Interaktív előadást támogató digitális megoldások 3. - reflexiók megismerése

Dr. Misley Helga | 2021.09.16.
Interaktív előadást támogató digitális megoldások 3. - reflexiók megismerése
Korábbi vonatkozó cikkünkben bemutattuk, hogy milyen interaktív megoldásokat alkalmazhatunk az ismeretanyag elmélyítésére, a tanultak alkalmazására. Jelen írásunkban az interaktív előadások cikksorozat zárásaként az előadással kapcsolatos hallgatói reflexiók megismerésének, a tanultak ismétlésének, gyakorlásának lehetőségei kerülnek áttekintésre.

Egy előadás típusú óra lezárása ideális esetben nem a kivetített PPT 40. diáján lévő 20. sor felolvasásának megszakadásával törik meg (és maradt még hátra legalább 40), hanem valamilyen, az adott témát levezető, lezáró, esetleg átvezető tevékenységgel. Ennek megvalósításához szintén többféle különböző digitális megoldást használhatunk. Ezek közül néhánnyal már találkozhattunk korábbi cikkjeinkben is, mely azt is jelenti, hogy egy adott online platformot különböző pedagógiai célokból, az előadás különböző szakaszaiban igen különbözőképpen használhatunk fel. Szinte csak a technikai korlátok és a kreativitásunk szab határt. A következőkben tekintsünk át néhány, a hallgatók előadással kapcsolatos reflexióinak megismerését, a tanultak ismétlését, gyakorlását támogató digitális megoldást, majd egy-egy konkrét példát azok konkrét felhasználására!

A hallgatók előadással/órával kapcsolatos reflexióinak megismerése, a tanultak ismétlése, gyakorlása

Padlet Mentimeter* Google Jamboard

 

Az ELTE előfizetéssel rendelkezik a Mentimeter Canvas-szal is jól kommunikáló alternatívájára, a Wooclapre. Kérjük, hogy fontolja meg ennek használatát, hogy korlátok nélkül használhassa ki az Egyetem előfizetését. Bővebb információ a használatról: Interaktív prezentációk a Wooclap alkalmazással c. self paced kurzusunkban. Jelentkezés

Padlet – Mi jellemzi a felületet? (Tóth-Mózer és Misley, 2019 nyomán)

  • Online parafatáblához, hirdetőtáblához hasonlítható interaktív felület.

  • A Padletet a hallgatók és az oktató(k) feljegyzések, ötletek, kérdések közzétételére használhatják, amely egy közös platformon érhető el és közösen szerkeszthető.

  • Egy Padlet hallgatók és oktató(k) által közzétett kérdéseket, válaszokat, jegyzeteket, linkeket, videókat, képeket és feltöltött fájlokat (pl. Word, PPT) is tartalmazhat.

Padlet – Segédanyagok, oktatóvideók:

Mentimeter – Mi jellemzi a felületet? (Tóth-Mózer és Misley, 2019 nyomán)

  • Interaktív prezentációkészítő alkalmazás, melybe az oktató az előadás szöveges és képi tartalmát kiegészítő, tanulói aktivitást igénylő feladatokat, tevékenységeket (pl. szavak beírása, szavazás stb.) integrálhat.

  • Könnyen és gyorsan előkészített formájú kérdések vagy akár helyben létrehozható kérdések.

  • Egy teljes hallgatói csoport (pl. 200 fős) egyszerre egyidőben tud választ adni.

  • Egyéni, páros és csoportos munkát is lehetővé tesz (tanulásszervezés kérdése, a felületnek nincs ilyen funkciója).

  • A különböző típusú kérdésekhez képet is integrálhatunk.

Mentimeter – Segédanyagok, oktatóvideók:

Google Jamboard – Mi jellemzi a felületet? (Tóth-Mózer és Misley, 2019 nyomán)

  • A Jamboard egy online digitális tábla, ahová képet, linket, szöveget, post-it-eket tudunk feltölteni, beépíteni.

  • A hallgatók és az oktató(k) feljegyzéseket, ötleteket, kérdéseket is közzétehetnek a felületen.

  • Egyéni, páros és csoportos munkát is lehetővé tesz (tanulásszervezés kérdése, a felületnek nincs ilyen funkciója).

