Mi az a Rapid e-learning (rel)?
MI AZ A RAPID E-LEARNING (REL)?
A kifejezésben a Rapid szó természetesen a gyorsaságra utal, ugyanis a módszer egyik célkitűzése, hogy legfeljebb 3 hetet töltsünk a kurzusra való felkészüléssel és lebonyolításával. A gyorsaság viszont nem csak a tanulási tartalom gyors fejlesztésére, hanem a tananyag gyors feldolgozására is utal.
A módszert főleg olyan vállalkozások, illetve nagyvállalatok használják a gyakorlatban, akik gyorsan én hatékonyan szeretnék munkatársaikat kiképezni. Emellett természetesen bizonyos elveket a felsőoktatásban is hasznosíthatunk.
Az EU által támogatott „Rapid e-learning Master” projekt keretében egy Rapid e-Learning Útmutató [REÚ] is készült, amely bemutatja a módszer gyakorlati szempontjait. Cikkünkben ezen kiadvány megállapításaiból szemezgetünk.
A REL KONCEPCIÓ
Az elearning anyagok kidolgozásánál gyakran tapasztaljuk, hogy 1 óra képzési anyag elkészítése sokkal több, akár 10 óra időráfordítással megy végbe. A REL esetében ezt az időt kell drasztikusan csökkenteni. Ahhoz, hogy ez megtörténhessen a hagyományos képzési megközelítésen változtatni kell. Például az oktatók moderátori szerepben kell, hogy dolgozzanak, és új generációs e-learning termékeket és eszközöket kell használni a gyorsabb fejlesztés érdekében.
1. ábra: A klasszikus és rapid megközelítés [REÚ, 28. oldal]
A Rapid E-learning mellett akkor érdemes dönteni, ha az alábbi feltételek állnak fent [REÚ, 31. oldal]:
-
Jelentősebb tananyag mennyiséget kell átadni nagy számú hallgatónak;
-
A tanulók más-más helyen vannak (fizikailag);
-
A tanulók helyváltoztatása akadályozott;
-
A tanulók korlátozott időt tudnak a tanulásnak szentelni;
-
A tanulók rendelkeznek számítástechnikai ismeretekkel (legalább felhasználó szinten);
-
A tanulók egységes témaismerettel, háttértudással rendelkeznek;
-
A tanulók kellően motiváltak, és alkalmasak saját tanulási ütemük meghatározására;
-
A tananyag a későbbiekben is felhasználható lesz, más kurzusokhoz;
-
A tréning célja inkább a kognitív készségek fejlesztése, mintsem pszichomotoros készségeké;
-
Szükséges az online adatok elemzése és kiértékelése.
A tananyag vonatkozásában a következő ajánlásokat olvashatjuk:
-
A tananyag legyen moduláris, választhasson a tanuló, hogy mit, milyen sorrendben kíván elvégezni. Például a tanuló kitöltheti először a modulra vonatkozó tesztet és ha az sikeres, akkor ki is hagyhatja a modult;
-
Legyen minél több interaktív elem, mint például teszt, játék, online webinárium;
-
Legyen vonzó a tananyag;
-
Használjuk multimédiás elemeket, videókat, amelyek lehetnek saját készítésűek, de akár a témához illeszkedő YouTube videók is.
A tananyagra vonatkozóan a kiadványban további irányelveket találunk [REÚ, 55. oldal]. Ezek a következők:
-
A gyakorlatot részesítsük előnyben az elmélet helyett!
-
Használjunk történeteket, mutassunk be esettanulmányokat!
-
Daraboljuk szét a tananyagot, kisebb, gyorsabban feldolgozható egységekre!
-
Használjuk a közösség erejét, tervezzünk olyan aktivitásokat, ahol a tanulók együtt tudnak dolgozni!
-
Biztosítsuk a biztonságot, az esetlegesen elkövetett hibák nem járhatnak komoly következményekkel.
