Késéssel kapcsolatos irányelvek a Canvas LMS rendszerben

Dr. Abonyi-Tóth Andor | 2021.08.03.
Késéssel kapcsolatos irányelvek a Canvas LMS rendszerben
Szeretnénk, hogy a Canvas LMS a késve beadott munkákra automatikus pontlevonást alkalmazzon? Állítsuk be a késéssel kapcsolatos irányelvet!

Késve beadott munkákra vonatkozó irányelvek

Előző cikkünkben áttekintettük, hogy a feladatok és kvízek esetén hogyan állíthatjuk be az elérés kezdetére, végére vonatkozó dátumokat, illetve a határidőt. Most tekintsük át, hogy a késve beadott munkák esetén milyen szabályokat alkalmazhatunk a Canvas keretrendszerben.

Megjegyzés: Mivel viszonylag új funkcióról van szó, egyes szövegek magyarítása még nem történt meg, de a következő frissítésnél már magyarul jelennek meg az üzenetek.

Az irányelvek beállításához az Értékelések (Grades) menüpontban kattintsunk a beállítások (fogaskerék) ikonra. A megjelenő ablak „Késéssel kapcsolatos irányelvek” fülecskéjén az alábbi beállításokat találjuk:

1. ábra: Késéssel kapcsolatos beállítások

  • A késői beadás miatti levonás százaléka (late submission deduction percent) mezőbe azt az értéket kell beírnunk, amekkora levonást szeretnénk foganatosítani naponta, vagy óránként. Az utóbbi időszakot tudjuk beállítani a második legördülő menüben (deduction interval – levonási intervallum). Fontos, hogy nem a valós teljesítményből vonódik le az a bizonyos százalék, hanem az eleve megszerezhető maximális pontszám lesz kevesebb.
    Példa: 25 pontot érő teszten Dávid 20 pontot ér el. Mivel az van beállítva, hogy 20%-kal kevesebb pontot érhet el a késés miatt, ezért 25 pontból automatikusan levonódik 5 pont. Mivel 5 pontot amúgy is veszített, összesen 15 pont fog beszámítani neki a jegyébe.

  • A legalacsonyabb lehetséges értékelési százalék (lowest possible grade percent) mezőben azt az értéket adhatjuk meg, amely alá nem mehet a hallgató pontszáma a levonások után. Ha például minden napi késedelem miatt levonunk 20 százaléknyi pontszámot, akkor 5 nap késéssel a hallgató elveszíti a teljes pontszámát, így hiába adja be a feladatot, nem szerezhet pontszámot. Ha viszont a legalacsonyabb értéknél 20%-ot adunk meg, akkor ezen érték alá nem csökkenhet a pontszáma.

Nagyon fontos, hogy a hallgatókat tájékoztassuk a kurzusunkban alkalmazott értékelési rendszerről a késve beadott munkák esetén (is), például a Tematika oldalon elhelyezett figyelmeztető szöveggel.

Hiányzó munkákra vonatkozó irányelvek

Ugyanezen ablakban a hiányzó (be nem adott) munkára vonatkozó beállításokat is találunk. A jelölőnégyzet kiválasztása után beállíthatjuk azt, hogy a hiányzó munkák esetén mekkora pontszámot kapjanak a hallgatók.

Ha azt szeretnénk, hogy ilyenkor ne kapjanak pontot (és a legtöbb esetben ezt szeretnénk), akkor a mezőbe írjunk nullát!

2. ábra: Hiányzó munkával kapcsolatos beállítások

Gyorsértékelő használata

Az irányelvek beállítása után a hallgatók által beadott munkák automatikusan kategorizálásra kerülnek és a pontlevonás az értékelés után automatikusan megtörténik. Ha például a Gyorsértékelő felületen maximális pontot adunk egy késve beadott munkára, akkor a pontszám rögzítése után megjelenik a levonás mértéke (late penalty) és a levonás utáni pontszám.

3. ábra: A Gyorsértékelő felület. A késés miatt a végső pontszám 0 pont.

A hallgatói felületen szintén látható az oktató által adott pontszám, valamint a kései leadás miatti levonás mértéke.

4. ábra: A hallgatói felületen megjelenő értékelés

A fenti képen látható, hogy az amúgy maximális pontot érő beadandó a kései beadás miatt 0 pontot ér. Ez az állapot nem szerencsés, hiszen a hallgató dolgozott a beadandójával, az oktató értékelte azt maximális pontszámmal, mégis 0 pontos lett az eredmény. Ezt elkerülendő érdemes úgy módosítani a legalacsonyabb lehetséges értékelési százalék mezőt, hogy ne lehessen nulla pont a végeredmény.

Státuszok kezelése

Azt, hogy az egyes beadandók milyen státuszban vannak, az Értékelések (Grades) menüpontból elérhető felületen láthatjuk, a Gyorsértékelő felületen sajnos nem. Reméljük, hogy a későbbi Canvas verzióban ez változni fog.

A státusz megtekintéséhez kattintsunk bele a pontszámot tartalmazó mezőbe, majd kattintsunk a jobbra mutató nyíl ikonra.

5. ábra: A pontszámot tartalmazó cella

Ezek után az oldalsávon megjelennek a feladathoz kapcsolódó státuszok.

6. ábra: A feladat státuszai

Láthatjuk, hogy a késve történő beadás esetén automatikusan a Késve státuszba kerül a feladat és alatta a késés mértéke is fel van tüntetve. Amennyiben szükséges, a státuszokat manuálisan megváltoztathatjuk, így akár a felmentve (excused) státuszt is beállíthatjuk.

A 'felmentve' (excused) státusz jelentése

A felmentve státusz jelentése az, hogy az adott feladatot a hallgató nem tudja beadni, a teljesítése alól felmentést kap. Ez maga után vonja azt is, hogy az adott feladat nem kerül beszámításra a végső értékelésnél.

7. ábra: Felmentve státusz hatása

A fenti képen láthatjuk, hogy mindkét hallgató 100%-os teljesítményt nyújtott, viszont ez az első hallgató esetén 3 beadandó feladatból került kiszámításra, míg a második hallgató esetén (a felmentés miatt) csak két beadandóból.

Reméljük, a bemutatott módszer hatékony segítség lehet azon oktatók számára, akik a kései beadások esetén pontlevonással kívánnak élni.

A Canvas LMS rendszer működéséről további információkat tudhat meg a Canvas kézikönyvből, a Gyakran Ismételt Kérdések listájából, valamint képzéseinken.