Késéssel kapcsolatos irányelvek a Canvas LMS rendszerben
Késve beadott munkákra vonatkozó irányelvek
Előző cikkünkben áttekintettük, hogy a feladatok és kvízek esetén hogyan állíthatjuk be az elérés kezdetére, végére vonatkozó dátumokat, illetve a határidőt. Most tekintsük át, hogy a késve beadott munkák esetén milyen szabályokat alkalmazhatunk a Canvas keretrendszerben.
Megjegyzés: Mivel viszonylag új funkcióról van szó, egyes szövegek magyarítása még nem történt meg, de a következő frissítésnél már magyarul jelennek meg az üzenetek.
Az irányelvek beállításához az Értékelések (Grades) menüpontban kattintsunk a beállítások (fogaskerék) ikonra. A megjelenő ablak „Késéssel kapcsolatos irányelvek” fülecskéjén az alábbi beállításokat találjuk:
1. ábra: Késéssel kapcsolatos beállítások
-
A késői beadás miatti levonás százaléka (late submission deduction percent) mezőbe azt az értéket kell beírnunk, amekkora levonást szeretnénk foganatosítani naponta, vagy óránként. Az utóbbi időszakot tudjuk beállítani a második legördülő menüben (deduction interval – levonási intervallum). Fontos, hogy nem a valós teljesítményből vonódik le az a bizonyos százalék, hanem az eleve megszerezhető maximális pontszám lesz kevesebb.
Példa: 25 pontot érő teszten Dávid 20 pontot ér el. Mivel az van beállítva, hogy 20%-kal kevesebb pontot érhet el a késés miatt, ezért 25 pontból automatikusan levonódik 5 pont. Mivel 5 pontot amúgy is veszített, összesen 15 pont fog beszámítani neki a jegyébe. -
A legalacsonyabb lehetséges értékelési százalék (lowest possible grade percent) mezőben azt az értéket adhatjuk meg, amely alá nem mehet a hallgató pontszáma a levonások után. Ha például minden napi késedelem miatt levonunk 20 százaléknyi pontszámot, akkor 5 nap késéssel a hallgató elveszíti a teljes pontszámát, így hiába adja be a feladatot, nem szerezhet pontszámot. Ha viszont a legalacsonyabb értéknél 20%-ot adunk meg, akkor ezen érték alá nem csökkenhet a pontszáma.
Nagyon fontos, hogy a hallgatókat tájékoztassuk a kurzusunkban alkalmazott értékelési rendszerről a késve beadott munkák esetén (is), például a Tematika oldalon elhelyezett figyelmeztető szöveggel.
Hiányzó munkákra vonatkozó irányelvek
Ugyanezen ablakban a hiányzó (be nem adott) munkára vonatkozó beállításokat is találunk. A jelölőnégyzet kiválasztása után beállíthatjuk azt, hogy a hiányzó munkák esetén mekkora pontszámot kapjanak a hallgatók.
Ha azt szeretnénk, hogy ilyenkor ne kapjanak pontot (és a legtöbb esetben ezt szeretnénk), akkor a mezőbe írjunk nullát!
2. ábra: Hiányzó munkával kapcsolatos beállítások
Gyorsértékelő használata
Az irányelvek beállítása után a hallgatók által beadott munkák automatikusan kategorizálásra kerülnek és a pontlevonás az értékelés után automatikusan megtörténik. Ha például a Gyorsértékelő felületen maximális pontot adunk egy késve beadott munkára, akkor a pontszám rögzítése után megjelenik a levonás mértéke (late penalty) és a levonás utáni pontszám.
3. ábra: A Gyorsértékelő felület. A késés miatt a végső pontszám 0 pont.
A hallgatói felületen szintén látható az oktató által adott pontszám, valamint a kései leadás miatti levonás mértéke.
4. ábra: A hallgatói felületen megjelenő értékelés
A fenti képen látható, hogy az amúgy maximális pontot érő beadandó a kései beadás miatt 0 pontot ér. Ez az állapot nem szerencsés, hiszen a hallgató dolgozott a beadandójával, az oktató értékelte azt maximális pontszámmal, mégis 0 pontos lett az eredmény. Ezt elkerülendő érdemes úgy módosítani a legalacsonyabb lehetséges értékelési százalék mezőt, hogy ne lehessen nulla pont a végeredmény.
Státuszok kezelése
Azt, hogy az egyes beadandók milyen státuszban vannak, az Értékelések (Grades) menüpontból elérhető felületen láthatjuk, a Gyorsértékelő felületen sajnos nem. Reméljük, hogy a későbbi Canvas verzióban ez változni fog.
A státusz megtekintéséhez kattintsunk bele a pontszámot tartalmazó mezőbe, majd kattintsunk a jobbra mutató nyíl ikonra.
5. ábra: A pontszámot tartalmazó cella
Ezek után az oldalsávon megjelennek a feladathoz kapcsolódó státuszok.
6. ábra: A feladat státuszai
Láthatjuk, hogy a késve történő beadás esetén automatikusan a Késve státuszba kerül a feladat és alatta a késés mértéke is fel van tüntetve. Amennyiben szükséges, a státuszokat manuálisan megváltoztathatjuk, így akár a felmentve (excused) státuszt is beállíthatjuk.
A 'felmentve' (excused) státusz jelentése
A felmentve státusz jelentése az, hogy az adott feladatot a hallgató nem tudja beadni, a teljesítése alól felmentést kap. Ez maga után vonja azt is, hogy az adott feladat nem kerül beszámításra a végső értékelésnél.
7. ábra: Felmentve státusz hatása
A fenti képen láthatjuk, hogy mindkét hallgató 100%-os teljesítményt nyújtott, viszont ez az első hallgató esetén 3 beadandó feladatból került kiszámításra, míg a második hallgató esetén (a felmentés miatt) csak két beadandóból.
Reméljük, a bemutatott módszer hatékony segítség lehet azon oktatók számára, akik a kései beadások esetén pontlevonással kívánnak élni.
A Canvas LMS rendszer működéséről további információkat tudhat meg a Canvas kézikönyvből, a Gyakran Ismételt Kérdések listájából, valamint képzéseinken.