Milyen típusú értékelőtáblát készítsek?
Analitikus értékelőtábla
Egy klasszikus analitikus értékelőtábla első látásra talán megdöbbentően részletes. Ilyen értékelőtáblákat már ajánlottunk oktatóink figyelmébe egy korábbi cikkünkben. A minták letölthetőek, adaptálhatóak saját részre, ha van olyan hallgatói produktum vagy tevékenység, ami a mi tárgyunknak is részét képezi. Az analitikus értékelőtábla tartalmaz minden kritériumot, aminek teljesülnie kell, ha a hallgató igényes munkát szeretne kiadni a kezei közül. Ugyanakkor minden kritérium sorában szinteket is látunk, jobb és rosszabb megoldás, kivételezés esetén is tudja a hallgató, hogy hová helyezze magát, és mennyit ér a munkája. Az analitikus értékelőtáblában ugyanis látszik, hogy az alacsonyabb szinteken teljesítők milyen részpontszámokra számíthatnak. Előnye, hogy az etalon kijelölése mellett figyelmeztet az előforduló hibákra, és instant visszajelzést nyújthat azon hallgatóknak, akiknek a beadott munkája nem kifogástalan. Elég, ha az oktató bekattintja a táblázat véleményének megfelelő celláit. Ha az értékelőtábla az értékeléshez is használatos eszközként van jelölve, tehát nem csak tájékoztató jellegű, akkor a pontok kritériumokonként összeadódnak, és a naplóban is megjelenik a feladatra kapott összpontszám. A Canvasban lehetőségünk van kialakítani ilyen értékelőtáblákat, akár kritériumonként eltérő súlyokkal, pontszámokkal, és eltérő számú szinttel.
Az analitikus értékelőtábla hátránya, hogy túlontúl zsúfoltnak tűnik a hallgató számára, félő, hogy nem olvassa el. Az oktató nehézsége lehet, hogy előre ki kell gondolnia azt is, hogy a hiányos, kifogásolható hallgatói munkákat milyen rendszer szerint értékelje, hogyan váltsa pontokra és jegyekre a kritériumok különböző szintű megközelítését, és egyáltalán, melyik hiba milyen mértékben ronthat összességében az értékelésen. A Canvasban a Kritérium alatt még további kifejtés, leírás is hozzáadható.
Példa analitikus értékelőtáblára: minden szint és kritérium metszetében részletes kifejtés, pontszámok, kritériumonként akár eltérő értékkel.
Kattintson a canvas.elte.hu-n értékelőtábla létrehozása alkalmával az Értékelőtábla keresése lehetőségre. Vagy kezdje az alapoktól szövegszerkesztőben, kattintson a letölthető sablonért ide. Jelenléti alkalmakon ki is osztható, kézbe adható, hogy közösen áttanulmányozzák, megvitassák a hallgatókkal.
Értékelőtábla hozzáadása a Feladatok menüpont alatt a feladatokhoz lehetséges, de akár fórumhoz is létre lehet hozni. Az Értékelőtábla keresése lehetőségre kattintva saját korábbi tábláink, vagy a Canvasban hozzáadott, bárki által adaptálható táblák közül is válogathatunk.
Létező értékelőtábla keresése. Keressük az ELTE Canvas lehetőséget, 8 értékelőtáblából választhatunk jelenleg.
A holisztikus értékelőtábla
Ha már részletes értékelőtáblát készítettünk, nem fog kihívást jelenteni a holisztikus értékelőtábla. Ez is részletesebb visszajelzéssel szolgál a hallgató számára, mintha csak egyetlen pontszámban vagy jegyben tömörítenék a teljesítményértékelését. Megnevezi a kritériumokat, de nem részletezi a szinteket szövegesen. Ha az értékelésbe beszámító feladatról van szó, érdemes meggondolni a súlyokat itt is. Például, hogy milyen fontos pontszámban kifejezve a tartalom és a forma. Kevésbé visszakövethető, és utólagos magyarázatra szorul, ha egy hallgató nem éri el a legmagasabb szintet egy kritériumnál. Természetesen ütemezett konzultációkon vagy egyéni szöveges megjegyzésekkel, akár hangfájlként rögzítve lehet cizelláltabb visszajelzést adni szinkrón és aszinkron módon, szóban és írásban is.
Szóbeli visszajelzés | Írásbeli visszajelzés | |
---|---|---|
Szinkrón | Ütemezett online konzultáció (pl. Teams-ben) | Teams chat |
Aszinkron | Rögzített hangfájl (pl. Vocaroo) Canvas Gyorsértékelőben elhelyezve | Canvas megjegyzések a Gyorsértékelőben, Értékelőtáblában |
A holisztikus értékelőtáblánál, ahogy az analitikusnál is, meg van kötve a kezünk, ha az egyes kritériumokhoz rendelt pontszámok nagyobbak. A megjelölt szinten belül nem tehetünk különbséget pontszámban két munka kötött. Nem intervallumok tehát ezek, hanem konkrét pontszámok. Papíralapon természetesen lehetünk rugalmasak, és tekinthetünk a szintekért kapható pontokra úgy, hogy azok maximum pontok, de valóban a kapott pontszámok eshetnek az előző szint maximum pontja és az aktuális szint maximumja közé.
Holisztikus értékelőtábla szintekhez rendelt pontszámokkal. A Középhaladó szint pontosan 13 pontot ér az 50 pontból. Kattintással kiválasztható, rögzíthető eredmény.
