A kérdésbankok rendszere a Canvasban
Ha a kvízeket nem azonos kérdésekből szeretnénk összeállítani, hanem azt szeretnénk, hogy a hallgatóknak
- egyszeri próbálkozás (pl. vizsga esetén) más-más kérdéssorra kelljen válaszolni azonos időben, vagy
- többszöri próbálkozás engedélyezése (pl. gyakorlókvíz) esetén egy-egy hallgatónak más-más kérdéssor jelenjen meg a különböző próbálkozások alkalmával,
a kvízeket nem kérdésekből, hanem kérdéscsoportokból állítjuk össze. Ezeknek a kérdéscsoportoknak pedig a kérdésbankok a forrásai. Arról, hogy mik a kérdésbankok, és kiknek érdemes létrehozni ilyeneket, ebben a cikkben írtunk.
Tehát ha kérdésbankokat alkalmazunk, akkor sok kérdésbankra kell gondolnunk?
Azok a kérdések, amikkel azt szeretnénk mérni, hogy a hallgatók elsajátították-e, megértették-e és alkalmazni is tudják-e a tananyagot, bizonyára különböző nehézségűek, ezért nem kaphatnak helyet azonos kérdésbankban, ugyanis egy kérdésbankból hivatkozott kérdéscsoportban szereplő kérdésekre azonos pontot lehet csak adni (például mindegyik 2 pontot ér). Emellett fontos lehet, hogy reprezentatívan tartalmazzanak kérdéseket az egyes témakörökre vonatkozóan, amit egyetlen nagy kérdésbank nem fog garantálni.
Nagyobb volumenű kérdésbank-fejlesztésnél a kérdések összeírásánál hasznos egy kérdésmátrixra támaszkodunk, amely eleve kategorizálja a kérdéseket a témakör, feladattípus és a nehézségi szint vagy gondolkodási művelet szerint. Ebben a cikkben írtunk részletesebben a Bloom-taxonómiáról, ami a kérdések besorolásában segítségünkre lehet.
Adjunk jól felismerhető nevet minden kérdésbanknak, lehetőség szerint a kérdésnek is.
Fontos a névadás, hogy a kérdéscsoportokból építkező kvízben könnyen ráismerjünk, melyik kérdésbankokból szeretnénk kérdéseket sorsoltatni, illetve a kérdések elnevezése is. A kérdések elnevezése esetén könnyen megkereshetünk egy-egy kérdést külön is, amit nem sorsoltatni szeretnénk, hanem minden hallgató tesztjében szeretnénk szerepeltetni. Ennek a kérdésbankban szereplő konkrét kérdésnek a beillesztése jól összefér a kérdéscsoportokkal: lehet, hogy a kurzus oktatójaként néhány kérdést minden egyes hallgatónak szeretnénk megjeleníteni a vizsgán, és ezekre a kérdésekre adott válaszokból a kvízanalitika segítségével kimutatni valamit, ami akár befolyással lehet arra is, hogy hogyan tanítjuk ezt a tárgyat.
Az elnevezés a csoportosítás alapján beszédes lehet. Az itt bemutatott példa egy nagyobb vállalkozás bemutatása: csak az 1. témakör kérdéseit tartalmazó kérdésbank-rendszer 15 különböző kérdésbankot tartalmaz. Ennél természetesen lényegesen egyszerűbb kérdésbank-rendszer kidolgozása is lehetséges.
A kérdésbankok az egyszerűség kedvéért 4-4 kérdésből állnak, mindegyik kérdést is egyedileg elneveztük, a kérdésbank nevével és sorszámmal.
A kvízben mindegyik kérdésbankból a kérdéscsoportba ennél kevesebb kérdést veszünk fel, a 4-ből mondjuk csak 1-et vagy 2-t, véletlenszerűen kiválasztva minden hallgatónak minden kérdésbankból.
