Hogyan készítsünk csoportokat a Moodle-ban?
Korábbi cikkünkben esett már szó az interaktív előadások tervezéséről, bemutattuk, hogy milyen külső eszközök lehetnek bevethetők ennek érdekében. Most nézzük meg azt, hogyan tudjuk a Moodle-ban a csoportokban folyó munkát támogatni, szinkron, aszinkron vagy hibrid oktatásról is legyen szó.
Mikor érdemes a csoportokba szervezett munkát alkalmazni?
Az oktatás során – különösen a szemináriumi vagy gyakorlati órákon – több okból is szükség lehet arra, hogy a hallgatók kisebb-nagyobb csoportokban vagy párokban, különböző céllal, különböző formában vagy különböző tartalommal dolgozzanak egy-egy témán.
Differenciálás
A differenciálásra pedagógiai és/vagy oktatásszervezési szempontból szükség lehet például akkor, amikor
- eltérő előzetes tudással rendelkező hallgatók vesznek részt a kurzusban.
- külföldi hallgatók is tagjai a kurzusnak.
- különböző óraszámban hallgatják a hallgatók a kurzust.
- különböző képzésben részt vevő hallgatók végzik a kurzust (például levelező tagozatosok és továbbképzésben résztvevők).
Vita
Csoportban folyó munkára lehet szükség például a vita módszerének alkalmazásakor. A vitára különbözőképpen készülhetnek fel a csoportok, amihez különböző szempontok, feldolgozási módszerek, feladatok, tevékenységek, tartalmak lehetnek szükségesek a számukra.
Projektmódszer
A projektmódszer alkalmazása során, vagy akár csak olyan témák szemináriumi feldolgozásánál, amikor a csoportok ugyanannak a témának más-más részeivel, területeivel foglalkoznak párhuzamosan, hasznos lehet, ha el tudjuk rendezni a kurzusfelületen a változatos tartalmakat, feladatokat, tevékenységeket.
Vizsgák, gyakorlatok szervezése
A csoportok alkalmazása hasznos lehet akkor is, amikor a Neptunban egy tantárgy ugyanolyan tartalmú, de különböző képzési formához kapcsolódó kurzusainak összevonásával létrehozott felülethez tartozó Moodle-kurzusban kell menedzselni a szervezést és a hallgatók felkészítését.
Csoportok kialakítása a gyakorlatban
A csoportba sorolást kétlépcsős módon is megtehetjük. Ehhez két kifejezés is tartozik: a csoport és a csoportosítás.
A csoport a hagyományos értelemben vett csoport, amikor kettő vagy több hallgató egy csoportot alkot.
A csoportosítás a létrehozott csoportok csoportosítása. Ezek a csoportosítások lehetővé teszik, hogy a csoportokat további szempontok alapján újabb, nagyobb csoportokba soroljuk. A csoport és a csoportosítás is képezheti alapját a csoportokban való munkának a Moodle-rendszerben.
Hogyan készítsük el?
Első lépésként a csoportokat kell létrehozni a hallgatók listájából. Ehhez az éppen szükséges szempont alapján (pl. csoportok csoportmunkában; eltérő képzési forma szerinti csoportok; eltérő tanterv szerint haladók csoportjai; eltérő nyelvet beszélő hallgatók csoportjai; más előzetes tudással bírók csoportjai; stb.) vagy kézzel vagy véletlenszerűen csoportokba sorolandók a hallgatók. Ezt úgy tehetjük meg, hogy a kurzusfelület főoldalán, az "Adminisztráció" blokkban a "Felhasználó" menüpontra kattintunk, ahol láthatóvá válik a "Csoportok" almenüpont (lásd 1. ábra).
1. ábra: A Csoportok almenüpont
Majd a megjelenő oldalon véletlenszerűen, vagy kézzel egyesével létrehozhatók a csoportok (lásd 2. ábra). Előbbi esetben random (véletlenszerű) csoportok jönnek létre, utóbbi esetben dönthetünk arról, hogy kik alkossanak egy csoportot. A kattintás után megjelenő űrlapon csak a piros csillaggal jelölt mezőket kell kitölteni.
2. ábra: A csoportok létrehozása.
Amikor (kézzel) létrehoztuk a szükséges számú csoportot, akkor a hallgatókat hozzárendelhetjük az egyes csoportokhoz úgy, hogy először a bal oldali ablakban rákattintunk a csoport nevére, majd a jobb oldali ablak alatt a "Felhasználók hozzáadása/törlése" kék gombra kattintunk (lásd 3. ábra). A megjelenő névsorból kiválasztjuk a hallgatókat az adott csoportba (egyenként, vagy a "Ctrl-billentyűt" nyomva tartva egymás után kijelölve a neveket), és a két ablak között levő "Hozzáadás" kék gombra kattintva a csoportba „küldjük” őket. Ezt egyenként mindegyik létrehozott csoporttal elvégezzük.
3. ábra: Hallgatók hozzáadása csoporthoz.
Ezt a műveletet követheti a második lépcsőfok, a csoportosítás kialakítása. Például tanítási gyakorlatra 4 fős csoportokba soroltuk a hallgatókat. Ezeket a csoportokat aztán csoportosíthatjuk például aszerint, hogy a csoportok milyen tagozaton töltik a gyakorlatukat, így lehet pl. alsós gyakorlatozók és felsős gyakorlatozók csoportosításunk.
A csoportosítás elkészítéséhez felül a "Csoportosítások" fülre váltva, majd ott a "Csoportosítás létrehozása" kék gombra kattintással annyi csoportosítást hozunk létre, amennyire szükségünk van (lásd 4. ábra). Az űrlapon csak a piros csillaggal jelölt mezőt kell kitölteni: el kell nevezni a csoportosításokat.
4. ábra: A Csoportosítás létrehozása.
A csoportosítás létrehozása után már csupán hozzá kell rendelni a csoportokat a megfelelő csoportosításhoz. Ehhez a csoportosításokat mutató táblázatos elrendezésnél a csoport sorának végén látható ikonra kattintunk (lásd 5. ábra), a megjelenő oldalon pedig a csoporttagok hozzáadásánál látott módon a "Hozzáadás" kék gombra kattintva hozzárendeljük a kiválasztott csoportot/csoportokat az adott csoportosításhoz (lásd 6. ábra).
5. ábra. Csoport hozzáadása csoportosításhoz.
6. ábra. Csoport hozzárendelése a csoportosításhoz.
A kész csoportokat és/vagy csoportosításokat már bátran használhatjuk a Moodle felületen akár előre elkészített feladatok, tevékenységek különböző csoportok vagy csoportosítások számára való elérhetővé tételével, akár szinkron órán a csoportmunka felületeként. Arról, hogy hogyan tudjuk elkészíteni egy tananyag, tevékenység vagy akár szekció tartalmának csoportokhoz/csoportosításokhoz rendelését– a többi csoport számára látható vagy nem látható módon –, a Hogyan használjuk a Moodle-t csoportmunkához? című cikkünkben írunk részletesebben.