-
Vegyük figyelembe, hogy a tanulás egy folyamat. A megszerzett tudást fejleszteni szükséges, és a gyakorlatban alkalmazni.
RAPID E-LEARNING MEGVALÓSÍTÁSA
A REL megvalósítása az alábbi lépéseken keresztül történhet:
1. Jelenlegi helyzet felmérése és a jövőbeli tervek és célok meghatározása
A folyamat során okos (SMART) célokat kell meghatározni. Ebben a modellben a SMART elnevezés a következő kifejezésekre utal [REÚ, 39. oldal]:
- S – (specific) – Specifikus
A célnak világosan és pontosan meghatározottnak, valamint könnyen érthetőnek szükséges lennie. - M – (measurable) – Mérhető
Az okos cél mérhető, pl. objektív indikátorokkal értékelhető, hogy sikeres-volt-e, és ha igen, milyen mértékben. - A – (achievable) – Elérhető
A jó cél elérhető, pl. nem lehet túl nehezen megvalósítható. - R – (realistic) – Realisztikus
A kijelölt cél legyen mindenképpen realisztikus, pl. a megvalósításhoz szükséges erőforrások elegendő mértékben álljanak rendelkezésre. Azonban a cél egy érzékelhető előrelépés kell, hogy legyen a vállalat számára. - T – (time bound) – Terminizált, tehát időben behatárolt az okos cél időhöz kötött, ami annyit tesz, hogy nem lehet meghatározatlan ideig halasztani.
A modellnek van egy kiterjesztett változata (SMARTER), amelyben az E és R jelentése:
- E – (exciting) – Érdekes, izgalmas
A megfelelő cél érdekes, pl. a kitalálók és a résztvevők nem lehetnek érdektelenek a témával kapcsolatban. - R – (recorded) – Rögzített
A jó célt szükségképpen rögzítik, ezáltal segítik annak elérést, mivel a rögzített célokból nehezebb kihátrálni.
2. A környezet megtervezése
Ezen lépésben fel kell állítani a csapatot. Olyan trénerre van szükség, aki az alábbi jellemzőkkel rendelkezik [REÚ, 40. oldal]:
- Átfogó tapasztalat és érdemi tudás
- Szenvedély egy bizonyos terület iránt, képesség, hogy másokat is érdekeltté tegyen a témában
- Nyitottság, barátságosság és türelem
- Arra való képesség, hogy a kommunikációja stílusát más emberek elvárásaihoz igazítsa
- Tréninganyagok kidolgozásának képessége
- Kezdeményezőkészség – pozitív viselkedésminták közvetítése
- Kamera előtti oldott szereplés
- Elérhetőség (időben)
- Karizma
- Pragmatikusság – képesség, hogy a tárgyalt témát hozzákapcsolja a résztvevők mindennapi munkájához
Szintén szükség van a megfelelő eszközök meghatározására (beszerzésére) a tartalom előállítás, webinárium tartás, prezentáció, oktatásmenedzsment területén.
3. Tartalom építés és tesztelés
A tartalom építési szakaszban kell előállítani a tananyagtartalmakat, úgy, hogy a tanulók eltérő tanulási stílusait is figyelembe vegyük. A kiadványban (43-46. oldal) a prezentációra és a tartalomszerkesztéshez használt eszközökre, illetve LMS rendszer használatára vonatkozó irányelveket találunk, illetve a játékosítás (gamification) néhány alapelvét is megtaláljuk.
Szintén fontos az elkészített kurzus funkcionális tesztelése. Ebbe olyan résztvevőket kell bevonni, akik nem vettek részt a kurzus elkészítésében. Ezt mindjárt a kezdeti fázistól érdemes megtenni.
4. A tanulási folyamat
A hagyományos tréningekhez képest a Rapid e-learning képzések a tanulási folyamatra is hatnak.