Ha a holisztikus értékelőtáblát a pontozáshoz nem vesszük igénybe, csak tájékoztató jellegű, akkor nem kell figyelmet fordítani az egyes cellákhoz rendelt pontszámoknak, súlyoknak sem. Minden kritérium lehet például 5 szintű, 0-4 pontért. A Canvasban megoldható, hogy az értékelőtábla alkalmazását függetlenítsük a naplótól, bár ezzel a szabadsággal veszítünk is, hiszen manuálisan kell pontoznunk a feladatot továbbra is.
Ha papíralapon dolgozna az értékelőtáblával, kattintson a szerkeszthető sablonért ide.
Példa holisztikus értékelőtáblára: a szinteknek csak neve van, a pontok el vannak távolítva/nincsenek is feltüntetve a táblázatban (Remove points from rubric). A pontozás nem ez alapján zajliik. A naplóba nem kerülhet be pontszám ez alapján.
Az egypontos értékelőtábla
Az egypontos értékelőtábla az analitikuskoz képest egyszerűbb, hiszen csak az elvárásokat tükrözi, az alacsonyabb pontszámokkal értékelhető szinteket nem részletezi. Ezt az elvárást azonban el lehet érni, túl is lehet szárnyalni, nem csak elmaradni lehet tőle. A táblázat kritériumokat és elvárásokat leíró oszlopa mellett balról és jobbról is van egy másik oszlop szöveges megjegyzéseknek: egyik oldalon ki lehet fejteni, miért volt a munka valamilyen szempontból kiemelkedő, a másik oldalon számba lehet venni a hiányosságokat vagy hibákat. Kattintson a letölthető mintáért.
A Canvasban a Tanulási eredmények működnek hasonlóképp. A Tanulási eredmények menüpont alatt felvitt tanulási eredmények részei lehetnek egy vagy több feladathoz tartozó értékelőtáblának is. Lehet eredményeknek megfelelően, alatta és felette is teljesíteni. Ezzel a három fokozattal lehet árnyalni a képet, hiszen nem csak az elvárásokat meghaladó teljesítmények érdemelnek jó vagy jeles osztályzatot, de ki lehet emelni a kivételesen magas színvonalú munkákat. Előnye, hogy hamarabb elkészíthető, mint egy minden kritérium és szint metszetében kifejtendő analitikus értékelőtábla, és a visszajelzés során irreleváns formulákat nem tartalmaz a tábla. Hátránya, hogy a skála értelmezésének hiányában lehetnek hallgatók, akik a legmagasabb szintet célozzák, és ha az oktató nem tartja minden szempontból kiemelkedőnek a munkájukat, az kedvüket szegi. Összességében úgy kell a kurzus osztályzási rendszerét kialakítani, hogy az elvárásoknak megfelelő munkákkal lehessen jelest szerezni. Az elvárásokon felül teljesítő hallgatók nem csupán érdemjegy formájában, hanem ezekben a visszajelzésekben kapnak elismerést.
A Canvasban az értékelőtábla úgy is kialakítható, hogy csak a kritériumok sorai látszanak, mellettük szabadon lehet írni értékelő megjegyzéseket, ha a soronként adott pontszámot indokolni szeretnénk, vagy rá kívánunk mutatni a munka valamely hiányosságára vagy erényére külön is. Ilyen szempontból ez a megoldás rokonítható az egypontos értékelőtáblával, azzal a különbséggel, hogy nincs külön oszlop az elvárások alatt és fölött teljesítőknek külön.
A táblázatba írt megjegyzések, amiket a konkrét beadandók értékelése során írunk a Gyorsértékelőben, maradhatnak egyediek, de ha sokszor kellene hasonló megjegyzéseket leírni, minden cella tartalma menthető későbbi felhasználás céljából. Így sok értékelendő hallgatói munka esetén csak ki kell választani egy lenyíló menüből a megfelelő megjegyzést, ami egy tipikus hibáról szól.
Példa: Értékelőtábla használata a Gyorsértékelőben. Az értékelőtábla során a Szabad szöveges értékelések írása a hallgatók számára lehetőség ki lett választva. A szabad szöveges megjegyzéseket kritériumonként (soronként) lehet írni, és el is lehet menteni későbbi felhasználásra.
Ez kényelmes megoldás, de ha tényleg sokszor kényszerülünk/kényszerülnénk ugyanazt leírni, nem volna mégis egyszerűbb kidolgozni egy analitikus értékelőtáblát?
Hogyan válasszunk?
Abban a kérdésben, hogy melyik típusú értékelőtáblát válasszuk, azt tanácsoljuk, hogy tegyünk próbát kisebb létszámú csoportjainkban, csiszolgassuk módszerünket. Céljainkhoz, értékelési szokásainkhoz néha jobban illik egy szabad szöveges értékeléssel ellátható kritériumlista, mert személyre szabott visszajelzéseket szeretnénk nyújtani, de ha túlontúl sok a beadandó, és típushibákkal találkozunk lépten-nyomon, megfontolandó az analitikus értékelőtábla fejlesztésébe is befektetni. Az elvárások tisztázása a hallgatók felé nagyon fontos lépés a fair és kiszámítható értékelés felé, az értékelőeszköz használhatóságáról pedig próbáljunk meg a félév során minél előbb megbizonyosodni, akár próbamunkák értékelésével, akár korábbi félévek produktumait és értékelési gyakorlatunkat górcső alá véve.
Felhasznált és ajánlott forrás:
Jennifer Gonzales (2014): Know Your Terms: Holistic, Analytic, and Single-Point Rubrics. Cult of Pedagogy.