Képletalapú kérdések a Canvas-kvízekben: egy kérdés, több variáció
A kvízek használatával már több cikkben is foglalkoztunk (pl. Kérdésbankok használata, Feleletválasztós kérdések ellenőrzőlistája), most egy viszonylag ritkábban használt kérdéstípust kívánunk bemutatni.
Számos olyan szakterület létezik, amelyben a számonkérés részét képzi az is, hogy a hallgatóknak számításos feladatokat kell megoldaniuk. De milyen kérdéstípus lehet alkalmas ilyen feladatok kitűzésére?
A kvízek létrehozásánál van arra lehetőség, hogy behelyettesítős feladatokat hozzunk létre, amelyeknél a hallgatóknak kell begépelniük az eredményt. A begépelt eredményt a rendszer ugyan képes összehasonlítani, a megadott megoldással azonban ennek a megoldásnak több hátránya is van:
- Nem tudunk hibahatárt beállítani, csak egy (általunk megadott), konkrét számértéket fogad el a rendszer helyes megoldásként.
- Az oktatónak számos példát fel kell vinnie a rendszerbe ahhoz, hogy a hallgatók többféle adattal is megoldhassák a feladatot.
- Vizsgahelyzetben könnyen leshetnek egymásról a hallgatók, hiszen a kérdés mindenki számára ugyanazon fix adatokkal jelenik meg.
- Elképzelhető, hogy a hallgató megoldása helyes, de a rendszer mégsem fogadja el azt, például a tizedesjegyekben való eltérés miatt (pl. 4,5 helyett 4,50 megadása)
A megoldást a képlet alapú kérdések használata jelenti. Ezen kérdéstípus előnyei:
- A képletekben változókat adhatunk meg, amelyek adott intervallumban véletlenszerűen vesznek fel értéket. Így ugyanazt a kérdést többször megtekintve más-más adatokat fognak látni a hallgatók, így a számításokat mindig az adott értékkel kell elvégezni, nem pedig egy fix értékkel.
- Megadhatjuk a számításnál a tizedesjegyek számát, illetve azt a hibahatárt (konkrét számmal vagy százalékban), amely alatt elfogadjuk az eredményt.
Példa
Nézzünk egy példát! Tegyük fel, hogy a gömb felszínének kiszámítását szeretnénk gyakoroltatni a hallgatókkal. Ennek képlete: A=4*R2*pi
- A Canvas LMS rendszerben a kvízkérdés létrehozásakor válaszuk ki a Képlet alapú kérdés kérdéstípust!
- Fogalmazzuk meg a kérdést úgy, hogy a számításnál használt változó nevét helyezzük el szögletes zárójelek között. Ügyeljünk arra, hogy a változó neve ne tartalmazzon ékezetes betűket! Például a mi esetünkben a változó neve lehet az, hogy sugar.
- Miután beírtuk a változót tartalmazó kérdést, megjelenik az a lehetőség, ahol beállíthatjuk a változó minimum és maximum értékét, valamint a tizedesjegyek számát. Legyen ez a következő:
Ebben az esetben tehát az 1 és 10 zárt intervallumban kapunk véletlenszerűen kiválasztott egész számot. - Ezek után írjuk be a megfelelő képletet a Képlet mezőbe! A példánkban ez lehet a következő: 4*sugar*sugar*pi
Ezek után a Mentés gombra kell kattintanunk, majd beállíthatjuk a tizedesjegyek számát is.
- A kérdést csak akkor tudjuk elmenteni, ha kipróbáltuk, hogy a képlet megfelelően működik. Ehhez néhány eredményt le kell generálnunk a Generálás gombra kattintva, illetve a hibahatárt is meg kell adnunk. Az alábbiakban 10 számítási eredményt generáltunk le, +-0.1 hibahatárral.
Fontos, hogy ténylegesen ellenőrizzük le, hogy a képlet a megfelelő eredményt adja-e! - Ezek után már elmenthető a feladat.
KOMPLEX KÉPLETEK HASZNÁLATA
Komplex képletek megadására is van lehetőségünk. Egyrészt több változót is megadhatunk, másrészt segéd-függvényeket (pl. abszolútérték, szögfüggvények, statisztikai függvények) is elhelyezhetünk a képletekben. Ezekről a beépített súgóból tájékozódhatunk, a Segíthetünk? hivatkozásra kattintással.
A Canvas LMS rendszer működéséről további információkat tudhat meg a Canvas kézikönyvből, a Gyakran Ismételt Kérdések listájából, valamint képzéseinken.