Jó gyakorlatok a távoktatás egyenlő esélyű hozzáférésének megteremtésében

2020.05.05.
Jó gyakorlatok a távoktatás egyenlő esélyű hozzáférésének megteremtésében
A távolléti oktatás bevezetése nehéz helyzetbe hozta a fogyatékossággal élő hallgatókat és az őket segítő szakembereket is. Az ELTE Speciális Hallgatói Ügyeket Támogató Irodája az érintettek bevonásával gyorsan reagált a problémára, és ma már hetente nyújt 60–70 hallgató számára egyedi támogatást különféle módokon.

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem kiemelt figyelmet fordít az egyetemi tanulmányok és szolgáltatások speciális szükségletű hallgatók számára történő egyenlő esélyű hozzáférésének biztosítására. Az esélyegyenlőség megvalósítása érdekében az egyetem 2015-ben a Szolgáltatási Igazgatóság önálló osztályaként létrehozta a Speciális Hallgatói Ügyeket Támogató Irodát (SHÜTI), amelyben gyógypedagógusok, szociális gondozók és informatikus végzik a hallgatók speciális igényeinek kielégítését célzó tevékenységeket.

A távolléti oktatás bevezetése ugyanakkor korábban nem tapasztalt problémákat hozott a felszínre, melyek komoly kihívásoknak bizonyultak a fogyatékossággal élő hallgatók és az őket segítő SHÜTI szakemberei számára is. A legnagyobb gondot az jelentette, hogy az ELTE többféle e-learning platfomot (Moodle, Canvas, Teams, Zoom, Meetstreet) is alkalmaz, melyeket korábban a hallgatók közül kevesen használtak, 

a Teams és a Zoom rendszerek akadálymentességéről korábban nem rendelkezett az egyetem információval.  

Autizmus-spektrum zavarban érintett hallgatók számára óriási feladatot jelent a megszokott tanítási-tanulási szokásoktól, rutinoktól történő eltérés, a különböző e-learning platformokon történő tájékozódás, az újfajta kommunikáció elsajátítása, a váratlan helyzethez történő alkalmazkodás.  

A hallássérült hallgatók nagyon nehezen tudják követni az előadásokat és szemináriumokat, akár valós idejű, streamelt, akár később is visszanézhető, felvett előadásról van szó. Mivel a hallássérült diákok az előadó szájmozgását figyelik, nem tudnak egyszerre jegyzetelni is, ezért szükségük van jegyzetelőkre, súlyosabb hallássérülés esetén pedig feliratozóra vagy  jelnyelvi tolmácsra.  

A látássérült hallgatóknak akadályt jelenthet mind az e-learning felületek használata, mind az oda feltöltött tananyagok elérése, a képernyőolvasó program ugyanis nem olvassa fel a grafikus elemeket, kizárólag a szöveges karaktereket tudja értelmezni. A látássérült hallgatóknak az e-learning felületek kezelésén kívül van még egy sajátos nehézségük, a digitalizált tananyagokhoz történő hozzáférés, amennyiben azok képfile-ként lettek feltöltve.  

A SHÜTI több fronton is felvette a kesztyűt a kihívásokkal szemben. A távoktatásra történő átállás első hetében levelezőlistáján és Facebook oldalán keresztül értesített minden speciális szükségletű hallgatót a távolléti oktatás során az Iroda által végzett, személyes találkozást mellőző támogatási módokról; megbeszélték a kortárs személyi segítőkkel az új helyzethez alkalmazkodó, megváltozott feladataikat. A távoktatás elindulása után

begyűjtötték a hallgatók tapasztalatait, problémáit, és ezek alapján megszervezték a megsegítésüket. 

Az oktatók számára már korábban megírt tájékoztató kiadványok kiegészítésére A távoktatás kihívásai speciális szükségletű hallgatóknak címen rövid összefoglalót készítettek és juttattak el az érintett oktatóknak. Az Oktatási Igazgatóság kérésére javaslatot tettek a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat távolléti oktatás miatt szükségessé vált módosítására, amely a speciális szükségletű hallgatók számára biztosítja az őket megillető kedvezményeket. 

A Teams és Zoom online rendszereket letesztelték akadálymentességi szempontból, ezek képernyőolvasóval történő használatáról útmutatót készítettek, melyet igen gyorsan eljuttattak az érintett vak hallgatóknak. Azon hallgatóknak, akik az írásbeli segítség ellenére sem tudják használni a rendszereket, személyes, Skype-on történő konzultációt biztosítanak. Vállalják a papíralapú tankönyvek, jegyzetek digitalizálását és a digitális tananyagok megfelelő formátumú átalakítását, adaptálását.

A felvett előadásokat feliratozzák és visszajuttatják a hallássérült hallgatóknak, illetve megszervezték, hogy jelnyelvi tolmács is csatlakozhasson a streamelt szemináriumokhoz, így az azonos idejű hozzáférés is megtörténhet. Az autizmus-spektrum zavarban érintett hallgatókkal folyamatosan konzultálnak a tanulás és ügyintézés során felmerült problémáikról, folytatják számukra a szociális készségfejlesztő terápiát is. A beszédfogyatékos hallgatók logopédiai terápiáját is megoldották Skype-on, míg a tanulási zavarban érintett hallgatóknak online adnak tanácsot.  A látássérült hallgatóknak egyrészt informatikai tanácsadás, másrészt a tananyagok letöltése, adaptálása zajlik napi rendszerességgel.  Az Iroda hetente 60–70 hallgató számára nyújt támogatást a távoktatás bevezetése óta.