Google Jamboard – Segédanyagok, oktatóvideók:

Példák a Padlet előadás keretében felhasználására:

  1. Az előadás utolsó 8-10 percét szánjuk a hallgatói visszajelzésekre! Kérjük meg az előadásunkon résztvevő hallgatókat, hogy egy általunk előre előkészített Padlet felületre (a linket kivetítjük) írjanak le 3 olyan dolgot, amit a mai alkalommal megtanultak! Amennyiben van kérdésük, azt is jegyezzék fel. Ha akarjuk, a felületre névtelenül – de névvel is – tudnak posztolni a hallgatók. Kérhetjük tőlük azt is, hogy a tartalom mellett néhány szóban jelezzenek vissza az előadásunkra, annak módjára, érthetőségére és tartalmára, valamint a felépítettségére is!

  2. Az előadás után kérjük meg a hallgatókat, hogy otthon gondolják át az előadás(ok) során elhangzott információkat, az ezek kapcsán végzett órai tevékenységeket, és fogalmazzanak meg egy-egy nagyobb tanulságot a témával kapcsolatosan! Jegyezzék fel a Padlet egy-egy post-it-jére és töltsenek fel hozzá egy interneten talált képet (hivatkozással) vagy készítenek saját ábrát!

Példák a Mentimeter előadás keretében felhasználására:

  1. Az előadás utolsó 8-10 percét szánjuk a hallgatói visszajelzésekre! Kérjük meg az előadásunkon résztvevő hallgatókat, hogy válaszolják meg a Mentimeter segítségével, hogy melyek azok a kulcsfogalmak (pl. 3-5 db), amelyek számukra az előadás témájával kapcsolatosan a leginkább fontosak! Ebből a Mentimeter szófelhőt készít, melynek segítségével képet kapunk a hallgatók által fontosnak tartott kulcsfogalmakról, s arról is, hogy az előadásunkból mi maradt meg leginkább a résztvevőknek.

  2. Az óra keretében az előző órák tartalmaihoz kapcsolódóan is feltehetünk ismétlő kérdéseket. A Mentimeter segítségével például arra is kérhetjük a hallgatókat, hogy az általunk előre megadott állításokat rendezzék időrendi sorrendbe, vagy éppen négy állítás közül válasszák ki a helyes állítást. A kapott válaszokra építhetjük az előadásunk új témáját.

Példák a Google Jamboard előadás keretében felhasználására:

  1. Az előadás során – kisebb létszámú (3-6 fő) – csoportokat alakítunk ki (vagy sorsolunk ki) a hallgatók között. Az előadás témájának bemutatását követően arra kérjük a csapatokat, hogy az általunk előre előkészített Google Jamboard felületen válasszák ki a szerintük leginkább kifejező képet, állítást (lásd vacsorás képernyőkép) és post-it-tel jelöljék meg azt! Szóban indokolják meg, hogy miért az adott képre esett a választásuk. Mindez egy jó beszélgetést tud generálni mind a kiscsoportos beszélgetés, ötletelés során, mind pedig a frontálisabb közös megbeszélés alkalmával.
    Tipp: Amennyiben az előadás témája az angol irodalom, úgy fel lehet tenni a kérdést, hogy: "Ki volt a korszak legnagyobb költője, és miért ő/ők?" - (őket illusztráló portrékkal vagy műveikről készült képekkel)
    Ha pedig éppen a terhesség a téma, akkor például feltehetjük a kérdést képekkel illusztrálva, hogy: "A különböző magzati korszakok melyike a legbiztonságosabb, és vajon miért?"
    1. kép: A Google Jamboard csapatokban történő órai felhasználásának egy lehetséges módja (saját képernyőkép)
     

  2. A hallgatókat ösztönözhetjük az órán megismertek összegzésére, ismétlésére is. Kérdezzük meg tőlük, mit tudnak most az adott témában (lásd kommunikációs képernyőkép)! Kérjük meg őket, hogy egyénileg hozzanak létre egy saját oldalt az általunk előkészített Jamboard felületen (a linket kivetítjük nekik). Ide vizuálisan is rendszerezve írják le az általuk ismert, megértett fogalmakat, definíciókat, összefüggéseket! Ne felejtsünk el munkájukra a következő órán szóban vagy a két óra között írásban reflektálni!

    2. kép: A Google Jamboard egyénileg történő órai felhasználásának egy lehetséges módja (saját képernyőkép)

Felhasznált források: