek:

  • Előadások a didaktika alapfogalmairól és az oktatás elméleti modelljeiről
  • Szemináriumi munka a didaktikai fogalmak elemzésével
  • Csoportos projekt az oktatási modellek összehasonlításáról
  • Beadandó dolgozat a didaktika alapfogalmainak definiálásával

Tapasztalatok

A válaszok alapján a feladatot legtöbbször a Gemini teljesítette a legjobban – miért mutatjuk meg mégis mindhárom modell válaszait a cikkben? Amikor nem vagyunk olyan mélységű tudás birtokában, hogy magabiztosan tudjuk validálni a mesterséges intelligencia által generált válaszokat, segítségünkre lehet az is, ha ugyanazt a promptot több rendszer számára is megadjuk, majd az eredményeket összehasonlítjuk. Elsőre nagyobb munkának tűnik, de valójában befektetés: hamarabb láthatóvá válnak a kérdéses pontok, ha többszörös ellenőrzés alá vetjük őket, és alapvető célunk a minőségi munka létrehozása, így a validálás lépését nem hagyhatjuk ki a folyamatból. További haszon lehet, ha a nyelvi modellek használatával kapcsolatos attitűdünkbe saját kompetenciáink fejlesztését is beemeljük munkánk könnyítésének igénye mellé: ezzel a hozzáállással a mesterséges intelligenciára nem úgy fogunk tekinteni, mint egy rendszerre, ami esetlegesen képes az általunk adott feladatok megoldására, hanem olyan eszközként, amivel kölcsönösen tanítjuk egymást, és ebben a tanulási folyamatban rendszeresen emelkedik a közösen végzett munkánk minősége.

A validálás mellett fontos érv a programok párhuzamos használatában (vagyis amikor azon gondolkodunk, hogy melyik eszköz(öke)t válasszuk, a „vagy” helyett az „és” legyen döntésünk egyik kulcseleme), hogy gazdagíthatja munkánk színvonalát a többféle nézőpont.

Amikor egyszerre több rendszerrel is dolgozunk, lehetőségünk van erősségeikre fókuszálni és kihasználni azokat: a Copilot által felhasznált és hivatkozott 24 releváns weboldal (lásd a linken elérhető beszélgetést) újabb segítség számunkra a validáláshoz – kattintással ellenőrizni tudjuk az válasz helyességét. Mivel a három rendszer közül ez hoz egyedül stabilan hivatkozást, érdemes bevennünk a munkafolyamatba – hiszen az adott weboldalakon a másik két modell válaszainak (vagy a három válasz egyenetlenségéből gyanúsan következő hibáknak) felülvizsgálatához is jól használhatók az összegyűjtött releváns források.

Amennyiben kedvet kapott hozzá, hogy kipróbálja saját tantárgyában a generatív mesterséges intelligenciával támogatott tanulási eredmények írását, használja bátran a cikkben szereplő prompt alábbi sablonját. A prompt szabadon alakítható, a <jelek közötti részt> minden esetben szükséges felülírni az Ön személyre szabott igényeivel (a zárójeleket pedig törölni):

You are a pedagogical expert who is an expert in all the EQFs in force and the Hungarian Qualifications Framework. Reply in Hungarian, please.
  1. Summarise what you know about learning outcomes and what information you need to write relevant learning outcomes for my subject taught in higher education.

  2. Use MKKR, and the relevant documents on the webpage ELTE <kar neve>: help me write the learning outcomes of the <kurzus címe> course of the <kurzus szintje szintje> in <szak neve>. I need 6 learning outcomes, start by listing the learning outcomes: 2 knowledge, 2 skills and 2 attitudes.

  3.  Look at the first knowledge outcome. Assess in a table whether this learning outcome is a SMART target, and if not, correct it to make it so. If you correct, use the corrected version as the basis for your answers.

  4. Answer the following questions:

What learning activities could I use to ensure that students achieve this learning outcome?

How can I measure whether my students have achieved this learning outcome?

Which assessment scale would you recommend for this learning outcome? Detail the scoreboard at 5 levels.

Szívesen fogadjuk visszajelzését, javítási / prompt-tökéletesítési javaslatait, tapasztalatait, illetve válaszolunk ELTE-s oktatóinknak felmerülő kérdéseire akár konzultáció keretében is.