- T1-EM-I-H
- T1-EM-FV
- T1-EM-TV
- T1-EM-P
- T1-EM-TB
- T1-M-I-H
- T1-M-FV
- T1-M-TV
- T1-A-FV
- T1-A-TV
- T1-EL-FV
- T1-É-FV
- T1-É-E
- T1-L-E
- T1-L-F
T1 - mint Témakör 1 (Ha van egy konkrét témakör, akkor annak a nevével is lehet jelölni, hogy még könnyebben ráismerjünk.)
A következő része a kódnak a gondolkodási művelet, amit a kérdés megkíván:
- EM - emlékezés
- M - megértés
- A - alkalmazás
- EL- elemzés
É - értékelés - L - létrehozás
Végül a kérdéstípus szerepel, a Canvas néhány alapértelmezett kérdéstípusából.
- I-H - igaz-hamis
- FV - feleletválasztós
- TV - többszörös választás
- TB- többszörös behelyettesítős
- E - esszékérdés
- F - fájfeltöltés
Az 1. témakör kérdéseinek besorolása
emlékezés | megértés | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
igaz- hamis |
felelet- választós |
többszörös választás | párosítás | többszörös behelyettesítős | igaz-hamis | felelet- választós |
többszörös választás |
T1-EM-I-H-1 | T1-EM-FV-1 | T1-EM-TV-1 | T1-EM-P-1 | T1-EM-TB-1 | T1-M-I-H-1 | T1-M-FV-1 | T1-M-TV-1 |
T1-EM-I-H-2 | T1-EM-FV-2 | T1-EM-TV-2 | T1-EM-P-2 | T1-EM-TB-2 | T1-M-I-H-2 | T1-M-FV-2 | T1-M-TV-2 |
T1-EM-I-H-3 | T1-EM-FV-3 | T1-EM-TV-3 | T1-EM-P-3 | T1-EM-TB-3 | T1-M-I-H-3 | T1-M-FV-3 | T1-M-TV-3 |
T1-EM-I-H-4 | T1-EM-FV-4 | T1-EM-TV-4 | T1-EM-P-4 | T1-EM-TB-4 | T1-M-I-H-4 | T1-M-FV-4 | T1-M-TV-4 |
alkalmazás | elemzés | értékelés | létrehozás | |||
---|---|---|---|---|---|---|
felelet- |
többszörös választás | felelet- választós |
felelet- választós |
esszé- kérdés |
esszé- kérdés |
fájl- feltöltés |
T1-A-FV-1 | T1-A-TV-1 | T1-EL-FV-1 | T1-É-FV-1 | T1-É-E-1 | T1-L-E-1 | T1-L-F-1 |
T1-A-FV-2 | T1-A-TV-2 | T1-EL-FV-2 | T1-É-FV-2 | T1-É-E-2 | T1-L-E-2 | T1-L-F-2 |
T1-A-FV-3 | T1-A-TV-3 | T1-EL-FV-3 | T1-É-FV-3 | T1-É-E-3 | T1-L-E-3 | T1-L-F-3 |
T1-A-FV-4 | T1-A-TV-4 | T1-EL-FV-4 | T1-É-FV-4 | T1-É-E-4 | T1-L-E-4 | T1-L-F-4 |
A kérdésbakonkok összeállítása során vegyük figyelembe, hogy minden kérdéstípus nem illeszkedhet minden gondolkodási művelethez, és az itt hozott példa csak egy vázrendszer. Az alkotáshoz tipikusan egy nyílt végű kérdés: esszékérdés vagy fájlfeltöltés passzol. Az alkalmazás szintjén már szerencsésebb választás egy olyan kérdéstípus, ahol a hallgató nem csak találgat, méghozzá nagy eséllyel, mint egy igaz-hamis típusú kérdésnél, ahol eleve 50% a siker esélye. Arról az oktatónak kell már ítéletet hoznia, hogy egy-egy többszörös választás típusú kérdése vajon inkább csak emlékezést vagy alkalmazást követel meg a tudásukról számot adó hallgatóktól. Arról, hogy például egy feleltválasztós kérdés minőségét hogyan ellenőrizhetjük, ebben a cikkünkben írtunk.