Ráhangolódás az online órára – eszközök és praktikák

Tartsay Németh Nóra | 2023.01.26.
Ráhangolódás az online órára – eszközök és praktikák
Minden tanóra első néhány perce kulcsfontosságú lehet abból a szempontból, hogy az óra többi része hogy alakul, mit lehet elérni a hallgatókkal. Nincs ez másként az online óráknál sem. Sokszor érthetően azzal megy el pár perc, hogy minden résztvevő becsatlakozik a hívásba, beköszön, esetleg jó esetben bekapcsolja a kameráját és üdvözli a többieket, majd megoldják az esetleg felmerülő technikai problémákat. Technikailag tehát készen áll a csoport az órára – de ez még nem jelenti azt, hogy ’megérkeztek’ gondolatban is, és ráhangolódtak az óra témájára.

Online környezetben a ráhangolódást segítő feladatok előnye, hogy a résztvevők kipróbálhatják azokat a technikai eszközöket, amik rendelkezésre állnak (pl. online interaktív tábla, csevegő ablak, online felmérés, jelentkezés, visszajelzés emojival, gifek küldése, stb.), amikkel már az óra közbeni beszélgetések során esetleg nem szívesen kísérleteznek. Az online környezetben visszahúzódó hallgatók is részt tudnak venni ezekben a gyakorlatokban, akár kamerájuk bekapcsolása nélkül.

Az alábbiakban hat módszert mutatunk be, amelyeket kollegáink már használtak online óráikon.

Tényleg van ilyen?

Az oktató kezdheti az órát egy érdekes kérdéssel vagy tévhittel, ami kapcsolódik az óra témájához, és nem egyértelmű a hallgatók számára. Minél közelebb áll a hallgatókhoz a felvetés, annál könnyebben fognak ráhangolódni az óra témájára. Néhány példa, különféle szakterületekről:

  • A főzővízhez adott étolaj megakadályozza a tészta összeragadását?
  • Az ember az agyának hány százalékát használja valójában?
  • Csaphat-e kétszer is ugyanoda villám?
  • A televízió képernyőjének nézése károsítja a szemet.
  • Miért egészségesebb a barna cukor, mint a fehér cukor?
  • Hogyan kell viselkedni a brit király jelenlétében?

Nyilván minden oktató elég jól ismeri a csoportját és nekik megfelelő kérdést fog feltenni. Ha sikerül a hallgatók érdeklődését felkelteni, akkor pár percig hagyjuk a hallgatókat gondolkozni, érvelni, beszélgetni. Még az is lehet, hogy bekapcsolják a kamerájukat, vagy a csevegő ablakba írják a véleményüket. Az online szavazást támogató appok, pl. Wooclap alkalmazás arra is lehetőséget ad, hogy kivetített kérdésre a résztvevők névtelenül szavazzanak arról, mennyire tartják igaznak az állítást.

A csali

Ennél a technikánál egy valós, friss hírt vagy szalagcímet mutatunk a hallgatóknak és kérjük ki róla a véleményüket. Bizonyára sokan követik közülük a szakmájukhoz kapcsolódó eseményeket a világban, így erről lesz véleményük. Nincs jó vagy rossz válasz itt, a lényeg, hogy bekapcsolódjanak a beszélgetésbe és ráhangolódjanak az óra témájára. Íme egy példa egy friss kutatásról szóló szalagcímről:

Gondolkozz!

Adhatunk a hallgatóknak olyan rövid, elgondolkoztató feladatot, amit nem olyan egyszerű megoldani. A lényeg itt is az, hogy online környezetben is érdekes helyzetbe kerüljenek, elkezdjenek figyelni, gondolkozni. Logikai fejtörőket online is könnyen lehet találni, egy példa erre:

Tablettaprobléma

Az erdei túrád rémálommá válik, mivel a harmadik napon váratlanul megharap egy mérges kígyó. Szerencsére felkészültél erre, ezért a túra előtt egy orvos 4 pirulát adott neked. Ebből kettő az ellenszert tartalmazza, kettő pedig katalizátor, vagyis felgyorsítja az ellenszert tartalmazó tabletták hatását. Igen ám, de a zsebedben összekeveredtek a teljesen megkülönböztethetetlen gyógyszerek. Most gyorsan be kéne venned egy tabletta ellenszert és egy katalizátort, de nem tudod, hogy melyik-melyik lehet. Nem veheted be mind a négyet, mert akkor meghalsz, ha pedig két ugyanolyat veszel be, akkor eredménytelen lesz a hatásuk. Mit teszel? 

Ötletroham és tipológia

Ez a technika jól működik mind az osztályteremben, mind online. Teamsben használhatjuk az interaktív tábla funkciót, amire a résztvevők mind írni tudnak, hogy ötletrohammal nagyon rövid idő alatt gyűjtsenek szavakat egy témában. Például felsorolhatják az összes olyan mobil applikációt, amit valamilyen kommunikációra használnak. Ha már van 20-25 szó a táblán, akkor csoportokban kérjük meg őket, hogy típus alapján csoportosítsák ezeket. Ne adjunk meg semmilyen szempontot, esetleg a szócsoportok maximális számát. Ez tulajdonképpen arra készteti őket, hogy az összegyűjtött fogalmaknál megkeressék a hasonló és különböző tulajdonságokat. Várhatóan mindegyik csoport más logika szerint fogja elvégezni a feladatot, amiről megint lehet beszélgetni. További eszközöket és tippeket ajánlottunk ötleteléshez ebben a cikkünkben.

Virtuális munkahely

Kérjük meg a hallgatókat a bejelentkezés után, hogy videójuk háttérképeként állítsanak be olyan helyet, ahol legszívesebben lennének most. Feltölthetnek saját fotót vagy használhatják a Teams által felkínált lehetőségeket, illetve használhatják saját valós terüket is. Ha van erre idő, mindenki elmondhatja, miért választotta a háttérképjét, de az sem baj, ha ezt a lépést kihagyjuk, hiszen mindenki látni fogja a tengerpartot vagy havas tájat. Adhatunk tematikát is az óra tárgyának megfelelően, például földrajzi vagy kulturális képet kell használniuk. ’Ma mindenki jelentkezzen be virtuálisan egy japán múzeumból!’ ’Állítsa a videó hátterét mindenki egy gázokkal kapcsolatos képre!’.

Vízesés a csevegőablakban

Ennél a technikánál a csevegőablakot használják a résztvevők, tehát nem szükséges sem bekapcsolniuk a kamerát, sem a mikrofonjukat. A technikai sikere a jó felvetésen múlik, hiszen a ráhangolódást az oktató kérdésével kezdjük. A kérdés vagy felvetés előtt kérjük meg a résztvevőket, hogy legyenek készen arra, hogy a csevegőablakba írjanak, de még ne küldjék el üzeneteiket. A kérdésre adott válaszaikat az összes résztvevő egyszerre, egy megadott jelre vagy jelszóra küldi el, így a válaszok sorban egymás alatt jelennek meg, mint egy vízesés. Ez a technika nagy csoportoknál kifejezetten látványos, és óra közben, egy téma lezárásánál is alkalmazható.

Ezeket a technikákat természetesen nem csak online órán lehet használni, hanem akár tisztán jelenléti interaktív előadásokon is, amelyről itt olvashat többet.