Évtizedes lemaradást hoztunk be a digitális oktatásban

2020.06.23.
Évtizedes lemaradást hoztunk be a digitális oktatásban
A tanárképzés átalakításának időszerűségéről beszélt az ELTE szombathelyi rektorhelyettese az idei Infoparlamenten. Németh István szerint a távolsági oktatás három hónapja nem hagyott kétséget afelől, hogy a jövőben technikailag jól felkészült, koordináló típusú pedagógusokra van szükség.

Kényszer szülte kísérlet volt a távolléti oktatás, amelynek az a tanulsága, hogy a képzés során digitális módszertani eszközöket kell adni a pedagógushallgatók kezébe – mondta Németh István az idei Infoparlamenten rendezett beszélgetésen. Az ELTE szombathelyi koordinációs rektorhelyettese szerint a járványból leszűrt tapasztalatoknak köszönhetően megjelent új szemléletmódot és megoldásokat napi gyakorlattá kell tenni a tanárképzésben.

Az Informatika a Társadalomért Egyesület tizedik alkalommal rendezte meg június 11-én a kormányzat, a gazdasági, az oktatási, valamint a civil társadalmi szereplők szakmai fórumát, a járványhelyzethez alkalmazkodva idén az online térben. A résztvevők a koronavírus-járvány hatásait elemezték plenáris előadásokon, majd háromszor három szekcióbeszélgetésen, utóbbiak egyikén az oktatással kapcsolatos kérdéseket boncolgatta Kadarkai Endre műsorvezető moderálása mellett Németh István, Gyarmathy Éva, a Magyar Tudományos Akadémia TTK Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa, Kovácsné Nagy Emese, az Eszterházy Károly Egyetem egyetemi docense és Nagy Feró előadóművész.

Az elmúlt néhány hónapban a digitális technikák, az informatikai eszközök és alkalmazások óriási szerepet kaptak abban, hogy a járvány idején se állt meg az élet. Sokak szerint a pandémia alatt a világ éveket hozott be lemaradásból a digitális oktatásban. Németh István úgy fogalmazott: régi dogma dőlt meg a koronavírus-járvány miatt bevezetett online oktatás hatására, a mindenható pedagógusi szerep helyett koordináló, közösségformáló, digitális módszertani ismeretekkel felvértezett pedagógusokra volt szükség. A rektorhelyettes ugyanakkor a tanárképző intézmények nevében önkritikát gyakorolva rámutatott, hogy a pedagógusokat nem készítették fel megfelelően a digitális oktatás kihívásaira.

A beszélgetőpartnerek egyetértettek abban, hogy a digitális, illetve távolléti oktatás tapasztalatait sok szempontból lehet értékelni, ezekre jó, illetve kevésbé jó „érdemjegyek” is adhatók, de általánosságban elmondható, hogy a résztvevők rugalmasan alkalmazkodtak a kialakult helyzethez. Bebizonyosodott, hogy az egyenoktatást fel kell váltania a digitális eszközök segítségével megvalósított egyénre szabott tanításnak és tanulásnak.

Forrás: ELTE SEK
Borítókép: Szombathelyi Televízió


Korábban: 

Digitális forradalom készül Szombathelyen
Hogyan legyünk jó digitális tanárok?
Digitális Kiválósági Központtal gazdagodik az ELTE