A kiadvány szerzői szerint [REÚ, 47. oldal]:
- A résztvevők fizikai térben való szétszórtsága, illetve virtualizációja növeli az anonimitás érzésüket;
- A résztvevők hajlamosabbak kérdéseket feltenni és kifejteni kritikus véleményüket, mint egy hagyományos tréning során;
- A résztvevők sokkal könnyebben kizökkennek, és könnyebben veszítik el a fonalat az előadással kapcsolatosan;
- A technikai eszközök használata része a tréning folyamatának, tehát tudomásul kell vennünk az ebből fakadó kihívásokat;
- Mind az oktatónak, mind a tanulóknak szükséges a megfelelő technikai erőforrások hozzáférhetősége ahhoz, hogy ezeken a nehézségeken felül lehessen kerekedni.
5. Elemzés és fejlesztés
A tréningek végén érdemes egy tudástesztet kitöltetni a résztvevőkkel. Ezen teszteket a vállalati szakértők, a tananyagok készítői állítják össze. Emellett felméréseket is érdemes végezni, melynek során a tanulók értékelhetik a trénert, a tananyagot és a megszerzett tudás hasznosságát, de komplexebb felmérés is elvégezhető, pl. D. Kirkpatrick modelljét alkalmazva. [REÚ, 48. oldal]
6. A következő REL szakértők képzése
Ahhoz, hogy a vállalat tanuló szervezetté váljon, a REL hasznos segítség lehet, de szükség van a szakértők állandó képzésére. A tanuló szervezet képes a tanulásra és a funkcionálás folyton változó feltételeihez való alkalmazkodásra. Ez az állapot a munkavállalók új trendekre és ötletekre való nyitottságán, valamint folyamatos ön-fejlesztésén keresztül képes megvalósulni. A tanuló szervezet kezdeményezi és támogatja ezeket az aktivitásokat, valamint önmagát is folyamatosan változtatja.
2. ábra: Tanuló szervezet sajátosságai [REÚ, 48. oldal]
LEGGYAKORIBB HIBÁK A REL MEGVALÓSÍTÁSÁBAN
A módszer megvalósítása során több hibába is ütközhetünk. Nézzünk néhány tipikus hibát [REÚ, 50. oldal]
Az aktuális helyzet nem megfelelő felmérése
- Hibásan meghatározott képzési célok
- Hibásan meghatározott célcsoportok
- A pénzeszközök nem megfelelő becslése
A folyamat felett kontroll elvesztése
- Nincsenek az alvállalkozóknak egyértelműen meghatározott feladatkörei
- Szegényes kommunikáció az alvállalkozók elszórt csoportjaival
- A kurzus komponensei közötti kompatibilitás hiánya
- Az alvállalkozókkal folytatott folyamatos együttműködésre vonatkozó stratégia hiánya miatt a jelenlegi fejlesztések és kiigazítások végre¬hajtása nehézkes
Tartalmi következetlenség
- Jelentős különbségek a különböző szerzők anyagaiban
- Az anyagok közötti folytonosság hiánya, különösen ciklusok esetén
- Az adott tantárgy speciális terminológiái közötti különbségek
Vizuális következetlenség
- A védjegy vagy egyéb dokumentum hiánya, amely a logók, betűtípusok vagy színek használatát kódolja
- Egyes formátumok és tartalomméretek használatáról szóló megállapodás hiánya
Eredmények feletti kontroll hiánya
- A meghatározott célokhoz tartozó, megfelelő mutatók hiánya – például: egy adott kurzus népszerűségének, és nem hatékonyságának mérése
- A tanulási folyamat szabályozási képességének hiánya, a tartalom helytelen tervezése, valamint a felhasználó és a kurzus közötti kölcsön¬hatások miatt
- Válaszadási stratégia hiánya az eredmények és a kitűzött célok közötti egyenlőtlenségek esetén
Amennyiben más, oktatási rendszerfejlesztési modellekkel is meg kíván ismerkedni, ajánljuk figyelmébe az ADDIE, illetve SAM modellekről készült cikkeket.